Sunday, October 31, 2010

exam KU..(@_@)

errmmm...esok dah start minggu stdy week...sabtu ahad xnak kira...nak kira dari ari senin jugak...hehehhe...okeyyy...xnak citer banyak.....x banyak mase nak stdy...ewahhh...ayat x menahan....buat ak dan sue...jangan post entry banyak2 ...saje jer nak sruh awin bace, ngadap lappy nie...heheheheh..xdelah...men2 jak...selamat study yer sumerr...good luck exam..semoga dapat pointer tinggi yerr...

jadual exam ku....errmmm...kene usaha lebih skit nie...doakan ana yerrr....aminnnn

kerana ANA seorang WANITA


kerana aku dilahirkan sebagai wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita aku damba pertolongan darimu Adam

peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku

kerana aku wanita akhlakmu ukuran dimataku

peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita maka peliharalah susunan kata-katamu

kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita peliharalah dirimu dari mencemuhku

saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaanku
supaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita aku memang sangat peka

maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya

WAHAI ADAM,

kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool', hakikatnya kau begitu jelek pada pandangan kami. andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan, darjat mu telah jatuh pada pandangan kami jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.

1 MINIT jerrrr


SEMINIT SAJA

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid
untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus berfikir panjang-panjang.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun
kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi
betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid

Betapa Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun
betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.
Betapa Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
berfikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa.
Betapa kita dapat menyebarkan seribu
kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun
kalau ada e-mail yang isinya tentang Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya,
serta terus klik pada icon
DELETE .


sama-sama kita renungkan semula...ambil masa seminit dua untuk muhasabah kembali diri kita....adakah kita di jalan yang Allah cintai atau Allah murkai.....sama-sama perbaiki diri..

pengisian AHAD KU...(^_^)

SALAM SEMUA...ana nak merancang perkara yang ingin ana lakukan untuk hari ahad nie...heheheh....xdelah hari ahadku ini dibiarkan berlalu begitu saje....ewahhhhhhhh...:)

kemas bilik....dobi baju, kain cadar, selimut

***

beli makanan, makan, update blog tersayang yang bersawang..hihihihi

***

settlekan kerja-kerja JMK, n PAPER WORK tuk program yang bnyk semester depan...nantikan khas tuk penghuni KHAR yang tersayang (perghhh...dedicated nyerrr..hihihi..)

***

lepas siapkan kerja JMK...nak kemas2 nota yang x tersusun..samada yang berfail2 dan yang bersepah dalam lappy ana nie...heheheh..

***

lepas kemas sumerr...study subjek persekitaran pembelajaran...target ana....make sure dapat ingat sumer akta-akta....

***

lepas tue....bace plak subjek play pedagogy yang tingginyer level bahasa inggrs nyerrr..aduiiii....sakit kepala nak mentranselatenyer nanti...hehehhe

***

okeyyy...kalau kiter tgok...xde mase nak tdo yerrrr..huhuhuhuhu..ini hanyalah perancnagan...


##..segala pindaan adalah berubah dari semasa ke semasa...hihihihi

wat happen??????

....ape kah??????...apekah?????...mane shahrulainku.......aduyaiiiii....skuad rusa kalah laaaa....suke lah org tuuuu....negeri die menang..xpe2...

(T_T)....peminat setia n9...

Saturday, October 30, 2010

ana dan mereka.....

salam semua.....alhamdulillah...selamat sampai ke KHAR tercinta jam 9.00 malam....
dari kul 8.00 pagi..punyerlah lama kami ke melaka....huhuhu

ok..perjalanan kami berjalan den
gan lancarnyer ke rumah arwah di selandar, JASIN, melaka....kami men redah jer....sebab xtahu jalan...selamat sampai jugak.....biler sampai..kami semua disambut mesra oleh kelurga arwah...borak2 kejap dengan mak arwah.....sempat tengok transkrip graduasi arwah..............

time tu...x terkata tgok.,...ase na
k nangis....x sempat arwah nak pegang transkrip tu,...ajal maut ditangan tuhan...siapa tahukan.....errmmm...lepas borak2...ape lagi..makan lahhh..

makan sedap sangat...asam pedas melaka meyhh.....xtahu nak cakap macam mane...memng sedap sangat
....huhuhu...ana lah yg paling banyak makan banding dengan yang lain...dorang sumer x makan pedas,,,...ana pulak anak jati nogori kan...mestilah makan pedas..ye x...:)

errmmmm..lepas g umah arwah...g jalan2 kat sekitar melaka....tapi x beli ape2 pun..dok bergambar jerrr...huhuhuhuh...g water cruise...ana yang bejiran dgn melaka pun x penah nek water c
ruise tu....jarang berjalan...nantilah....1 hari nanti g ngan insan tersayang...huhuhuhu..lagi best...okeyyyp...nak bace paper arini....dah malam baru nak bace paper...hihihihi..daaaaaaaaaaa..salam

ni jer gambar penulis di water cruise tu...tgok jerrr..hihihi...(*_*)

KISAH 10.10.10

salam semua....fuhhhhhhhhhh.!!!..baru habis meeting...terus naik bilik n bukak blog sesawang yang dicintai.......

