Monday, July 16, 2012

fahami erti hidup

bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum buat sahabat-sahabat Bicara Amani. Alhamdullilah diberikan olehNya sedikit ruang dan peluang untuk menulis kembali diruangan ini.. hanya satu yang terlintas dlm hati amani "entah ada org nk baca ke x entry ni".. huhuhu, macam berburuk sangka je kan. Astaghfirullah. Moga Allah memberikan keampunan pada diri amani yang selalu bebuat khilaf dan lalai..

amani, sendiri tak tahu apa yang ingin dituliskan disini sekarang, cumanya ingin berkongsi rasa dengan pembaca disini. bukan bertujuan untuk memceritakan tentang kehidupan sendiri untuk tatapan umum, tapi ambillah sedikit pelajaran daripada apa yang berlaku. moga-moga, kesilapan yang amani lakukan, tidak ada org lain yang lakukan lagi..

terkadang, amani terlupa dalam hidup yang kita hanya merancang dan Allah yang Maha berkuasa yang menentukan samada perancangan kita itu perlu dilaksanakan atau di 'delete'.. mungkin amani tahu tentang  'wamakaru wamakaraAllah'.. tapi sebanyak mana kita tahu tentang sesuatu perkara belum tentu  kefahaman kita juga sudah banyak...

apabila Allah telah menetapkan sesuatu perkara itu terjadi, maka hati yang kurang 'kefahaman' tentang redha, mula mencari salah dan silap.. sedangkan itu semua tidak perlu andai hati benar-benar faham tentang konsep 'takdir dan redha'... apabila mula sedar diri makin jauh dihanyutkan sebab mengikut perasaan tanpa iman, mula jiwa rasa tidak keruan..mencari-cari jalan pulang...

ketika itu, diri terus berlari, berlari dan berlari... tetapi apabila amani berhenti, amani lihat sekeliling amani masih berdiri di tempat yang sama.... terasa lelah, tapi amani terus mencari dengan berlari, moga dengan usaha amani itu Allah beri amani peluang kedua untuk membuka lembaran baru dalam hidup..

dalam masa itu, amani tidak mengharap pada manusia. sebak dihati hanya sahabat-sahabat terdekat dan ahli keluarga je yang tahu. dan mereka pula banyak menasihati sekadar yang mereka mampu.... Tapi Allah tidak akan mengubah nasib kita selagi kita x ubah nasib sendiri. syukur amani faham ini dengan baik,.. jadi.. amani cuba lagi untuk bangun semula...

syukur Alhamdullilah.... perjalanan ke arah itu masih jauh lagi untuk amani capai, tapi moga-moga Allah lihat usaha amani ke arahNya.. aaminnn

psstt .. - maaf amani tak tahu nak tulis luahan hati macam mana, kalau suruh amani tulis benda yg ilmiah InsyaAllah amani boleh.. hehehe.. tak pandai luahkan perasaan, dari dulu sampai sekarang. amani suka pendam dan simpan.. hee..


fahamilah kehidupan kita dengan Iman dan Islam... kelak, bila sesuatu yang diluar jangkaan, kita boleh fahaminya dengan mudah,bahawa itu semua adalah takdir Allah. berkata itu mudah, tapi melaksana belum tentu terdaya..

6 comments:

the malay male said...

percaya kepada qada' dan qadar

azwa amani said...

the malay male : yups..betul tuu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

adik..kadang2 akak sendiri keliru dgn perjalanan hidup yg akak susuri..huhu

Hamizah Binti Zulkifli said...

salam..

azwa amani...miza suka baca entry2 amani..semoga amani terus menulis..berkongsi ceritera...=)

azwa amani said...

sis LM : huhuhu, yeke kak.. ermm, apatah lagi amani yg belum cukup ilmu kan, mesti lah lagi x faham kdg2 dengan percaturan kehidupan..

azwa amani said...

hamizah :

waalaikumslam wabt hamizah.. syukur Alhamdullilah jika penulisan amani masih ada yg sudi baca, InsyaAllah miza pun banyakkan menusis curahkan idea pemikiran sendiri :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...