Thursday, September 20, 2012

takut

Bismillahirrahmanirrahim..

kita merenung jauh naik kapal masa Doraemon ke 1996 yang lalu...huhuhu..

ayah, ibu dan semua ada diruang tamu, menonton berita utama di channel TV3.. aku ketika itu berusia 6 tahun, comel sangat.. (hahaha..perasan). kulihat dapur rumah sewa kami di rembau tu gelap..macam-macam yang dah ku bayangkan di dalam kegelapan tu.. mesti ada perempuan rambut panjang kat situ.. ooooohhh, seramnye. tiba-tiba..

"ibu... nak pergi tandas"..aku dtg ke arah ibuku yang sedang baring disisi ayah..
"pergilah, buka lampu tu"..
" tak nakkk..ibu temankan".. pujuk ku sambil menahan hajat kecilku. kulihat dapur, gelap gelita, bermacam muka jembalang dalam fikiranku ada disitu, memerhatikan aku dengan mata merah menyala, menunggu aku datang ke tandas dan mencekik ku... arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
" buka lampu tuu".. ayah mula bersuara keras..
"org takut..cepatlah ibu temankan, nak kencing dah ni".. pujuk ku lagi separuh menangis. sungguh aku takut sangat ke dapur tuu
"apa yang nak ditakutkan, bukan ada apa..pergi cepat, terkencing kat sini, siap kau".. ibu sudah memulakan bebelannya..aku masih duduk disitu.. hajatku masih belum kesampaian.
tiba-tiba...
" ya Allah.. tengok dah terkencing kat sini... budak bertuah sungguh, dah besar pun nak takut apa, meh sini kau".. ayah menarik tanganku masuk ke dalam bilik air di dapur.. 
tanpa membuka lampu dapur dan bilik air, aku dikurung disitu...menejerit-jerit aku meminta supaya pintu bilik air dibuka... dalam gelap gelita aku menangis, ku pandang sekeliling, gelap, hitam dan pekat, tiada apa yang ku mampu lihat, seakan org buta sahaja...hampur 15 minit ku di dalam itu..


sreeettttttttttt.. pintu bilik air dibuka..ayah menarik tanganku lembut..
"ada hantu x dalam bili air ni?" tanya ayah
"takde.. tapi org takut"... jawabku teresak-esak..
" lain kali jangan takut hantu, takut Allah je.. ".. pesan ayah, lalu disuruhnya aku mandi dan menukar baju..kemudian aku tidur...

*******
pengalaman hidup mematangkan kita.. dulu amani takut hantu dan gelap, sekarang amani takutkan Allah dan dosa... dan ketakutan amani terhadap masa hadapan juga, sebabnya amani tidak tahu bagaimana masa hadapan kita, adakah baik seperti sekarang, atau jauh lebih baik, ataupun lebih teruk dari sekarang, wallahualam, Allah sahaja Yang Maha Mengetahui.. disebabkan keterbatasan ilmu kita berbanding ilmu Allah, maka serahkan lah hidup ini hanya untukNya, takutkan Dia Yang Esa, takut untuk melakukan dosa dan maksiat kepadaNya, dengan cara itu, InsyaAllah, ketakutan tentang masa hadapan pastinya berubah kepada kayakinan, yakin bahawa Allah menjanjikan yang terbaik buat hamba-hambaNya yang baik, dan tiada yang lebih menepati janji daripada janji Allah Azzawajalla.. Takutilah Allah, wallahualam bissawab..


Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan) mereka. oleh sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang benar.” 4:9


cukuplah rasa takut kepada Allah disebut ilmu, dan cukuplah rasa aman dari makar Allah disebut kebodohan


Thursday, September 13, 2012

Sahaja Aku Mencintai Mu


setiap hela nafas
setiap gerak tangan
setiap degup jantung
setiap derap kaki
tidak akan pernah bermakna
tanpa CintaMu...

merancang pertemuan dua hati..

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani. sejujurnya saat amani ingin mencoretkan kata-kata disini, bertapa syukurnya amani pada Allah yang sudah menitipkan rasa cinta dan kasih sayang diantara kami walau kami belum bersua muka.. begitulah hebatnya kuasa Allah, begitulah hebatnya kuasa cinta dan kasih sayang.. dan begitu juga hebatnya kuasa hati...

hati, bila dah suka, bila dah jatuh cinta, bila dah sayang..... pastinya kita akan sentiasa mengingatinya. begitu juga dengan diriku. sering saja hati mengingatinya, namun kerana keterbatasan yang ada, Allah dan doa menjadi perantaranya aku dan dia... ku minta pada Allah untuk menjaganya setiap masa, memelihara dirinya daripada segala keburukan dan kecelakaan..

ya.... aku masih jua belum melihatnya dengan mata pinjaman Allah ini. dan aku teringin sangat untuk bertemunya. Semoga Allah memberikan kami kudrat, kekuatan untuk kami mengeratkan lagi kasih sayang yang terbina.. Aaminn

kakakku, Lydia Miza.... terharu membaca entry tulisan akak.. 


sahabat yang baik itu, bilamana menyebut namanya makin bertambah iman kepada Allah
makin bertambah kasih dan sayang kepadanya
dan semakin bertambah ilmu mendengar kata-katanya..

Wednesday, September 12, 2012

rawatlah jika ia sedang sakit..

Bismillahirrahmanirrahim... 
Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani.. semangat dah mai dah nak update blog.. moga Allah terus-terusan menghembuskan rasa cinta pada Ilmu dan rasa semangat menyampaikan ilmu.. aaminn ya Rabb..

semua sihat tak ni ? amani pun baru je baik dari demam, selera makan takde, batuk, selesema lagi. bila sakit ni terasa sangat dalam hati bertapa syukurnya nikmat sihat yang Allah pinjamkan, mudah untuk beribadah padaNya..dalam dok sakit-sakit ni kan, ramai yang akan keluarkan dialog-dialog stereotaip tanda kasih dan sayang mereka.. Alhamdullilah masih ada yg cinta pada diriku yang tak seberapa ni..

amani syukur sangat-sangat Allah beri sakit ni, sebab waktu sakit ni lah amani rasa dekat dengan Allah, dan terasa yang Allah sedang mendidik hati supaya sabar dan ikhlas menerima ujianNya.. dan masa sakit ni lah waktu terbaik amani koreksi diri sebabnya duduk terbaring je x buat kerja.. huhuhuhu..

selalu manusia atas bumi ni susah hati dengan penyakit yang tak dibawa mati macam sakit jantung, kanser, kencing manis, tapi segelintir je yang take care dengan penyakit yang dibawa mati macam hasad dengki, takbur, riak.... sebab apa amani kata macam ini, sebab ramai diantara kita ni banyak merawat sakit-sakit luaran (mcm kencing manis, sakit jantung semua tu).. tapi sikit yang menyentuh dan merawat sakit dalaman ni.. (keikhlasan, khianat, sangka buruk)..

sedar tak sedar sebenarnya penyakit yang kita bawa mati tu dah semakin membarah dalam diam..tapi kita tak rasa pun sebab asyik melayan sakit luaran..tak kurang juga yang merawat penyakit dalaman ni, tapi dengan indikator yang kurang diyakini seperti kaunseling.. opss, bukan amani menidakkan terapi kaunseling, (i'm psycologist to be).. tapi kita sebagai umat Islam ada penawar yang Maha Hebat Allah berikan, iaitu Al-quran..

andai kita adalah pengguna tegar Al-quran sebagai penenang jiwa dan perawat hati, syukur Alhamdullilah, tapi masih ramai diluar sana yang punya penyakit hati ni-penyakit tidak yakin dengan Al-quran..

terokalah Al-quran, di dalamnya ada segala-gala yang kita perlukan di dunia ni.. ingat dunia bukan syurga, dan rawatlah apa yang rosak dan membusuk dalam diam supaya kita bawa yang wangi-wangi dan yang bersih-bersih ketika mati nanti.. 


orang yang pintar itu adalah yang kenal dirinya dan kemana dia akan pulang dan yang dapat manfaatkan peluang yang disediakan..

Tuesday, September 11, 2012

AKU ADA DIA... (^___^)

Melangkah itu mudah
namun mencari arah itu yang payah
mencari jalan itu mudah
namun memahami destinasi itu yang susah
menyusuri susur itu mudah
namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah...

dan semua ini...
menjaga ISTIQOMAH itu paling susah, payah dan lelah
namun DIA amat tahan bagi hambaNYA
DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik, 
hanya perlu untuk melakukan yang terbaik
meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNya
lantas nescaya DIA akan menguruskan yang selebihnya
agar yang terbaik itu menjadi milik manusia...
TERNYATA AKU ADA DIA
ALLAH SWT... 