korang..korang..mai sat...nak habaq satu
bende nie.....kawan-kawan cakap ana kaki blog..........xkisahlah kan....dorang kaki pesbuk...kaki twitter.....janji ana suke uat bende yang ana minat,.....................okepp..bukan nak citer pasal dorang...nak citer pasal ana..hihihihi..wink wink (#_#)

okeyyy..cheritera bermula...besok...ana selaku jawantakuasa mahasisiwa kolej..exco kebajikan dan kemasyarakatan akan ke MElaka...bersama dengan partner ana....ukhti hala dan ukhti fatin dan beberapa lagi jmk yang lain akan turut serta....kami semua akan menziarahi keluarga keluarga seorang student yang barub sahaja dijemput oleh kekasihnya untuk bertem
u beberapa minggu yang lepas....arwah meninggal dunia kerana kemalangan jalanraya didalam perjalanan ke tg.malim, UPSI...untuk graduation...arwah seorang pelajar KHAR, UPSI....tidak sempat mengengam ijazahnya.....namunn Allah lebih menyayanginya....

kami semua akan ke MELAKA pagi besok....ana akan rindukan blog ana nie....rindu nak blogwalking......kerana....blog ini menjadi peneman ana ...hihihihihi.....kerana ana bukan seorg yang pandai meluahkan p
erasaan melalui kata-kata......jadi...blog nielah yang menjadi bahan mencurahkan segala pendapat dan idea2..okeyyypp....time to sleep now....gd nite sumerr....sleep tight....daaaaaaaaaaaaaaaaa..salam...


TRAGEDI 10.10.10

ARWAH nor azmi....(gambar ke5...)..pelajar fakulti seni dan muzik UPSI...Al-fatihah buat mangsa yang tidak sempat bergelar seorang guru.....Al-fatihah...

Mangsa Terkorban

1. Nushapika Baba, 19, Jalan Pokok Mangga (penumpang bas ekspres)
2. Muhamad Farizuddin Talib, 19, Balai Panjang (penumpang bas ekspres)
3. Sharene Sofea Fadzry Tan, 18, Taman Semabok Perdana (penumpang bas ekspres)
4. Norazmi Abdul Karim, 24, Kampung Pondok Kempas, Selandar, Jasin (penumpang bas ekspres)
5. Azizi Ajis, 20, Kampung Gapis, Nyalas, Jasin (penumpang bas ekspres)
6. R Ramachandra, 52, dari Kampung Tengah, Klebang Besar (pemandu bas ekspres)
7. Pang Shi Moei, 57, Taman Segar, Segamat (pemandu Honda Accord)
8. Ng Sok Kuan, 52, Batu 10 1/2 Sungai Udang (penumpang bas ekspres)
9. Goo Chuan Heng, 34, Taman Maju, Batu Pahat, Johor (pemandu van)
10. Kam Khaw Tual, 19, Myanmar (penumpang bas ekspres)
11. Pau Khan Tual, 21, Myanmar (penumpang bas ekspres)
12. Cin Thawa Tuang, 21, Myanmar (penumpang bas ekspres)



Friday, October 29, 2010

mata SI BERNAMA LELAKI...

salam semua..arini...ana bergelak ketawa dengan my lovely roomate..tengok cerita kelakar..hikhikhik...(gelak jer arini).....secara kesimpulannya..ana nak lurus ke titik....sekali lagi...lurus ke titik...apekah????..huhuhu..straight to the point la....ana hepy arini..jangan biarkan hidup anda dikelilingi EMOSI..(hah...ala-ala misteri nusantara tu..huhuhu)...ermmm...petang2 ni dah boring dah...xtau hape nak uat...sumer member dah balik meninggalkan ku keseorangan sambil ditiup angin sepoi2 bahasa....yewsss...apekah????...kenapa kuar ayat sastera ni....jap2...kenapa angin tu tiup sepoi2 bahasa,,,kenapa bahasa????...x faham yer disitu.....arghhh...x kisah lahh...nak lurus ke titik jerrr....ramai yg dah balik..ana nak bagitau satu perkara nii...internet laaaaaaaaaaajuuuuuuuuuuu...mcm ketapi kat jepung nuuuuunnn.....huhuhuhu..kalau.x..like snail...


heheh..
ok...disebbkan mood baik....nak post pasal hamba yang bernama....LELAKI...jap2...sekali lagi..apekah?????..ape kaitan mood baik pastu nak post pasal lelaki...arghhh...x kisah lahh...nah..korg bacelah yerr..petang2 nie elok disini dengan membaca...huh..patutnyer g berjoging...apa???..jogging,,,sudah bertahunku tingalkan perkataa
n itu..hihihi....bace tau..




Malam pasangannya siang,
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas,
Dan lelaki pasangannya perempuan.

Kerana perempuan adalah
pasangan kepada lelaki,
maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita
itu dapat memikat hati lelaki.

Bila berkata tentang terpikat,
maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu,
ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan.

Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman.
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah
Allah dan RasulNya dan menjauhi laranganNya.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol.
Simbol apa, semua orang tahu.
Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika
tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar
apabila terlihat seorang perempuan.

Setiap bentuk badan seorang
perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki
dengan berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu.
Apabila seorang lelaki terlihat seorang
perempuan, maka perkara pertama yang akan
dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan.
Maka akan ditafsirlah berbagai2 cara oleh
seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan.

Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya.
Apabila rambut wanita itu telah ditutup, maka
mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat
bentuk lehernya,
maka wajiblah wanita itu menutup lehernya.
Maka mata lelaki itu akan turun lagi
melihat bentuk payu daranya,
maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk
payu daranya dengan melabuhkan tudungnya.

Setelah itu mata lelaki akan
turun lagi melihat
bentuk ramping pinggangnya,
maka labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak
bentuk pinggangnya,
maka mata lelaki itu akan melihat pula akan
bentuk punggungnya,
maka wajiblah wanita itu membesarkan pakaiannya
agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan
lelaki itu akan pula melihat bentuk pehanya,
maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain
yang agak ketat sehingga terlihat bentuk
pehanya walau sedikit,
maka akan dilihat lagi oleh lelaki itu akan
bentuk kakinya pula,
maka janganlah wanita itu berseluar, kerana
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau
muslimah itu bertudung labuh, berbaju labuh,
jika beliau memakai seluar,walau nampak besar
sedikit, nafsu kami lelaki akan terusik secara
sepontan, entah tak tahu Kenapa?

Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak
akan bentuk kakinya,
maka akan dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya,
maka wajiblah wanita itu untuk menolong lelaki
itu tidak berdosa, menutup kakinya dengan
melabuhkan kain, atau memakai stokinyg warnanya
jangan sesekali berwarna kulit perempuan,
maka mata lelaki ini akan kembali ke atas,
akan melihat pula bentuk tangan wanita itu,
maka tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan
tudung menutupi bentuk tangannya yang indah pada pandangan lelaki.

Maka wahai lelaki,
janganlah pula kamu melihat mukanya,
kerana ia akan menimbulkan fitnah, kecuali jika
kamu wahai lelaki, ingin meminangnya.
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang
cantik akan menimbulkan fitnah,
maka berpurdahlah kamu,
jika itu lebih baik untuk kamu.

Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis
penyakit,iaitu mata
lelaki itu akan tertangkap dengan sepontan jika
ia terlihat warna yang menyerlah atau terang
jika ianya berada pada perempuan.

Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan
memakai pakaian yang warnanya terang-terangan sangat.
Jika hendak pakai pun, pakailah untuk suami.
Itulah wahai muslimah, jika anda semua ingin tahu
apakah dia mata lelaki itu, dan perlu
diingatkan, jika semua aurat telah ditutup,
jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah
pula kita menjaga kehormatan diri masing2,
jangan keluar seorang2,keluarlah dengan
mahram, atau keluarlah sekurang2nya 3 wanita agar
tidak diganggu gangguan luar, mata lelaki pula
janganlah menjalar langsung kepada muslimah,
walau muslimah itu telah menutup aurat,
insyaAllah selamat dunia akhirat.

Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu
dan jagalah kemaluanmu".
Dunia sekarang telah banyak yang cacat celanya,
sehingga ketaraf seseorang yang memakai tudung
masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum
lelaki, mata kamu itu wajib untuk tidak
mencuri2 melihat wanita muslimah, kerana ia
dilarangi oleh Allah SWT.

Ingat-ingatkanlah wahai muslimin muslimat.
Sekilau-kilau berlian paling menarik untuk dicuri..
Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga…

p/s.....bila diri menjaga aurat...sungguh di dalam hati ini terasa bahawa diri terpelihara oleh mata-mata nakal....terasa diri ini terlindung....

TarBIAH hati INI...


salam kepada semua....terkadang kita selalu terfikir..kenapa perjalanan hidup terlalu sukar...setiap hari ada sahaja dugaan yang perlu ditempuhi....tentang keluarga...tentang sahabat...tentang tugas..dan banyak lagi.....sambil berfikir malam....agak lama memikirkan tentang hidup..hingga x sedar...jam menunjukkan pukul 4 pagi...baru lah dapat melelapkan mata................

dalam keheningan itu,,,,ana terfikir.....ya..TUHAN ITU SAYANG PADA ANA....sebab..Allah itu melihat kita,,,Allah itu ingin kita tahu bahawa DIA sayang pada kita....sebab itulah Allah kurniakan ana dengan hari-hari yang sukar....

bayangkanlah...jika ana rasa...hari-hari ana seronok saja....xde apa-apa masalah....te
rdetik dihati ana rasa takut jika Allah Taala tidak menyayangi ana, bila mana ana tidak ditimpakan ujian walau sebutir zarah pada hari-hari yang ana hadapi.

Ujian ini, bukan untuk menakutkan diri, tapi mencari hikmah yang tersembunyi.

ya.....ujian itu tanda kasih sayang Allah.....tanda Allah inginkan ana lebih bertakwa kepadanya....Allah ingin ana sentiasa mengingatinya....

