Wednesday, September 11, 2013

jari pun tak sama

Assalamualaikum wbt semua pembaca Bicara Amani.. semoga sentiasa sihat dan dalam rahman dan raheem Allah swt. Walaupun dah lewat and esok sekolah. Tapi amani rasa nak update jugak. Huhu...

Pernah tak dalam satu situasi kita rasa macam ada orang x sukakan kita.. x suka cara kita. Tak suka cara kerja kita. Tak suka pada cara kita bergaul. Huhu... senang ckp apa yang kita buat dia  jadi tak suka. Buat baik salah dimatanya. Kalau buat salah lagilah seronok kita di bahannya. Pernah tak alami???

Alhamdulilah. Selama amani belajar di upsi dan aktif dalam persatuan. Jarang ade masalah sosial seperti ini. Tapi beza bila kita masuk ke alam pekerjaan..pasti akan ada sedikit sebanyak masalah macam ini. Yang membezakan adalah besar atau kecil je saiz 'ketidaksukaan' orang terhadap kita..

Kalau nak disenaraikan antara motif kenapa org jadi tak suka kat kita memang banyak.. huhu. Tapi untuk menyejukkan hati sendiri katakan yang positif pada diri kita sendiri contohnya

"Laaa.. biar lah dia nak ckp buruk. ALLAH tahu hati kita"
"Orang yang dengki pada kita segala amal dia dapat kat kita"..

Positif thinking sangat memainkan peranan dalam masalah macam ini. Dan amani rasa salah satu jalan penyelesaian bagi masalah mcn ni ialah dengan  sabar dan buat tak tahu je dengan  orang yg bersikap sebegini. Jangan pernah samakan diri kita dengan mereka dengan berkelakuan macam ni pada org lain..

Rasa tak suka tu perlu pada tempatnya. Bukannya tak suka sebab nafsu. Bekerjalah dengan rasa kasih dan sayang sesama saudara di tempat kerja..Allah dah jadikan kita berbeza keupayaan dan kekurangan tersendiri. Jadi mengapa mahu cemburu dengan yang lain. Positifkan tingkah laku/tutur kata dan cara kerja. Kerana itu semua menjadi asbab kita dihina atau di angkat darjat olehNya..

Bagi mereka yang berada dalam situasi seperti ini. Sabar dan tabah. Dan selalu ingat..

Honesty is the expensive gift. Do not give it to the cheap people.

10 comments:

nanakimie said...

betul tu cekgu amani...buat xtau je da kan.huhu...cekgu ngaja sekola mana?:)

the malay male said...

mmg susah nk puaskan hati semua orang.


yg penting jaga diri sendiri. mana yg dirasakan betul, kita buat. yang rasa tak betul, hindarkan.

Lydia Miza said...

Tq adik atas entri ni. Sedang demam memikirkan perkara ni. Letih nak layan manusia yg x pernah berpuas hati. Terima kasih:)

Akak rinduuuuuu

azwa amani said...

Di islamic enrichment centre genius aulad,putra heights. Nana kat upm lagi ke ??

azwa amani said...

Betul.. pedulikan apa yg org nak ckp ttg kita

azwa amani said...

Akak.. jgn peningkan kepala fikir org yg mcm tu. Seribu kebaikkan yg akk buat pun blum tentu puaskan hati manusia... kuatkan diri dengan manusia. Kdg2 kita kuat dengan ujian yg lain. Tapi bila bab mcm ni jadi lemahkan. Amani pun mcm tu jgak. Rasa xde mood nak p kerja. Nak ngajar pun xde mood. Tapi bila fikirkan balik untuk apa kita bekerja, amani jadi semangat semula.. bt xthu dengn org tu then tiba2 dia yg dtg smla pada kita.. always remember that honesty is the expensive gift. Do not expect it from cheap people.. okey kak..

Amani call xdpt lah. Nombr akak x aktif dah ke ???

farhana_acimek3 said...

yup btol tuh, mmg kdg2 perkara ni akan dialami sekali sekala tak kira la di mana situasi kita berada, tabahkan hati je.. :) i miss u Cik Awin

::Misz sunsWeetz:: said...

susah nak puaskan hati semua org ^^

aniki said...

Lama x usha blog amani..huhu

ummi aqilah (LM) said...

Amani.. Plis call atau sms nmbr amani. Akk rindu

Dah tukar nmbr
0127841046

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...