Psttt : selama aku hidup ni, macam-macam manusia yang aku jumpa, tapi aku paling lelah dengan manusia yang omongan nya manis-manis belaka.. katanya ingin mencari CINTA ILLAHi hingga takbur pada dunia mengenepi CINTA MANUSIAWI.. dan kini, aku melihat kata-katanya memakan diri sendiri... hiduplah atas fitrah yang ditentukan...




mencari CINTA ALLAH ITU YANG UTAMA dan perantaranya ialah manusia.... ISTIQAMAH lah dalam mendidik hati, membentuk iman dan melatih diri...

Thursday, September 6, 2012

ok.. update

Assalamualaikum...
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin..
Maaf sebab BICARA AMANI tak update punn... hua hua hua. (T___T)

maaf ye, menang amani tak patut bagi alasan pun kan..sebab org malas memang banyak alasan.. huhuhuhu
tapi tetap nak bagi alasan.. hehe, maaf lah tak terupdate blog ni hah, masuk pun dah berhabukkkkk (uhukk)
sekarang memang waktu critical amani... banyak kerja walaupun duduk rumah....

errmm, mungkin amani nak share satu perkara je kot.. simple.. mudah difahami,.. tapi mungkin susah untuk masuk ke dalam hati.. tentang  satu perkataan REDHA... ya, semua org tahu redha itu.. tak perlu amani ulas panjang-panjang tentang redha ni ..

cuma 1 je.. bertapa Maha HebatNya Allah,.. mengetahui yang baik dan yang buruk dalam kehidupan kita... dan hanya dengan REDHA ini membezakan siapa kita disisi Allah... hamba yg menjadi kecintaan Allah, redha dengan setiap ketentuan dengan menerima tanpa banyak soal.. ketika itu Allah kurniakan berjuta-juta hikmah yg kita akan nampak dengan mata iman.. InsyaAllah.. syukur ya Allah, sebenarnya ini semua adalah kasih sayg Allah..perlindunganku untuk menjadi muslimah sejati..

dulu.. mungkin amani rasa, dengan berkeadaan sebegitu amani rasa amani boleh jadi muslimah sejati.. tapi rancangan Allah Maha Hebat..  dan amani mampu meilihat bagaimana caraNya menunjukkan jalan sebenar menjadi Muslimah Sejati dan melindungi diri dengan sebaik-baik perlindungan yang amani sendiri tidak menyangka...

bertapa baiknya Allah.... tak terhingga rasanya limpahan kasih sayang dan rahmatNya bilamana ada redha  dalam hati.... syukur..syukur.. Alhamdullilah..



ya Allah..aku redha dengan masa laluku,,
aku redha dengan apa yg ada di hadapanku..
dan aku redha dengan ketentuan pada masa hadapanku..
kerana Engkau Khalikku..
Engkau lebih tahu apa yang baik buat diriku..
dan terus-terusan bawa hatiku kepada cintaMu...
Aaaminn Ya Rahman.. Aaminn Ya Rahhim..

Wednesday, August 15, 2012

dalam pembinaan.

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt buat sahabat-sahabat Bicara Amani, Moga sentiasa dalam rahim Allah, diberikanNya sebaik-baik perlindungan, dan sebaik-baik kasih sayang dan cinta,..Aamiin..

Ramadhan bakal melabuhkan tirai, bertanya kembali pada iman sendiri, tahap mana amalan? tahap mana kecintaan pada Allah yg sudah terbina? tahap mana hati kita pada Islam? tahap mana rindu dan kasih pada Allah dan Nabi SAW ??... jawapan ada pada diri sendiri.. koreksi diri sebelum berlabuhntya tirai Ramadhan kali ini..

Ramadhan yang bakal pergi, kita sebagai hamba tidak mampu menghalang, amani boleh katakan masa itu macam air, kita tidak mungkin dapat memijak air yang sama, kerana ia akan terus-terusan mengalir....dan amatlah rugi bagi mereka yang tidak menghargai kedatangan Ramadhan, sehingga Ia datang dan pergi, lansung tidak dihargai dan terkesan pada jiwa serta sanubari..

ya.. bagi amani sendiri, Ramadhan bulan pembinaan, bulan tarbiah, bulan yang penuh pengajaran,,. dan bulan -bulan berikutnya untuk penilaian samada istiqamah atau tidak amalan di bulan pembinaan ini. jika Ramadhan kita ke masjid, bulan berikutnya juga harus kaki melangkah ke masjid... jika Ramadhan kita perbanyakkan membaca Al-Quran, begitu juga bulan-bulan seterusnya.. pendek kata, segala kebaikan seperti sedekah, menjaga pancaindera, perbanyakkan berdoa, itu semua harus diteruskan pada bulan-bulan seterusnya.. semoga Allah meneguhkan hati-hati kita pada agamaNya.. Aamiinn..

dalam kehidupan ini, masih banyak lagi yang DALAM PEMBINAAN.. dan terus-terusan dibina, hingga Allah mengatakan ' TIBA MASANYA UNTUK PULANG'.. ketika itu, Allah akan menilai hasil usaha pembinaan kita itu,... 

akhirul kalam.. syukran jazilan pada mereka yang banyak membantu amani dalam pembinaan blog ini, dan amani sedang dalam proses renovation blog, entry-entry yang amani rasa tidak perlu akan di delete.. teruskan USAHA MEMBINA IMAN DAN CINTA PADA DIA YANG MAHA TINGGI.. 


salam eidulfitri buat sahabat pembaca BICARA AMANI, mohon ampun dan maaf andai kata-kata tanpa suara ini ada yang menyakitkan hati tanpa sengaja, sesungguhnya manusia itu sering leka dan lalai.. dan Allah sajalah yang Maha Sempurna, . maaf Zahir dan Batin daripada Norazwani Mohd Azhar @ Azwa Amani.. Assalamualaikum wbt.. 

Tuesday, August 7, 2012

aku juga syabab..

syabab ini, ..
kalau cita dan cintanya jundi, 
minda pasti berisi, 
langkah pasti bervisi
mara pasti berani
undur pasti berstrategi..

syabab ini...
kalau cita dan cintanya untuk Allah
sendanya pasti ukhuwah
bicaranya pasti dakwah
tawanya pasti tarbiah..

mindanya bebas belengu logika
lisannya bersih dosa auta
dadanya melaut lumut ilmu dan fakta
jiwanya terpatri kukuh aqidah
jasadnya tepu duka,..ampuh cela..

kita syabab hari ini,...
beratapkan tarbiah
berlantaikan ukhwah
bersarungkan syariah
kita melangkah megah
ke medan juang yang tidak mudah..
seandainya ditakdirkan rebah, InsyaAllah SYAHID lah penyudah...

the journey of da'wah..

semua penulis akan mati
hanya karyanya akan terus abadi
maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan
dirimu di akhirat kelak..saiyidina Ali b. Abi Talib

Monday, August 6, 2012

Salam Nuzul Quran-Bingkisan doa,,

Bismillahirahmanirrahemm... 

 ya Allah,.. inilah bulan ramadhan yang di dalamnya 
Engkau telah turunkan Al-Quran. Aku berlindung
dengan kekuasaanMu yang mulia, wahai Pemilik Fajar
yang terbit dari malam-malamku dan Pemilik bulan
Ramadhan yang bakal berlalu ini...

KepadaMU aku mengadu akan kesalahanku dan dosaku 
yang dengannya Engkau akan menyeksaku
pada hari perjumpaan denganMu kelak..
Ya Allah janganlah Engkau jadikan puasa ini sebagai puasa 
yang terakhir dalam hidupku. 
seandainya Engkau menetapkan sebaliknya, maka jadikahlah puasa ini
puasa yang dirahmati, bukan sia-sia..

ya Allah,..jadikan puasaku di dalamnya
mendapat pahala serta diterima sebagai amalan yang mendatangkan keredhaanMu
dan daripada RasulMu..serta dihubungkan cabang-cabang dengan pokok, 
dengan hak kemuliaan Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarga baginda SAW yg suci..

Allahummma Aameen ya rabbal 'alamin..


read Al-Quran, every single time that Allah give to you.. :)
because... i believe when Allah said..
" remember me, I will remember you"- 2:152

Sunday, August 5, 2012

Cinta Di Langit Gaza

Bismillahirrahmanirraheem...semoga Allah beri kefahaman dan kesedaran dalam hati bagi yang membacanya, aaminn...