"ya Allah...bertapa selama ini ku telah lalai dan lupa untuk mencintai segala ujian daripadaMU ya Allah..ujian itu datang daripada kekasihku....hadiah daripada yang paling kucintai....

kenapa perlu aku mengeluh.???.kenapa perlu aku risaukan.???.....sesungguhnya...engkau mahu mentarbiah hati ini agar lebih meredhai segala yang engaku kurniakan...bertapa hinanya aku kerana bodoh...tidak nampak disebalik kesusahan itu...terdapat ruang yang indah untuk aku bersamamu.....setiap detik dalam nadiku ini hanyalah kepadaMu ya Rabbulizati....syukur kerana Engkau mahu bersama denganKU....tidak sabar untuk aku bertemu denganMU tuhan....aku amat mencintaiMU....Aku amat merindui kasihMu......tempatkan aku bersama dengan org yang beriman ya Allah....jadikan hatiku ini hati org2 yang engkau dan kekasihmu cintai...sesungguhnya...tiada apa yang aku harapkan melainkan TUHAN dan KEKASIHku.".....

DEEPLY IN MA HEART

Life is the sum of experiences that we encounter as go through life.
Day to day to struggles and triumphs are experienced by all of the world's creatures.
As human beings, when we encounter a challenge, we have freedom to choose how to react. Every decision that we make leads us down another road.
We will never come to exactly the same crossroads.
Every decision the we make has significance. The tiniest choice that is made reverberates throughout the entire universe.


LIFE IS A STOPPING PLACE
A PAUSE'S WHAT TO BE
A RESTING PLACE ALONG THE ROAD
TO SWEET ETERNITY
LOVE ALLAH....

Hidup adalah perjalanan
akan ada akhirnya di ujung sana
banyak jalan yang harus dilalui
terkadang lurus, kadang berliku
berhati-hatilah dalam berjalan
jangan sampai kau tergelincir
perhatikan setiap langkahmu
awasi sekelilingmu

Hidup adalah belajar
belajar dari pengalaman
belajar memahami alam semesta
belajar mengikuti pertanda zaman
belajar dari setiap detik yang kau lalui
belajar dari setiap inch yang kau jalani
Kadang pelajaran itu terasa manis, kadang pahit
namun dari sanalah kita belajar

Hidup adalah pilihan
ke arah mana kita melaju
ke titik mana kita menuju
buka matamu lebih jelas
dengarkan lebih jernih
gunakan hati dan akalmu
ambil pilihan yang kau yakini
jalani dengan sepenuh hati

Hidup adalah ujian
setiap saat dipenuhi pertanyaan
terkadang sulit, kadang mudah
carilah jawaban yang memuaskan akal
yang menentramkan hati
dan sesuai dengan fitrah
karena jawaban itu yang menentukan jalan hidupmu

Hidup adalah kalimat
suatu saat akan menemui titik yang mengakhirinya
ukirlah kata-kata manis dalam kalimat kehidupanmu
rangkailah ia dengan huruf-huruf indahmu
hingga tersusun kalimat dengan akhir yang sempurna

Hidup adalah puisi
setiap baitnya penuh makna
setiap barisnya penuh irama
maka ciptakanlah puisi terindah yang pernah ada

INSAN YANG HIDUP DIMUKA BUMI SEBAGAI HAMBANYA....LAGI NAIF DAN HINA




HANYA PADAMU...


HANYA PADAMU

YA ALLAH YA TUHAN ku
Tebalkanlah perasaan Rinduku padaMU
Hingga tak ada satupun yang mengangguku
Agar debaran terasa, hati berkelocak
Ingatan tertumpu keinginan bertemu
Semoga perasaan itu sentiasa bergolak.


YA ALLAH YA KARIM
Tenggelamkan aku dalam Cinta-MU
Hingga tak ada suatu pun menggangguku
Di malam gelap pekat ketika pertemuan ku denganMU

YA ILLAHI YA ROBBI
Benamkanlah aku dalam KasihMU
Hingga tiada suatu pun yang mengangguku
Ketika berlamanya sujudku
Di atas sejadah baldu di depan pintu gerbang MU

YA RAHMAN YA RAHIM
Karamkan aku dalam IhsanMU
Agar tiada satu pun yang mengangguku
Ketika aku berdoa , mengemis meminta dengan deraian airmata
Penuh hiba dan gentar rasa di atas segala dosa .


Ampunilah daku Ya ALLAH
Ampunilah daku Ya ALLAH
Ampunilah daku Ya ALLAH.

Thursday, October 28, 2010

isssshhhhh...APE NIE???

..ishhh..ishhh..ape nieee..jangan lah mcam ni air mata...nape nak kuar lagi ni???..kenape nie.????..bagilah peluang kat bibir senyum plak...asyik2 air mata jer nak...cian kat bibir tu dah jarang senyum....

camnilah air mata..bgtau kat kawan baikmu tu..si hati tu...mintak tolong kat dia kuat sikit....janganlah lemah sangat...kalau lemah..memanglah sakit....biler sakit tu yg airmata kuar....okeyy..minx tolong hati tauuu....kan airmata dah janji x nak kuar lagi....next time jangan buat lagi yerr..okeyyy..chaiyouk yer hati....



