Sunday, September 5, 2010

...sanggul rambut....

salam....
semalam ana terlihat gambar seorg daripada classmate ana sewaktu di sekolah menengah dulu....agak terkejut dengan perubahan dirinya yang sangat tidak sama sewaktu di sekolah dulu...agaknyer...kerana titlenyer sebagai seorg model..maka dia sanggup memperagakan tubuhnya tanpa pakaian yang lengkap...Astgahfirullah...semoga Allah membuka pintu hatinya untuk berubah buat sahabatku...aminnnnn...

ana takut jadi golongan org yang ada ilmu tetapi tidak mahu beramal...semoga dijauhkan daripada kita.....ustazah dah ajar kat sekolah....wanita wajib menutup auratnya....tapi kenapa boleh jadi macm tue......ya Allah....jangan lah Kau pesongkan hatiku setelah Kau mengurniakan aku Hidayah yang Indah ini....aminnn...

jadi....ana nak sampaikan sedikit ilmu....mungkin ade yg dah tahu....sekadar satu perkongsian ilmu....sebb zaman sekarang nie...pelbagai fesyen tudung kiter jumpa...lagi2 nak raye nie...semua nak yang tercantik...tetapi....jangan lah sampai melanggar akidah kite sebagai seorg muslim...
jadi,...kita sama-sama baca, fikir dan amalkan..okeyy..:)

daripada mafhum hadith

ada 2 golongan daripada penduduk neraka yang belum pernah aku lihat
1) satu kaum yang memiliki cemeti seperti ekor lembu untuk memukul manusia
2) golongn wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berlenggang lengok, kepala mereka seperti bonggol unta yang bergoyang-goyang.

wanita seperti ini tidak akan masuk syurga ataupun mencium baunya (hadis riwayat Muslim)

maksudnyer kat sini.....pakaian kiter tue...janganlah jarang sehingga menampakkan bentuk tubuh kiter....tudung plak....seharusnya menutup dada...kemudian...jngan menampakkan sanggul rambut....mcm ade sesetgh tudung tue..memg cantik biler ade sanggul tu..nampak kemas...tapi...kalu dah Islam x bagi...jgn buat....berhiaslah mengikut syariat yerrr...

sama-sama kita perbaiki diri......ana juga pernah mengalami perkara yang sama...tapi, hidyah Allah itu membawa kita pulang kepada pangkal jalan...jgn terlambt...dan jgn tunggu sudah tua baru ingin berubah...bila-bila masa kita akan dijemput....sudahkah kita bersedia....tepuk dada tanya iman.....setebal mane iman kita?????...senipis kulit bawang ke????....semoga kita sentiasa dikurniakan petunjuk olehNya....aminnnn..

yang minta untuk dipandu selalu oleh Pemilik
norazwani binti mohd azhar

4 comments:

cg_mila said...

aah.betol tu.x leh wt sanggul cm bonggol unta.dilarang.tp mila tgok fida lam cter epilog sturga cinta slalu nmpak cm bonggol unta law dye pkai tdung aryani tuh.huhu

azwa_amani said...

tu lah pasal mila.....dose tau...cntik...tapi tetap xleh...lagi satu..kalu pakai tduudngs arung tu kan...jgn ikat rmbut tinggi...

akupunyer91 said...

thnx 4 da information...harap2 xtergolong dlm golongan cm2..huhuhu

azwa_amani said...

same2.....insyaAllah......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...