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat,...Alhamdullilah, malam tadi amani masih diberikan kesempatan oleh Allah SW untuk join program Iftar Perdana dan Badar Qubra, syok sangat rasanya, majlis yang penuh sederhana daripada segi makanan, persiapan tempat, tapi penuh dengan ilmu... banyak yg amani dapat disana.. 

pertamanya, solat Isyak dan terawih itu diimamkan oleh Syeikh Omar M.A Fora Maounsura, pengerusi Majlis Ramullah, Gaza.. dalam ucapan beliau, walaupun pendek tapi amat memberikan kesan pada jiwa amani, amani cuba sampaikan dalam bentuk yg mudah difahami ye..

1. kita ni walau dari Malaysia, Palestin, Iraq, Indonesia, tapi Nabi Muhummad SAW dab herjaya satukan kita dengan akidah yg sama, iaitu akidah islamiyyah, jadi kita ni 1 Ummah..tiada beza seorang muslim dengan muslim yg lain, sorg sakit, semua jadi sakit, itu yg patut kita rasa melihat saudara kita di Palestin, Syiria ..

2. musuh-musuh yang sedang menyerang gaza sekarang ini daripada pelbagai negara, Amerika, Jerman, dan banyak lagi negara-negara eropah dengan 1 Title iaitu tentera yahudi, dan kita seharusnya jadi macam mereka, bersatu menentang dengan 1 nama iaitu Tentera Islam, walau dari pelbagai negara...

3. waktu perang Badar Allah ber bantuan pada tentera Islam, kerana jika Islam kalah waktu itu, tiadalah Islam pada hari ini, dan Allah tunjukkan lagi bantuan daripadaNya dengan burung Ababil sewaktu tentera bergajah ingin mnyerah kaabah, kerana waktu itu tiada seorang yg dapat menghalang gajah2 itu, tapi sekarng, kenapa Allah tak beri bantuan seperti itu untuk selamatkan Masjidil Aqsam kerana UMAT ISLAM PADA HARI INI BERJUTA RAMAINYA... 

amani teringat pada kata-kata Salahuddin Al-Ayubi dalam buku yg amani baca haritu-Naskah Cinta buat Nusaibah
" barangsiapa yang menguasai Palestin, bererti mereka akan menguasai dunia"

dan malam tadi juga diantara panel penceramah juga ialah Ustaz Ridhuan Nor.. Alhamdullilah, kata-kata daripada beliau juga banyak memberi impak pada diri amani juga, dan yg paling memberi kesan ialah cara khatib di Malaysia dan Palestin membaca khutbah jumaat sangat berbeza..

di Malaysia,isi  khutbah yg dibacakan oleh Imam kebanyakkannya tidak memberi impak besar pada jiwa pemuda, contohnya "makan lah buah-buahan tempatan" dan amani ingat lagi khutbah solat raya " berhati-hati dijalan raya di musim perayaan".. tidak memberi kesan pada jiwa, tidak menaikkan semangat juang pada jalan Allah, berbeza di Palestin, takbirnya saja sudah gah menunjukkan kemenangan, tidak seperti di Malaysia, 'tangkap leleh' kata orang muda... khutbahnya menjadikan para remaja, kanak-kanak dan wanita mereka bangkit berjuang. 

Daripada cerita ustaz ridhuan ini, amani tidak hairan lah kenapa remaja kita termasuk amani sendiri lemah pada perjuagan Islam, dan mengapa rakyat Palestin kuat semangat mereka.... Wallahualam, Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.. 


Andai aku dibumi Gaza ketika ini, mungkin aku dlu yg mati di medan, kerana lemahnya semangat ku pada Islam... Allahu Rabbi, bangkitkan kami yang sedang lena, buka mata hati kami melihat saudara di hina, jadikan kami umat dan tentera yang Engkau bela.. Aminn ya Allah, pengurus segala alam..



Saturday, August 4, 2012

...Doa..

Bismillahirrahmanirraheem...

Ya Allah, perbaikilah untuk kami agama kami 
yang merupakan penjaga urusan kami
dan perbaikilah untuk kami dunia kami
yang di dalamnya adalah kehidupan kami dan
perbaikilah untuk kami akhirat kami
yang kepadanya kami kembali..
dan jadikan kehidupan ini
untuk kami berbuat kebaikan
dan kematian menhentikan kami
daripada setiap kejahatan...

ya Allah
bebaskanlah kami daripada seksa api neraka, 
dan lapangkan untuk kami rezeki yg halal
dan palingkan daripada kami
kefasikkan jin dan manusia
wahai Zat Yang Hidup dab terus menerus mengurus makhlukNya..
Aaminn...

if you are worrying about anything, u are not praying enough..
i believe, when i trust instead of think, i walk instead of sink


Thursday, August 2, 2012

Hadiah Dari Seorang Anak

Bismillahirrahmanirahhem.... Assalamualaikum semua, semoga semuanya dalam keadaan sejahtera selalu, Alhamdullilah, sebb dah hampir sampai di pertengahan bulan ramadhan Allah bagi kita umur dan nikmat.. moga-moga terus terusan kita sebagai ubudiah yakni hamba abdi mensejahterakan Mulkiah Allah.. Aaminn..

entry santai-santai je hari ni, sekarang ni amani duduk dengan kakak amani kat Puchong.... terpisah sementara dengan Putrajaya yg menawan hati tu, tapi its okey lah, kat sini pun amani aktif ikut kaklong pergi join group Nisa' di Puchong, Alhamdullilah..... sementara tu amani jadi baby sitter jaga Faqih Qaid,,, wuaa, budak kecik ni dah makin lasak..tapi senyum je die.. huhuhu, InsyaAllah, amani ambil peluang ni sebelum further study,.. 

semalam dapat juga iftar dengan family ustaz ni, sebenarnye untuk sesi taaruf sahabat ustaz dengan amani...ehh, silap, ecececeh, huhuhu, dengan sahabat baik kaklong, Alhamdullilah, baik sangat orgnye,..moga berkat ye kak dayah ngn ustaz.....haisshh, lari tajuk plak, ni amani nak cerita pasal Irfan. Anak kaklong yg sulung... darjah 3.. die ni amani rasa special sgt Allah kurniakan dia...sebabnye, die sangat matured daripada umur 9 tahun...

dari segi percakapan, tingkah laku dan banyak hal laa...sebb amani rasa masa amani umur 9 tahun tu, amani memang nakal, x mcam die..sebab pertama sekali..

1. Irfan akan pastikan yg waktu sahur jam loceng dikunci untuk ummi dengan maksu die bangun buat preparation, walaupun hakikatnye, maksu je yg selalu bangun awai dari ampa sume...

2. Irfan akan kunci pintu rumah dan pastikan lampu bilik air kat dapur selalu di pasangm supaya bila Husna, adik die nak buang air bile malam, Irfan x susah-susah nakc ari penyapu ketuk suis bilik ayaq... hahaha, kreatif betuiii...

3. bila ada orang lelaki ketuk pintu rumah die akan jerit " Ummi, Maksu, cepat pakai tudung, ada org datang"... see, amani rasa pelik kalau org yg dah akhil baligh still x tutup aurat dengan baik lagi, sedangkan budak umur 9 tahun dah faham..

itu antaranya nye laa.. dan paling yg buat amani ngn kaklong rasa mcm sedih and syahdu bebenor... semalam bile kami sampai je rumah (abg long xde, kene transfer ke Jakarta untuk 1 tahun) Irfan terus bagi satu buah buku tulis yg berbalut dengan pensil picit dan lead pensil..