HAti Terusik LAgi..


salam semua....arini sudah berakhir kelas untuk semster ini....sahabat ana ramai yang dah pulang ke kampung halaman untuk menghabiskan cuti 3 minggu untuk stdy week dan cuti raya haji nie...errmm..ade yang balik sendiri..ade yang dijemput keluarga...

ana tiba-tiba terusik hati bila melihat perilaku mereka ketika balik kampung....seronok asenyer ade yang menan
ti dirumah............ada yang merindu...sudah pasti kepulangan anak yang dirindui amat dinantikan..si anak pula...mesti x sabar nak bersalam dengan mak ayah....peluk cium dengan mereka...duduk bersama..makan bersama.....alangkah indah dan seronoknya detik bersama-sama keluarga....

apa-apa pun...ana mendoakan keluarga kalian semua hidup sejahtera dan penuh rasa kasih dan sayang diantara 1 sama lain.....Aminnn..bersyukurlah masih dikurniakan nikmat mak dan ayah....

p/s..............ter'feeling' plak petang2 nie...opsss..""no touching2 laaa NORAZWANI MOHD AZHAR...xde sape nak dengar citer sedih nie...simpan jelah sowang2 yerrr"""....bisik hati kecik...

(T_T)



IKHLAS DARI HATI SEORANG YANG BERNAMA ANAK
-#RINDU ARWAH MAK#-

khas untuk SESEORANG..

entry ini khas buat seseorang yang x perlu ana beritahu siapakah namanya...ana pasti..bila dia terbaca entry ana ini...dia tahu..ini buat dirinya....jagalah diri itu sebaiknya...seperti mana diri ini menjaga diri sebaiknya....KERANA DIRIMU BEGITU BERHARGA BUATKU...



Andai seorang perempuan datang kepadamu ketika kau berseorangan...

Andai seorang perempuan datang dan senyum mesra memandangmu...

Andai seorang perempuan datang duduk di sebelahmu membiarkan bahu dan punggungnya bersentuhan denganmu...

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang bentuk badannya kepadamu...

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang kecantikan wajah dan badannya kepadamu...

Andai seorang perempuan datang memintamu menghilangkan daun di rambutnya...

Andai seorang perempuan datang kepadamu sambil mendedahkan bahagian- bahagian tertentu...

Andai seorang perempuan datang tanpa segan silu denganmu...

Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu?

MUNGKIN PADA PANDANGAN PEREMPUAN ITU,

"Kau adalah kawan karibku."

"Gua takde perasaan dengan lu, so gua selambe jela dengan lu."

"Kau dah seperti abang kandungku."

"Kau dan aku bukan alim sangat jadi tak perlu hipokrit."

"Kaulah kekasihku, diri ini sepenuhnya milikmu."

"Aku tahu kau dan aku takkan mungkin berzina, kita pasti pandai mengawal diri."

"Oh, kau adalah bakal suamiku, aku harus berlatih dari sekarang mengurangkan malu".

"Ku berbuat begini tiada yang tahu, kau takkan cerita pada orang lain."

TETAPI WAHAI LELAKI, ADAKAH SELALUNYA BETUL PANDANGAN MEREKA ITU?

Andai seorang perempuan itu datang...

Dan hanya dirimu pengawal gelanggang...

BERANIKAN dirimu untuk MENEGUR

GAGAHKAN dirimu untuk BERUNDUR

TABAHKAN dirimu untuk menjadi LELAKI YANG UNGGUL!

Lelaki yang hormat pada hak bakal suami perempuan itu nanti,

Lelaki yang hormat pada maruah kaum ibu dan adik beradik perempuannya sendiri,

Lelaki yang takkan disogok dengan benda-benda free,

Lelaki yang punya jati diri, menegur kerana TAK MAHU ISTERINYA NANTI BEKAS-BEKAS LELAKI,

Insaflah wahai diri yang bernama lelaki,

Andai seorang perempuan itu datang...

Beranikanlah diri untuk menolak dengan matang...

Andai seorang perempuan itu datang...

ana sudah MATANG..

Ana dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat ana tidak tercapai.

Ana mampu menyembunyikan perasaan ada yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.

Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.

Ana dapat menghadapi kebencian orang yang ana benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka.

Ana mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun ana ingin mendapat perkara yang ana fikir boleh dapat.

Ana dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya ana tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat ana yang lain.

Ana terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud ana.

Ana dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya.

Ana memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.

Ana memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang ana tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.

Ana berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar ana minati.

Ana mengaku dengan jujur tidak tahu bila ana betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.

Ana menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif.

Ana akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa ana dapat melakukannya dengan lebih sempurna.

Ana dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun ana tidak merasa senang kerananya.

Ana boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak ana sukai.

Ana dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.

ana wanita, ana dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.

p/s...ini semua impian ana dalam mematangkan diri...Ada yang telah dapat ana capai..dan ada yang belum....yea...ramai yang kata ana keanak-anakkan...ramai yang kata...ana tidak layak berada ditempat ana sekarang....walau apapun...ana x kisah apa org lain nak cakap tentang diri ana.......yang ana tahu..ana kenal siapa diri ana...ana tahu apa yang ana nak dalam hidup...terima kasih kepada mereka yang berkata begitu kepada ana....sesungguhnya kata-kata kalian tidak menjadi kudis pada hati ana...malahnya...kata-kata kalian itu menjadi kekuatan ana dalam mematangkan diri ini.....terima kasih sekali lagi...salam

Wednesday, October 27, 2010

hoben jang hoben...

....yeahhhhhhhhhh....eden anak nogori.....entry ini akan dituleh dalam loghat nogori...sapo-sapo yang x paham bahaso esey guno nie...dok ontok-ontok yo....

ni esey nak koba skit ni...dalam koleh tadi..esey ado gak gadoh2 ngn kawan esey...namo julia...dok kat...???...alamak aiii...lupo plak namo tompek tu....apo namo eh..lupo plak...kojap-kojap..refresh balik...hah..dah ingat...dio dok kat pasir puteh..alah..kelantan laaa....biaso lah....ado jo bondo nak dijadikan topik usik mengusik...harini topik esey...bola....

hah...kalo cakap pasl bola...apo laie....hangin jo dio raso...maklomlah...dio kalah tahun lopeh...esey maleh yo nak kobar kan....dah nogori sombilan tu memng dah teror...nak buek macam mano laie kan...

apo-apo pun...khas buek skuad bola sepak nogori....hoben jang hoben....1-0 kocik bonar....4-0 sonyum lebar..kalau boleh bagi 10-0.....okeyyyy......hidup nogori...!!!!!!!!!...

E.O.N ( eden orangh nogori).....eseey banggo dongan nogori esey....x kisah lah apo orangh len nak kato...nogori esey ni kocik....nogori esey banyak lombu....apo-apo jolah...esey totap sayang nogori esey....totap sayang bendera esey....lagu negeri esey ingat laie sampai sekarang.....meh..nak cito sket pasal nogori ni...

1)...ADAT PERPATIH

Adat Perpatih merupakan suatu peraturan hidup yang sistematik dengan berteraskan keharmonian hidup masyarakat yang diamalkan oleh orang Negeri Sembilan dan Naning di Melaka.

Sebagai satu cara hidup, adat Perpatih mempunyai peraturan asas yang tidak boleh diubah langsung.

Perkara asas itu termasuklah hidup bersuku, mengira keturunan daripada nasab ibu, perwarisan tanah pusaka dan lain-lain lagi.

Sistem sosial tersebut mengandungi sistem nilai, sistem kekeluargaan, sistem politik dan sistem hukum adat yang lengkap.

Oleh yang demikian, sistem adat Perpatih terdapat sistem perut dan suku. `Perut' adalah unit terkecil di dalam sistem adat Perpatih dan beberapa `Perut' lain akan membentuk `Suku'. Tiap-tiap `Perut' akan diikuti seorang `Buapak', sementara setiap `Suku' diketuai oleh seorang `Lembaga'.

Selain itu dalam sistem politik adat Perpatih terdapat juga jawatan Undang yang menerajui Luak.

Satu lagi keunikan yang cuba ditonjolkan pada pesta berkenaan ialah kehebatan sistem harta pusaka di mana barang peninggalan itu dianggap pusaka seperti rumah, tanah, barang kemas dan lain-lain yang hanya boleh diwarisi oleh anak perempuan sahaja.

Esey nak cito skit pasal apo yg esey highlight tuuu...silo baco ngn joleh n torang-torang....yo...memang botol pun sumo harto tok anak pompuan....tapi...bukan makno eh..harto suami jatoh pada isteri....tu salah....maksod ea..harta pusako...ado plak orangh yang takut nak kawin dengan org nogori sobab adat ni...apolah...esey pun maleh nak cakap banyak....bak kata nabil org somban tu..ekau pikir lah sondiri..pokok dek kau laaa....

errrmm..esey nak cito lah...esey ni sukuy biduanda,,,sobab omak eden biduando....ayah esey xtahu plak suku apo...x sompek nak tanyo....kono ikut bolah omak....nak diikutkan...1 suku xleh kawin...kalau kawin tu xdolah kono bocorai....tapi..kono buang nogori..xleh dok nogori sombilan lahh....esey nak kobar kat sini...suku nie ikut islam....suku nie lobeh kurang macam 1 keluargo...dalam islam kan xdigalakkan kawin sesame sodaro...now u see..kopontingan suku nie..............

dah lah yo..ponek pulak aso eh cakap nogori nie..huhuhuu...daaa...ASSALAMUALAIKUM..

(*_*)....rndu nak makan masak lomak noneh ngn ikan masin kurau....sodap lak aiiii



dismenorea....

salam semua...apakah dismenorea.....????..khas tuk kaum muslimah.......korg search sendiri lah yerrr..penting tau nie...dalam erti kata lain nyerrr WAJIB MENGETAHUI..heheh (^_^)....suke betul ana meninggalkan tanda tanya ni,,,huhuhu....

xdelah...dalam kelas tadi..kawan kawan ana kata.....dismenorea ini kana menyebabkan kesukaran untuk mengandung....ana punya respon macam ni..