" nak, abg bagi umi sebg harijadi umi haritu"
" huhuhu, abg bagi umi buku ni nak tulis ape"
"umi tulis jela apa-apa"
"ok laa...tq abg... umi tulis aktiviti harian abg kat dalam buku ni "..

yang buat amani rasa syahdunye, duit die beli hadiah untuk ummi...ceritanya mcm ni..masa kami berdua jalan kaki ke masjid terapung depan rumah nak pergi terawih Irfan beritahu

" maksu, abg kan tolong kat masjid hari Jumaat"
"abg tolong ape"
"abg tolong kira duit tabung masjid,  pastu abg bagi tabung masjid kat org supaya org boleh derma "
"owhh yeke, bagus lah mcm tu "
"nanti Tok Harun bagi abg 5 ringgit, boleh beli hadiah umi"
"errmm.. ok.. "..

disitu, amani mula muhasabah diri kembali,.. anak sekecil ini sudah tahu untuk menghargai kehadiran ummi dan cuba untuk membahagiakan umi dengan hadiah..bagi kita hadiah buku dan pensel tu kecil dimata kita, tapi besar makna dalam hidup mereka..

hargailah apa sahaja yg ada di hadapan kita, jangan sesekali mendambakan sesuatu yg lebih baik dan sempurna dari apa yg kita milik, kerana, apabila ia lebih baik dan sempurna, belum tentu ia boleh membawa bahagia, kerana kesempurnaan bukan syarat untuk kebahagiaan... 
--belajar melihat apa yang kita tidak nampak dimata--

Wednesday, August 1, 2012

Cintai Allah secara Realiti


Tidak pernahkah kita merenung ingatan dari Allah sendiri terhadap orang yang mendakwa mereka itu cinta kepada-Nya?
tuhibbunallah.JPG
“Katakanlah: Jika sesungguhnya kamu itu mencintai Allah maka ikutlah aku, nescaya kamu juga akan dikasihi oleh Allah, dan akan diampun-Nya kesalahanmu. Dan Allah itu Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Aal Imraan 3: 31)
Jika cintakan Allah, contohilah Rasulullah SAW. Hiduplah macam Rasulullah, buatlah kerja macam Rasulullah.
Sibukkan diri dengan belajar dan mengajar, berdakwah dan memberi peringatan, membela agama dan bekerja untuk ummah, sibukkan diri dengan segala kebajikan demi cinta kita kepada-Nya.
Berhentilah berpuisi, andai puisi itu datang dari sebuah khayalan tentang cinta Ilahi sambil memicit jerawat di tingkap pagi.
Jika mahu mengungkapkan Cinta pada madah dan kata, luahkan ia dari rohani dan jasmani yang bekerja untuk kekasih-Nya. Hiasilah blog kalian dengan catatan amal dan muhasabah diri, bukan retorik dan angan-angan terhadap CINTA ILAHI.
Hanya kepadaMu aku menyembah, dan hanya kepadaMu aku memohon, Tunjukki jalan-jalan yg lurus, iaitu jalan para solihin, bukan jalan org yg Engkau Murkai dan bukan juga jalan mereka yg sesat ..

Friday, July 27, 2012



Aminn ya Allah, Tuhan yang mengatur langit dan bumi serta seisinya..
bahagia itu bukan bergantung pada siapa-siapa
bukan bergantung pada tempat..
bukan bergantung pada ketentuan masa...

bahagia itu bermula disini...
hari ini dan
dari hati yang bersih...

syukur... ALLah itu Maha penyayang

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani... Tak terlambat lagi kan untuk amani ucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa untuk sahabat-sahabat semua..... Alhamdullilah, moga-moga puasa tahun ini lebih baik amal dan ibadahnya daripada tahun yang sudah,..InsyaAllah, mudah-mudahan...

bercakap tentang Ramadhan ni kan, tahun ini amani rasa syukur sangat pada Allah sebab dalam amani melihat diri dan kehidupan amani yang serba serbi kurang dan banyak kehilangan, sebenarnya Allah kurniakan lebih banyak nikmat yang tidak disangka-sangka... Syukur ya Allah, nikmat yang mana lagi aku ingin dustakan ? Tiada ya Allah, sesungguhnya aku tidak mahu menjadi insan yang tidak tahu bersyukur..

dalam mendidik hati untuk mencintai Allah sepenuhnya, banyak pengorbanan yang perlu kita lakukan, selalu amani terfikir " Allah beri aku macam-macam, apa yang aku balas tanda aku sebagai hambaNya".. dan sejak itu mula kesedaran muncul dalam diri untuk menahan diri daripada perkara yang menjauhkan diri dengan Allah, Alhamdullilah..payah memang payah, tapi itulah pengorbanan kita dalam mencari redha dalam kehidupan...dan Allah rezekikan amani dengan penghidupan di bulan Ramadhan, bulan terbaik untuk mendidik hati dalam menahan diri dari segala segi...contohnya, mengikut nafsu makan, mengingati manusia lebih daripada Allah, dan banyak lagi yang amani cuba tahan diri ini...

syukur saangat-sangat Allah berikan amani rasa kesedaran terhadap dosa.. sebab amani sedarm ramai orang yang merasa diri berdosa, tapi sejauh mana mereka melayan dosa mereka, samada segera bertaubat atau dilengah-lengahkan... Syukur Alhamdullilah...

amani pun belum cukup dalam proses menahan diri ni, jadi sama-samalah kita ambil peluang nyawa yg Allah berikan dalam bulan ramadhan ini untuk bertindak sepatutnya pada dosa...

"'DOSA NI KADANGKALA BAWA MANFAAT JUGA, APABILA DOSA ITU MEMBAWA KITA KEPADA PINTU TAUBAT YANG SEBENAR-BENARNYA''


bagi sahabat-sahabat yang mengenali diri amani pada saat ini, mungkin sudah mengetahui apa perubahan amani yang paling besar selepas kehilangan seseorang dalam hidup... pertamanya sekali, ingin amani katakan, jangan menilai seseorang hanya pada pakaian, dah berjubah, berserban, berniqab, berkopiah, itu bukan syarat untuk kita sampai pada cinta Allah...mungkin boleh jadi itu sebagai satu usaha, tapi itu bukan yang utama.. amani ingin jadi muslimah sejati, tapi bagaimana amani ingin jadi muslimah sejati andai tingkahlaku amani tidak diredhai oleh family... redha Allah terletak pada redha ibu dan bapa... selagi amani masih sempurna menutup aurat, berhentilah daripada berkata... kerana 'kamu lebih baik diam daripada mengatakan apa yang tidak kamu ketahui, sesungguhya pendengaran, penglihatan dan hati, itu semua akan diminta pertanggungjawaban'..

amani banyak menulis entry, tapi x sempat dan mungkin entry tersebut amani rasakan tidak sesuai untuk di publishkan..hehehe..sekarang ni, kekangan masa untuk amani menulis disini, mungkin pengkongsian amani disini dah jarang-jarang, tapi bagi sahabat-sahabat yang mengikuti perkembangan, kita boleh sama-sama berusrah bersama-sama....kan lebih baik boleh bersua muka, berjabat tangan, bersalaman kan.. :)

okeylah, sampai sini dlu, zohor pun dah masuk ... selamat menjalani ibadah puasa,,, buat sahabat yang ingin menamatkan zaman bujangnya tidak lama lagi, saya mendoakan kebahagiaan kamu...syukur Alhamdullilah.. :) barakallhufikum,... moga syabab-syabab sekali lebih kuat semangat, ujian dan kesusahan hati itu adalah ubat untuk kekuatan iman.. assalamualaikum.. 



Monday, July 16, 2012

fahami erti hidup

bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum buat sahabat-sahabat Bicara Amani. Alhamdullilah diberikan olehNya sedikit ruang dan peluang untuk menulis kembali diruangan ini.. hanya satu yang terlintas dlm hati amani "entah ada org nk baca ke x entry ni".. huhuhu, macam berburuk sangka je kan. Astaghfirullah. Moga Allah memberikan keampunan pada diri amani yang selalu bebuat khilaf dan lalai..

amani, sendiri tak tahu apa yang ingin dituliskan disini sekarang, cumanya ingin berkongsi rasa dengan pembaca disini. bukan bertujuan untuk memceritakan tentang kehidupan sendiri untuk tatapan umum, tapi ambillah sedikit pelajaran daripada apa yang berlaku. moga-moga, kesilapan yang amani lakukan, tidak ada org lain yang lakukan lagi..

terkadang, amani terlupa dalam hidup yang kita hanya merancang dan Allah yang Maha berkuasa yang menentukan samada perancangan kita itu perlu dilaksanakan atau di 'delete'.. mungkin amani tahu tentang  'wamakaru wamakaraAllah'.. tapi sebanyak mana kita tahu tentang sesuatu perkara belum tentu  kefahaman kita juga sudah banyak...

apabila Allah telah menetapkan sesuatu perkara itu terjadi, maka hati yang kurang 'kefahaman' tentang redha, mula mencari salah dan silap.. sedangkan itu semua tidak perlu andai hati benar-benar faham tentang konsep 'takdir dan redha'... apabila mula sedar diri makin jauh dihanyutkan sebab mengikut perasaan tanpa iman, mula jiwa rasa tidak keruan..mencari-cari jalan pulang...