"...korang..korang...yeke....????..kenapa mesti macam tu?????....betul ke mitos korng ni...."..seriously ana takut....sape2 yang nak share n bgtau pendapat dialu-alukan...bagi clear ckit otak ana ni...sebb ana x penah dengar pun pasal ni......okeyy..nak makan dulu...dah lapar ni...pastu nak stdy...esok ade test lagi...ohhhh..stdy x hbis lagi..kene bace buku lepas ni...daaaaaaaaaaaa.....salam

Tuesday, October 26, 2010

SINDROM exam bakal bermula..



salam semua.....arini perjalanan harian agak rushing...hehe...terkejar2...ade test pulak tue...ALhamdullilah...semuanya berjalan dengan lancar....biler citer pasal test nie...baru anak teringat...inilah minggu last kuliah ana di semester 3 nie....owwhhhh...ana semakin menghampiri ke gerbang yang lain pula.....sem depan sem 4 pula............errmmm..takutnyerr...hehehhe...takut nak pergi mengajar..sudah cukup ke ilmu didada????...sudah cukup ke ilmu untuk mentarbiah insan2 yang putih hatinya.......dapatkah ana mencorakkan mereka dengan semua keperluannya didunia dan akhirat,,...??..insyaAllah...akan ana usahakan yang terbaik demi tanggungjawab kepada anak-anak bangsa....SETIAP ANAK PERMATA NEGARA...ececececeh.....mentang2 mengajar di pusat PERMATA..huhuhu..insyaALLAH......yelah...kiter ni hidup untuk mendapatkan redha Allah, dengan cara berbudi pada buminya.....

ok..sebelum citer psal mengajar ..kiter citer dulu pasal belajar........kuliah sudah mencapai penghujungnya....x lama lagi ana akan menempuhi 1 minggu yang sangat memberikan tekanan kepadaku...bukan sahaja pada ana ..malah kepada semua ang bergelar student...opkos lah kiter nie nak dapat result yang baikkan..so....macam-macam kaedah yang ana dengar dari kawan-kawan...ape2 pun..terpulanglah pada diri masing-msing n beljar teknik ape....cumernyerr...ana nak citer pasal 1 sindrom biler exam dah makin dekat..............namanya...SINDROM EXAM huhuhu..;)

diantara simptom2 sindrom ini ialah..........pertamanya...suke sangat tengok movie....ahh sudah...ni ana lah nie.....exam dah dekat...buku, nota n slide dok usik agi...pi bukak citer korea lahhh...aduhaiiii....nek lepaskan tension dulu...huhuhuhu...

sindrom kedua...asyik nak makan....boleh katekan....kat tangan ni ade jer makanan....kerepek lahhh..biskutlah...rotilahh...sambail layan citer tue...x sedap plak x ngunyah ye x.....kene ade makan2...lagi best duk ngan kawan-kawan....sudah...ni sumerlah nie...haissyyy..apelah nak jadi nie...heheheh :)

sindrom ke3......asyik pikir pasal aktiviti lepas abis exam...aduhaiii..ana ni kene bertapa lagi kat kolej nie...org len balik dah kg...ana kene dok cni....takut aktiviti time cuti nie....banyak bende yang kene dilakukan...."ohhh tidak!!!!,wahai otakku...jangan pikir dulu yg tuu...pikir exam dulu nie...okeyy "...ok...

banyak lah sindrom nyerr..gelak sorang-sorang dalam bilik....pastu nyanyi-nyanyi....bace novellah...kesemua sindrom ini makin berkurang apabila exam bakal menghampiri...huhuhuhu..

apelah nak jadi dengan NORAZWANI BINTI MOHD AZHAR nie...huhuhu...watevalah sindromnyerrr..ana kene usaha lebih sedikit sem nie.....yupps....gambate...chaiyouk...fighting....matlamat ana....nak grade first class....xnak bayar PTPTN...huhuhu...leh ke ade niat mcam tuuu???...bukan ape..takut nak further stdy xd duit..hehehhehe....

goodluck kepada semua yang bakal menduduki exam x lama lagi...goodluck jugak pada ENCIK ANUGERAH ALLAH......semoga dapat keputusan yang cemerlang dan menjadi cikgu yang bitara....ewahh..huhuhu :)



untuk berjaya...kita memerlukan banyak bende....pengorbanan dan banyak lagi......yang paling penting, berusahalah sedaya yang mungkin....doa dan tawakal tanpa usaha tidak akan berjaya.....ketiga-tiga ini perlu bergerak seiringan...perlu berusaha sedaya yang mungkin....makanlah ksimis banyak-banyak....stdy group..uat latihan dan sebagainya, letkkan target pinter kiter...lekatlak kat dinding...laptop...almari..buku...tempat yang kiter nampak selalu...gar dapat memotivatekan diri biler leka......kemudian berdoa kepada Allah....berdoa sepenuh hati..dan mengharap hanya kepada Allah..kerana hanya dengan izinnya saja kita akan berjaya...dan akhir sekali berharap dan bertawakkal kepada Allah....sesungguhnya jika kita sudah menyerahkan kepada Allah setelah berusaha dan berdoa..jika gagal...hati kita tidak akan kecewa..kerana kita tahu, Allah tidak mengurniakan kepda kita kejayaan bukan kerana kita tidak bijak tetapi ingin kan kita berusaha lagi.....okeyy...selamat maju jaya.....berjaya didunia dan akhirat....aminnn





dia SAHABAT....






dia yang bernama SYED


selamat hari lahir buat seorang insan yang bergelar sahabat......

arini besday kawan baik ana......ana baru jer wish die tadi....ingatkan org first...tapi x...huhuhu..jadi org second...ok lah tue....semoga SYED MOHD HAIDEL BIN SYED YAHYA...yang sedang belajar di UPM, dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, serta di limpahi dengan rahmat dan diberkati.....ingat...umur tue dah tua...huhuhuhu..jangan baca komik jerrr.....x ubah2 pangai ko kan....semoga persahabatan kita berkekalan selamanya.....