ketika itu, diri terus berlari, berlari dan berlari... tetapi apabila amani berhenti, amani lihat sekeliling amani masih berdiri di tempat yang sama.... terasa lelah, tapi amani terus mencari dengan berlari, moga dengan usaha amani itu Allah beri amani peluang kedua untuk membuka lembaran baru dalam hidup..

dalam masa itu, amani tidak mengharap pada manusia. sebak dihati hanya sahabat-sahabat terdekat dan ahli keluarga je yang tahu. dan mereka pula banyak menasihati sekadar yang mereka mampu.... Tapi Allah tidak akan mengubah nasib kita selagi kita x ubah nasib sendiri. syukur amani faham ini dengan baik,.. jadi.. amani cuba lagi untuk bangun semula...

syukur Alhamdullilah.... perjalanan ke arah itu masih jauh lagi untuk amani capai, tapi moga-moga Allah lihat usaha amani ke arahNya.. aaminnn

psstt .. - maaf amani tak tahu nak tulis luahan hati macam mana, kalau suruh amani tulis benda yg ilmiah InsyaAllah amani boleh.. hehehe.. tak pandai luahkan perasaan, dari dulu sampai sekarang. amani suka pendam dan simpan.. hee..


fahamilah kehidupan kita dengan Iman dan Islam... kelak, bila sesuatu yang diluar jangkaan, kita boleh fahaminya dengan mudah,bahawa itu semua adalah takdir Allah. berkata itu mudah, tapi melaksana belum tentu terdaya..

Thursday, July 12, 2012

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum
I'm come back.. :)
moga dengan semangat baru,..
 Allah lebih memberkati kehidupanku..

sukar untuk bangun bukan asbab untuk tidak bangun..
kecewa dengan manusia bukan asbab untuk tidak bergaul lagi dengan manusia...
semua yang terjadi, membuat diriku lebih kenal Allah dan kenal akan makna hidup..

teruskan berlari, walau hakikatnya masih berpijak di tempat yang sama...
tetap terus berlari....

Sunday, June 3, 2012

assalamualaikum...

semuanya tamat disini...terlalu banyak kenangan dengan Bicara Amani. sampai hati tak rela nak membukanya.. maafkan saya.. its over.

Saturday, May 5, 2012

Jadi macam lebah...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani. maaf amani lama dah x update blog ni. maaf juga buat kakak amani ~takdir itu milik aku~ .. amani yang silap tak pandai menjadualkan waktu dengan baik sampai terabai perkongsian ilmu kat sini... 

okeylah, hari ini amani nak kongsikan cerita tentang seekor haiwan yakni makhluk Allah yang boleh kita ambil pengajaran melaluinya...Al-quran ini unik. macam-macam kisah kita jumpa, dan semuanya terkait dengan diri kita bagi manusia-manusia yang berakal...cuba untuk memikirkan bagaimana untuk menggunakan perumpamaan-perumpamaan yang Allah bagi dalam AQ ni.. alangkah ruginya kalau kita sekadar baca je tapi x faham..dan alangkah ruginya bagi yang pandai melagukan ayat-ayatnya tapi x faham..dan alangkah ruginya bagi yang hafaz tapi x faham..dan alangkah ruginya belajar kitab-kitab lain,tapi yang utama ini hanya sekadar ambil tahu macam tu sahaja.. ruginyeee

dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulang kepada manusia dalam Al-quran ini tiap-tiap macam perumpaan, tapi kebanyakkanya manusia tidak menyukai kecuali mengingkari - 17:89

okey, kita ambil satu perumpaan yang Allah bagi dalam kitabNya...iaitu lebah. 

dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah " Buatlah sarang dibukit-bukit, di pohon kayu dan tempat dibikin manusia. 16:68

kisah lebah ini sangat menakjubkan, mengajar kita bagaimana untuk mengfungsikan diri dengan tahap yang maksimum. SubhanaAllah, sesungguhnya setiap ciptaan Allah itu andai kita fikir, semuanya terkait untuk diri kita dan kehidupan kita sendiri..okey, amani cuba sampaikan dalam bentuk sifat lebah dulu ye..

SIFAT LEBAH

1) taat pada permaisurinya- setiap sarang lebah pastinya ada permaisurinya. dan jutaan lebah-lebah ini sangat patuh dan taat ada setiap arahannya.. jadi, kita boleh ambil pengajaran,AQ ini sebagai petunjuk, pedoman dan rahmat bagi diri kita. kena patuh pada setiap ayat-ayatnya. bukan sebahagian saja.kalau ingar satu ayat, maknanya kita ingkar pada AQ.. jangan marah kalau ada org panggil kita kafir (ingkar) nanti.

2) berbisa-haah,lebah memang punya bisa. tapi lebah ini hanya akan menyerang kalau diserang saja...kalau kita x kacau, dia xde kacau kita. sama jugalah macam kita, jadikan ilmu itu sebagai bisa kita, sebagai senjata   kita dalam kehidupan..

3) berpasukan-inilah sifat yang paling menarik dalam kehidupan sang lebah. mereka ini sangat berpasukan dalam mengerjakan sesuatu perkara, nak cari makanan bersatu,nak bina sarang bersatu, nak serang orang pun bersatu...mengajar kita bertapa pentingnya konsep berjemaah dalam kehidupan.kitatak boleh hidup sorang-sorang kerana fitrah manusia itu berteman. ibadah itu bukan sahaja untuk diri kita seorang, tapi untuk sekalian manusia... :)

4) bersistematik- sebab apa bersistematik,lebah ini unik,mereka ini akan dibahagikan tugas. ada yang pergi mencari makanan dan ada yang menjaga sarang. begitu juga kita dalam kehidupan. kalau sistematik,kerja yang banyak boleh siap cepat. sebab itulah Islam mengajar kita untuk berukhuwah, kalau sorang-sorang,macam mana nak tegakkan Islam. kena bersatu hati dan ada plan yang sistematik. Sistem Islam sistem kesejahteraan..

okey,kita pergi pula pada makanan lebah...lebah makan ape? pastinya lebah makan madu...SubhanaAllah,hebatnya lebah ini,hanya makan makanan yang baik dan hasilnya juga adalah makanan yang baik untuk kita. madu yang kita ambil daripada sarang lebah itu penawar bagi bermacam-macam penyakit... banyak pengajaran yang boleh kita ambil,dan yang peling berkesan ialah, bertapa pentingnya 'makanan' yang baik bagi mneghasilkan individu yang baik...bukan sekadar makanan untuk perut, tapi makanan minda, makanan iman, makanan jiwa,roh dan jasad itu yang utama,..bila kita dapat 'makanan' yang baik pastinya kita boleh memberikan 'makanan' yang baik juga untuk sekalian umat..

okeyla, sikit-sikit jela amani bagi ye dulu.. kalau masuk banyak-banyak susah nak ingat..biar sedikit tapi berpanjangan...okey, semoga Allah memberkati dan memberi rahmat keatasmu..Aamiin Ya Waali..Maassalamah. Assalamualaikum


An-Nahl itu maksudnya lebah, mengajar kita tentang NAHNIAH bermaksud kerjasama...fungsikan diri dengan tahap maksima. kerana zaman sekarang ini,perang-perang guna senjata dah takde, sekarang zaman Ghazwul Fikri (perang pemikiran)..jadi kita gunakan AQ dan Sunah Rasul, untuk bina jati diri muslim dan mukmin untuk Islam.



Monday, April 30, 2012

baby and me 3


Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum..

disebabkan hari ini amani cuti sebab nak uruskan hal-hal konvokensyen, jadi ada masa untuk blog ni. tapi entry tak ilmiah, sekadar untuk simpanan peribadi. mana lah tahu nanti amani further study jauh-jauh at least ada juga entry pengubat rindu kat Muhammad Faqih Qaid..

maksu bagi qaid meniarap jap.. jangan lama-lama, sakit dada nanti sebab dia belum ready lagi untuk meniarap

Faqih Qaid dah 4 bulan.. cept betul besarnya, makin semngat..x larat maksu nak kendong lama-lama. dah lah maksu qiad ni techik je.. huhu.. bila baby da 4 bulan, pastinya banyak perkembangan-perkembangan yang dah dicapai.. seronok tengok qaid dah cooing.. nampak abi tidur pun cooing juga.. nampak maksu pun bising juga mulut dia. entah apa yg nak diberi tahu pun x tahu laa..huhuhu..

Faqih Qaid sekarang ni kalau nampak kita tengah makan dia pandang je... mcm nak makan juga, so..ummi Faqih qaid dah belikan makanan tambahan. sebenarnya baby tak digalakkan untuk diberikan makanan tambahan macam nestum atau biskut rusk sebelum 4 bulan, sebab lidah baby tak pandai lagi untuk tolak makanan dan sistem penghadaman baby pun belum kuat lagi.. see.. hebat kan Allah, nak tolak makanan dalam mulut pun berapa banyak otot yang diperlukan,  dan berapa  banyak pula kekuatan untuk digunakan. hebat Maha Pencipta..

tengok makanan atas meja sampai mata boooollaatt
Faqih Qaid sekarang sikap grasping  and sucking dia makin menyerlah..kadg2 dia gengam tangan sampai tak mahu lepas.. puting pun dah pandai pegang and cabut.. hee.. shoomeelll dan booolatt sgt2. dan yang paling amani suka bila kita gerakkan tangan depan mata, dia dah boleh interact dengan kita.. so cute.. sukeee..

makin kuat grasping tangan.. bina attachment dengan anak2 sejak kecil
huhuhu.. banyak kan berbual dengan baby.. hah, berbual tu bukan hampa dok citer mcm borak kat warung nuu. interaksi dengan tangan, dengan mata dan suara..gabung sekali. baru baby cepat pandai.. :) 

qaid suka tengok maksu gerak2 jari... kembangkan deria penglihatan :) 
dah pandai tarik puting pastu masukkan balik..huhu.. 
ermmm, okeylaa.. itu je, citer pasal Muhammad Faqih Qaid.. layan gambar jela ye.. ni lah keje kami kalau maksu jaga Faqih Qaid....nanti maksu dah sambung blajar jauh..setahun sekali jela maksu jumpa qaid.. :) maassalamah.. Assalamualaikum..


Tuesday, April 24, 2012

Allah rindu aku rupanya..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..


sesungguhnya ujian itu bukan untuk melemahkan, tetapi menguatkan,, thanks ustaz jiji..terkesan amani dengan nasihat tu..

jangan sedih bila orang lain tidak MEMAHAMI kamu...tapi sedihla kerana kamu tidak MEMAHAMI orang lain

jangan sedih bila orang lain tidak MEMPERCAYAI kamu.. tapi sedihla kerana kamu tidak PERCAYA pada diri sendiri

jangan sedih bila org lain tidak memberi KESEMPATAN kepada kamu,.. tapi sedihlah krn kamu masih belum membuat, PERSIAPAN

jangan sedih bila orag lain tidak MENGHARGAI kamu, tapi sedihla kerana kamu tidak MENGHARGAI
orang lain

jangan sedih bila org lain MENGHINA kamu, tapi sedihla kerana kamu MENGHINA diri sendiri

jangan sedih kerana perjalanan hidup kamu penuh PAHIT GETIR.. tapi sedihla kerana kamu tak pernah belajar dari PENGALAMAN

ALLAH RINDU AKU SEBENARNYA... YA TUHAN, AKU DATANG KEPADAMU..

warkah buat kamu

Bismillahirahmannirrahim.. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum semua sahabat bicara amani..berat rasanya amani nak menaipkan entry ni. banyak kali amani fikir tentang baik dan buruknya. tapi amani, sesuatu masalah itu tidak akan selesai dengan sendirinya kalau kita takde usaha untuk bertindak... Allah suruh kita berusaha menyelesaikan, dan selepas usaha, serahkan kepada Allah yang Maha Berkuasa menjadi sesuatu. sesungguhnya tanpa izinNya, tidak akan terjadi apa-apa...

pertamanya sekali, amani mohon maaf pada sahabat-sahabat Bicara Amani, yang kenal amani secara dekat ataupun tidak.. kadang-kadang, kerana silapnya diri kita sendiri sesuatu perkara itu terjadi. oleh sebab itu, amani mohon maaf banyak-banyak pada kalian kalau sepanjang ukhwah terjalin, ada kata-kata yg kurang enak didengar dah amani ucapkan.. sesungguhnya, krn sikap jahil amani lakukan semua itu.. maaf sgat2..

keduanya, andai yang ada amani buat salah dan tidak puas hati, amani sedia untuk bertemu atau berbincang.  itu sebaiknya...amani tak nak orang-orang yang berkenaan ini punya rasa hasad atau dengki dalam hati, dan itu punca sesuatu masalah itu terjadi.. sesiapa je boleh email amani azwaamani@gmail.com atau qalbunsalim268@gmail.com

ketiganya, pihak-pihak yang mengatakan sesuatu tanpa pengetahuan yg sahih, sebaiknya, anda selidiki dan tanya pada tuan empunya diri. itu yang sebenarnya,..jangan mendengar daripada mulut orang lain, melainkan awak dgr sendiri dari mulut saya.. sebab apa yang tidak benar ini pastinya akan menjadi fitnah, seterusnya pasti ada pihak-pihak yang terluka hatinya dan berasa sedih...

janganlah kamu mengikuti apa yang tidak kamu punya pengetahuan tentangnya, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semua itu akan diminta pertanggungjawaban -17:36

sesiapa sahaja yang dah menyebarkan fitnah tentang diri amani, amani maafkan kamu, sesiapa yang ada rasa niat nak meneruskan agenda ini, berhentilah daripada memperkatakan semua yang tidak benar ini...anda hanya melakukan perkara yang sia-sia...

kepada pihak-pihak yang terkesan dengan semua ini.. dengan rasa rendah diri amani mohon maaf banyak-banyak.. tak dapat amani nak ucapkan macam mana. mungkin ini silap amani.. amani mohon maaf banyak-banyak.....

Apabila Aku memohon kepada Allah untuk dipinjamkan kekuatan, Allah berikan aku musibah untuk aku kuat
apabila aku memohon kpd Allah untuk dipinjamkan akal yang baik, Allah berikan aku masalah untuk aku bijak berfikir..
ya Allah, Aku terima dugaan ini..kerana aku hanya hamba.. Maafkan silap dan salahku. tunjukkan aku jalan keluarnya. Engkau memberikan aku masalah, dan hanya engkau sahaja tahu penyelesaiannya.. Maafkan aku..

Monday, April 23, 2012

untuk kamu.. :)



yang tengah mensoleh/solehah kan diri,..teruskan usaha yang murni
yang masih belum ada niat, Allah masih memberikan peluang dengan nyawa yang ada. nak tunggu apa lagi??
yang tengah berpasangan, jangan lah diputusi..
ajaknya bersama untuk kenal Illahi..kan itu lebih murni
terus beritahu untuk diper'isteri/suami
terus contact abah dan juga ummi...
persiapkan diri menuju Baitul Islam untuk ke syurga hakiki...

p/s.. : insyaAllah amani punya entry panjang sikit akan keluar.. hihihi..Alhamdullilah atas doa kalian, amani sudah kembali sihat, tapi masih belum sihat sepenuhnya. :) jazakillah.. Assalamualaikum

Friday, April 20, 2012

doa untuk wanita


buat masa ni, amani mampu share ni je, amani tak sihat..doakan kesihatan amani ye :) asif jiddan.. massalamah. Assalamualaikum.. :)

Wednesday, April 18, 2012

nak bercinta biar sampai ke syurga...

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum, semua sahabat-sahabat Bicara Amani. Semoga tubuh, akal fikiran dan iman sihat sejahtera... wow, kemain lagi tajuk entry hari ni. huhu.. bercinta, siapa tak suka bercinta, punya pasangan yang dicintai, punya kehidupan yang bahagia, punya anak-anak yang tomei-tomei2.... mesti sweet kan..alalala omeinyeerrr....

soalan pertama, SIAPA DILAMUN CINTA??..orang pertama yg jawab, amani laaaa.. hehehe, yupss, semua orang berhak bercinta, dan dicintai...cinta ni fitrah, siapa yang cakap "aku tak nak bercinta zaman belajar"..ermm, bagi amani statement ni mcm melawan takdir pula, sebabnya cinta tu anugerah. datang tanpa paksa, pergi tanpa rela...

apabila Allah menganugerahkan cinta, pastinya Allah tunjukkan jalan ke arah cinta itu dengan mengikut syariat.. cuma adakah kita nak ikut atau tak je jalan tu... dan zaman sekarang ni, kebanyakkannya memilih bukan jalan yang ditetapkan oleh Allah....

amani juga punya cinta,..mudah-mudahan cinta itu membawa amani lebih dekat kepada Sang Maha Pencinta.. dan macam-macam orang dengan variasi takrifan cinta mereka, ada kata cinta it buta, cinta ibarat kentut pun ade.. huhuhu,.. amani sendiri tak tahu apa definisi cinta tu.. tapi kalau amani. Amani NAK BERCINTA BIAR SAMPAI SYURGA..