nahh..kek tok ko.....makan lah..ni jer mampu sediakan ..hihihi......kalu nak real..raye haji datang umah.. i bake it 4 u.....ok...:)

nah...hadiah...macam biase...2 tuk ko....hihihihi..tahun ni gambar jela yerrr..ko simpan elok2...ko nyer kertas cokelat yang lepas2 aku simpan dalam album........

blajar rerajin yer syed.....nanti biler kiter sumer kumpul balik biler reunion nie...aku nak tengok ko yang paling berjaya....walaupun ko selalu jer tido dalam kelas.....ape2 pun....sowie x dapat meneruskan blajar sesame ngn ko kat matrik pilah.....aku masih terkilan sampai sekarang...xde rezeki aku further stdy sane..walaupun result matrik aku ko yang tolong cek kan...excited nyer aku time tuu...bersinar masa depan...tapi, leh jadinyerr...x dapat jadi thanatology....sediy....xpelah....dina sambung cita-cita aku.....huhuhu..okeyy..xmao sedih2...hope ko berjaya dengan kawan baru..aku tau ko dah besar skang nie...dah ade ehem ehem...dulu mama marah...hihihihi..lawak laaaa....xpelah...kawin jangan lupe jemput aku g TTJ.....

ok lahh..besok aku ade test...ko copy entry aku ni tau...anggap laahh..ni kad besday tuk ko yer fren...hehehhe.....terima kasih untuk segalanya....terima kasih jadi sahabat baik aku...terima kasih ajar aku chemistry...ape2 pun..aku lebih daripada kau sejak form 1 sampai sekarang....hehehehe....kalu teror kalahkan pointer aku sem nie tau....hehehhe..(dengan bangganya....)..xdelah...pembakar semangat ko...ko kan ske lawan aku...ingat..aku kakak ko..ko tue adik...baru jer masuk 19...hehehe.......ok dude....jaga diri kat sane.....kim salam kat mama ko ngn ehem ehem ko jugak yerrr..jangan lupekan aku walaupun ko dah ade ehem ehem........wish u happy besday.......mesti ko kene balik tepung ngn telur kat sanekan...nanti ape2 citer kat aku yerr....daaaaaaaa...doakan aku berjaya kat UPSI nie...

KHAS BUAT SAHABATKU....SYED



nak gelak tengok gambar ko ngan acan nie.....kasih sayang antara kawan...huhuhu :)

ade cikgu...ade engineer...ade doktor...ade ahli sukan...ade pakar komputer....ade resourcers...semuanya akan berjaya .....insyaALLAH...kalian dalam doaku...

sorang cikgu math....sorang engineer,...good luck 4 future....

p/s...maaf guna aku dan kau...entry ni khas buat kawan....



Monday, October 25, 2010

MALAYSIA NEGARA ISLAM..?????

ANDA KENA SABAR SETELAH MEMBACA KISAH DIBAWAH NI.

Aku, Lim dan Islam
Dari Jeram Pasu on Monday, September 6, 2010 at 10:11am

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon.
Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM.
Aku
masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan
pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke
zaman
remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.

Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk
menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika
ada
kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke
rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga
Tahun
Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.

Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia
sering
menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi
jeram,
ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami
kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan
perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20
tahun
telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat
Green
Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.

Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran.
maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit,
yang
ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis
surat
kepada lelaki amat malas kami rasakan.

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya
memberitahu
Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang
kudengar dari kakaknya.

" He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since
5
years ago. ..Subhanallah!

Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah
S.W.T.
Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah
menjadi saudara seagama denganku.

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan
bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena
menyambut
kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. ..

Assalamualaikum..Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah
jauh
berubah, air mukanya amat redup dan tenang.

Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama
kekasih
yang sudah terlalu lama terpisah.

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua
olang" Ibu
Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami
berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa,
tetapi
kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman
rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk
berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama
berada
diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan ? betul tak? .Memanglah..Kenapa kau
tanya
macam tu?kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu,
is
my second house.

Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam?
Mengapa
aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa
bukan di
Malaysia , negara Islam ni?

Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.Kalau
betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di
dunia
saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku
akan
dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak
sampaikan
dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang
lain.Kau
sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan
kau
didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati
seorang
diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam
adalah
kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang
dilahirkan
dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.Berdakwah
adalah
tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung
Risalah.

Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak
ada
keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu
kalau
bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?Aku bukan nak banggakan diri
aku,
cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul
dan
tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau
sudah
bersyukur pada Allah.

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu
sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan
seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau
boleh
panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim
adalah
benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk
untuk
memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.

Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah
akan
memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan
segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.Petang itu aku pulang
dengan
satu semangat baru.
Aku ingin berdakwah!

Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan
lebih
20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini
(benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang
bukan
Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat
dilahirkan sebagai Islam.

P/s : sebagai Tauladan..KITA WAJIB SEBARKAN AGAMA ALLAH....hari ini...banyak medium yang kita ade....facebook dan sebagainya....kenapa tidak kita gunakan kearah kebaikan....fikir-fikirkan...ini tanggungjawab kita...kelak kita akan ditanya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...