Rasullullah bersabda kepada seorang lelaki yang bertanya kepada Baginda bilakah tibanya kiamat..

"apakah yang telah kamu sediakan untuknya?"
"aku mencintai Allah dan rasul-Nya sepenuh jiwaku"
Rasullullah saw menjawab " maka kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai di akhirat sana'' (riwayat Al-Bukhari)

senang je syarat nak bercinta sampai ke syurga.... lebih mudah amani terangkan dalam bentuk dialog ni yee..

amani : betul awak sayangkan saya dan nak jadikan saya isteri awak.

anugerah : insyaAllah kalau diizinkan..

amani : kalau betul saya taknak bercinta hanya didunia, biar bercinta sampai ke syurga.

anugerah : insyaAllah, tapi bagaimana??

amani : kita jaga sama-sama hati kita. masa in love ni, buatlah apa yang Allah suruh dan tinggallah apa yang Allah larang. biar bercinta dengan redha Allah..

anugerah : insyaAllah, bercinta sampai ke syurga...

amani : mudah je kan, apa sahaja yang boleh buat kita menuju ke jalan neraka, adalah apa yg kita perlu hindari. saya xmahu lah sweet-sweet ngan awak kat dunia je,.dating hari-hari, awak pegang-pegang saya, tapi kat akhirat nanti saya salahkan awak dan awak salahkan saya kat neraka Allah....

anugerah : ermm, tak mau laa, bercinta biar sampai ke syurga..

****

haahhh, faham ke tak ek?? harap faham dah dengan penyampaian macam ni. dialog tu takde kene mengena dengan sesiapa, watak adalah rekaan semata-mata...senang je, kalau betul-betul suka, cakap je " saya suka awak, boleh awak jadi isteri saya". mudah, dosa pun tidak, kalau sudah setuju, lihat keadaan, mahu bertunang atau sabar dulu. yang penting, lepas ungkap cinta, taaruflah dengan keluarganya. bina hubungan antara keluarga kita dan dia...kalau nak dating sangat, dating laa dengan famili,.. ziarah keluarganya.. kan mudah tuu...


p/s : kenal matlamat hidup iaitu untuk bersama sampai syurga, jadi perlu tahu misi untuk mencapainya, itu beza orang beriman dan tidak..

pada hari itu sahabat-sahabat karib : setengahnya akan menjadi musuh kepada setengah yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)- 43: 67



Tuesday, April 17, 2012

Jadual...

bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani. Alhamdullilah, masih berkesempatan untuk update blog Bicara Amani. syukur juga masih Allah kurniakan otak untuk mengekstrakkan akal meneliti setiap perjalanan kehidupan untuk mengenal dan menghambakan diri padaNya yang satu..

bila meneliti tentang kehidupan, satu perkataan yang tergambar ialah "Jadual"... bukan jadual kelas dan jadul mata pelajaran tu maksud amani...jadual siang, bila matahari dan bulan nak tukar shif mereka. jadul petumbuhan pokok, berapa minggu nak keluar pucuk, berapa bulan nak berbuah pula.... jadual pergerakan planet-planet dalam galaksi bimasakti, berapa kilometer dalam sejam buat putaran.. semua Allah tentukan mengikut masa, yang pastinya mengikut jadual. sungguh Allah adalah rabb yang mengatur kehidupan manusia dengan sungguh teratur... itu pun kalau akal kita boleh memikirnya...

jadi apa salahnya, kita ambil sedikit ilmu Allah yang luas ni dan membumikannya....ilmu tentang jadual.. dulu masa amani form 3 dan form 5 and masa kat univerisiti dulu, bila nampak ada jadual harian di dindiing mesti ada yang kata " erkk, alergic dengan jadual, terlalu berdisiplin"..

ermm,.. sebenarnya men'jadual'kan diri sendiri ini sangat baik bagi orang yang inginkan kejayaan. dengan jadual, dia tahu akan hala tuju, matlamat, visi dan misi untuk mencapainya....di sekolah, amani belajar menjadualkan masa belajar, dan bila dah tua ni, amani belajar untuk menjadualkan idea dan duit... dan paling pentin, bila kita tahu menguruskan jadual kehidupan, secara tak langsung kita belajar fiqh awlawiyat, iaitu tentang keutamaan....


hargailah setiap yang ada, kerana belum tentu ia akan hadir untuk yang kedua..pesanan untuk diri sendiri juga :) maassalamah. Assalamualaikum...

psstt : Alhamdullilah Allah menemukan jodoh dengan sis LM.. maaf akak, amani tentag mengajar tadi, tak dapat nak layan calling akak.. keep ini touch ye sis. :)
~~~tiada pernah bersua, tetapi kerana iman kami bertemu~~~


Monday, April 16, 2012

pilihan kita...

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum sahabat-sahabat Bicara Amani. Alhamdullilah, berkesempatan untuk pulang ke kampung,..walaupun tak lama, sebab cuti hujung minggu je..tapi syukurlah, dapat juga keluar dari kehidupan bandar ni..

masa amani balik haritu, sempat juga berbual-bual dengan sepupu amani.. lebih kurang macam ni laa...

sepupu : perhh, ayat dia dalam FB lebar-lebur, pandai cakap orang, tapi tak juga berubah-rubah aku tengok .

amani : apesal long?? kau cakap pasal siapa??

sepupu : ermm, pasal siapa lagi, &^%&^% tu laa,..kot ye pun dah bertunang, bukan syarat boleh buat benda yg haram.

amani : owhhh yeke.. ermmm, abang-abang dia tengok gambar kat FB tu tak tegur ke adik dia macam tu?? rela tanggung dosa adik ke??

sepupu : entahlaa,..kalau ditegur nanti mulut dia tu muncung jela...

amani : ermmm, tak takut dosa...

(penulis tiada niat untuk membuka aib sesiapa, sebagai pengajaran bagi pembaca)

*******
bila amani dikhabarkan dengan cerita-cerita macam tu, sangat sedih amani rasa, apatah lagi individu-individu tersebut dalam kalangan keluarga kita juga...sememangnya, nak menegur seseorang yang punya pertalian darah tu memang sangat sukar.... perlu menggunakan kaedah paling hikmah agar tiada kesan buruk yang berlaku, sebaliknya dia sedar akan kesilapannya...

namun,.. percubaan sekali belum tentu berjaya, perlu berterusan dan dengan hikmah. mudah-mudahan ada hidayah buat golongan seperti ini. amani tidak mengatakan diri amani dah cukup baik. amani juga pernah ada sejarah hitam dalam hidup.. zaman jahiliyah tu rasanya semua orang ada. bila NAMANYA MANUSIA, PASTI BERDOSA...

HAKIKAT SEMUA MANUSIA BERDOSA, semua orang tahu, tiada siapa yang terlepas daripada dosa pun semua orang tahu. semua orang tahu, kita berdosa melainkan insan-insan yang diberikan mandat maksum oleh Allah SWT seperti Nabi Muhammad SAW... semua orang tahu hakikat ini..

tapi yang membezakan individu-individu yang berdosa ini adalah IMAN... dulu masa amani dalam Jawantankuasa Mahasiswa Kolej, bila diberi peluang untuk bercakap, satu ayat yang selalu amani ucapkan ialah " BAGAIMANA KITA MENGANGGAP TERHADAP SESUATU, BEGITULAH KITA MENYIKAPINYA"...

contohnya, kalau kita anggap seseorang itu sebagai kakak yg baik, tentu cara kita menyikapinya dengan rasa hormat...amani nak ajak kita aplikasikan dalam isu dosa ini. bagaimana tahap iman kita terhadap dosa, begitulah kita melayani dosa tersebut..

orang yang beriman, dia akan bersegera kembali kepada Allah selepas sedar bahawa dia telah melakukan dosa. kerana dia rasa takut dengan dosa tersebut. dia rasa hatinya kotor dengan titik hitam dosa tersebut.. berbeza dengan orang yang lemah keimanannya, sakit imannya atau tidak beriman langsung, mereka tidak berasa takut dengan dosa malahan rasa seronok dengan dosa yang dilakukan. mereka akan melambat-lambatkan urusan keampunan dosa,,



Jadi, tanya kembali pada hati, bagaimana kita ber'sikap' pada Dosa, dan muhasabah kembali, kita di dalam golongan yang mantap imannya atau sakit iman..

**8bersyukurlah bila kita masih ada rasa berdosa, daripada manusia yg merasa dirinya tidak melakukan dosa***


Tuesday, April 10, 2012

10 April 2012


bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat amani... :) apa khabar hati? apa khabar iman? apa khabar jiwa?? moga-moga dalam keadaan baik dan sihat sejahteran :).. hambbooii, kemain panjang intro.. teheee :D

okeylaa, entry pendek untuk ayahku... Anuar bin Kassim, yang kini berada di Tampin, n sembilan..yang sedang cuti mid sem...selamat ulangtahun kelahiran.... :) semoga ayah dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan tubuh dan akal fikiran, di berikan peluang untuk beribadah dan dipermudahkan segala urusan. Allahumma Amenn...

terima kasih sebab ayah dan ibu banyak berkorban membesarkan orang.. orang ni dah lah degil, kepala batu sikit, nakal, malas, suka melawan pulak tu.. hehehe, tapi tu dulu masa orang kecik-kecik kan.. sekarang orang dah besar, orang taknak susahkan ibu dan ayah lagi, orang taknak bebankan ibu dan ayah dengan dosa-dosa orang... orang taknak nanti kat akhirat ibu dan ayah masuk neraka sebab orang... orang nak kita semua bersama dalam syurga Allah..barulah betul bercinta sampai ke syurga, orang taknak, berkasih sayang di dunia, tapi bercakaran saling salah mneyalahi di akhirat...

orang nak ucapkan terima kasih kat ibu ngan ayah sebab jaga orang, bagi orang pakai baju cantik-cantik, bagi orang didikan sampai orang besar panjang (dah boleh menikah daaa..lalala).. terima kasih ibu dan ayah.. walaupun ibu bukan yang melahirkan, dan walaupun nama orang bukan ber'bin' kan ayah, tapi orang sayang sangat ibu dan ayah...

ya Allah, terima kasih kerana menganugerahkan aku ibu dan ayah. tanpa mereka, aku bukan seperti aku sekarang, ya Allah, izinkan aku untuk membalas budi baik mereka,.. Allahumma Aminn.

psstt : ibu... ayahh.. org nak kahwin boleh x? huhuhuhu :P

kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai menyapihnya adalah 30 puluh bulan, sehingga apabila dia dewasa dan umurnya sampai 4o tahun dia berdoa " YA TUHANKU, TUNJUKILAH AKU UNTUK MENSYUKURI NIMAT ENGKAU YANG TELAH ENGKAU BERIKAN KEPADAKU DAN KEPADA KEDUA IBU BAPAKU DAN SUPAYA AKU DAPAT BERBUAT AMAL YANG SALEH YANG ENKAU REDHAI, BERILAH KEBAIKAN KEPADAKU DENGAN (MEMBERI KEBAIKAN) KEPADA ANAK CUCUKU. SESUNGGUHNYA AKU BERTAUBAT KEPADAMU DAN SESUNGGUHNYA AKU TERMASUK ORANG-ORANG YANG BERSERAH DIRI- 46:15

Monday, April 9, 2012

teacher, Allah tu kat mana??


bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua.. amani cuti hari ini, badan tak kuat lagi nak pergi kerja, InsyaAllah, jika diberikan kudrat, esok kerja balik... teringat kat anak-anak murid amani...

Aisyah : teacher, kan teacher kata Allah nampak kita, tapi kita tak nampak Allah, Allah tu kat mana sebenarnya??

Teacher amani : pandailah Aisyah ni... Aisyah rasa Allah tu kat mana??

Aisyah : kat langit kot.. (sambil ketawa)..

Teacher amani : huhuhu... jauhnya Allah tu dari Aisyah, Allah tu dekat je dengan Aisyah, kat sini (sambil meletakkan tangan di dada)..Allah tu dalam hati Aisyah, sangat dekat dengan Aisyah. jadi, Aisyah kena buat baik, kalau Aisyah naugthy, Allah cubit Aisyah.. huhuhu.. Allah kat mana Aisyah?

Aisyah : (sambil meletakkan tangan di dada)..kat hati Aisyah...

***************

tahu maksiat itu salah, tapi kenapa dia lengah-lengah dalam taubatnya?- kerana dia rasa Allah itu jauh, lambat hendak di capai..

kenapa manusia jarang berdoa dan menggantungkan harapan kepada Allah?- kerana dia rasa Allah itu jauh. Dia tidak nampak Allah, membuatkan dia rasa kurang yakin dengan-Nya. seakan-akan Allah itu sangat jauh dan mungkin lambat sampai untuk membantunya.

kenapa manusia, tidak mampu hendak mengaitkan seluruh kehidupan dengan Allah?- kerana dia rasa Allah itu jauh, yang entah gembira atau tidak dengan kejayaan kita. yang entah sedih atau tidak dengan kebencanaan yang menimpa kit. yang entah hendak memberi ganjaran atau tidak dengan kebaikan kita.

kerana kita rasa Allah itu jauh, maka apabila kita gundah dan resah, maka kita berlama-lamaan dalam perasaan yang menyempitkan itu. namun, apakah Allah itu jauh?

dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang "aku" maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran 2:186

ramai yang tahu hakikat Allah itu dekat, tapi tidak merasa 'kedekatan' Allah dengan mereka..


muhammad faqih Qiad dah semakin membesar... suka maksu tengok, dah pandai gelak dan ajak berborak.huhu... mga-moga faqih maksu ni, betul-betul faqih dalam agamana dan faqih tentang tuhannya yang satu. Aminn..


kakak cunna ni pulak dan konsisten pakai tudung, dulu kejap on, kejap off....antara dialog cunna dengan maksu " maksu, ummi kan beli kakak tudung macam cinta muka buku"..huhuhu..pengaruh Najwa Letih..


abang irfan pulak, makin matang dan makin berdikari... "maksu-maksu, ummi nak hantar abang belajar pesantren kat indonesia"... bagus-bagus :)..tulisan jawi dia kalah tulisan maksu


anak abang amani ni baru sorang je... Afiq Dinni pulak pandai azan dah.. dalam toilet pun azan. huhuhu..

psttt : actullay rindu kat semua anak buah amani ni.. wuaaa "maksu nak balik kampung"...

Sunday, April 8, 2012

apa kekuatan mereka.??

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani, harap sihat-sihat selalu. Amani dah seminggu demam, suara pun tak keluar ni,.. penat kerja kot, sebab makin banyak..Alahaiii, mengeluh je lagi, apalah sangat kerja amani tu banding dengan mujahid-mujahid masa zaman dulu...terfikir amani, apa kekuatan mereka dalam mempertahankan akidah, iman dan Islam...

apakah yang ada pada Sumaiyah, apabila dia berani menolak pelawaan Abu Jahal untuk kafir semula, sedang dia tahu, bertapa dia akan disula oleh Abu Jahal yang bukan berhati manusia??

apa kekuatan yanga da pada Mus'ab Bin Umair, apabila dia terus berperang walaupun kedua belah tangannya telah terputus dipotong

apa kekuatan yang ada pada Abdullah bin Rawahah, apabila dia terus terjun ke medan perang mengepalai tentera walaupun dia telah melihat Zaid Bin Haritsah dan Ja'afar bin Abu Talib telah syahid terbunuh, bahkan tenteranya di ambang kekalahan??

apakah kekuatan yang ada pada Khubaib bin Adi, apabila dia membantah kaum musyrikin yang berusaha mencabut cintanya kepada Rasullulah SAW sedang dia tahu dia akan diseksa oleh kaum musyrikin yang menangkapnya ketika itu??

apakah kekuatan yang ada pada Abdurrahman bin Auf, ketika dia menjadi benteng kepada Nabi Muhammad SAW dalam perang Uhud, sedang dia tahu bahawa tubuh badannya bakal menjadi sasaran mereka yang ingin membunuh Rasululluh SAW

apakah kekuatan yang ada pada Bara' bin Malik, apabila dia meminta dilemparkan ke dalam kota musuh untuk membuka pintu kota itu dalam agar kemenangan menjadi milik orang yang beriman, sedang dia mengetahui betapa musuh penuh di dalam kota dan nyawanya akan terancam??

APAKAH KEKUATAN MEREKA??

mereka orang yang meletakkan dunia di tangan, dan akhirat di hati. tidak risau melepaskan dunia, untuk akhirat yang kekal abadi.

sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk. balasan mereka di sisi Tuhan ialah syurga Adn (tempat tinggal tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya, Allah redha akan mereka dan mereka pun redha (serta bersyukur) akan nikmat pemberian-Nya. balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya- 98:7-8


dengan mengetahui sejarah (history), barulah kamu dapat mengetahui kisah-kisah HIS story..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...