Friday, March 2, 2012

dia tidak mengerti


bicara petang antara saya dan dia

saya : errmm, awak saya plan nak kahwin pertengahan tahun hadapan.... biarlah umur saya 22 tahun pun, yang penting saya rasa saya dah mampu pikul tanggungjawab seorang isteri..

dia : ko ni gatal ke ape nak kawin awal sangat, belajar pun tak habis lagi..

saya : ermm, kahwin awal tak bermaksud gatal lah awak.. kalau gatal pun gatal yang halal, lebih baik daripada orang yg gatal pada yang haram...

dia : (terkedu). umur 22 tahun tu muda lagi lah..ko tahu tak, berapa banyak kes cerai berai orang yg kahwin muda ni..

saya : bagi saya, rasa tanggungjawab tu bukan diukur berapa banyak umurnya.. kalau umur 40 tahun pun tapi tak boleh nak bertanggungjawab tak juga kan..

dia : kalau kau kahwin, ko tak rasa rugi ke umur ko yang muda tu...

saya : saya lebih rasa rugi tak rebut pahala yang berganda bila jadi isteri dengan hanya mentaati suami.. lagipun saya tak nak tambah dosa mak ayah saya bila saya merindui yang bukan hak saya...

dia : suka hati kau laa... jangan menyesal kemudian hari sudah,,,

saya : saya tak perlu menyesali setiap langkah yang saya tujukan kepada Allah, walaupun suatu masa nanti, langkah itu membuatkan saya terjatuh... itulah TAKDIR namanya..

dia : ko kalau berfalsafah bagi lah kat ko..

saya : saya hanya menjelaskan apa yang awak tak faham...

dia : takpela,... apa2 pun semoga keinginan ko tercapai.

saya : thanks awak doakan saya..

p/s : masih ada juga orang yang tidak memahami..


salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya... jom kahwin ikut syariat..


15 comments:

Shidiey said...

Itulah hakikatnya bila kita tidak bercinta dengan agama. Islam itu mudah tetapi cuma kita je yg suka menyusahkannya dan ada juga yg sampai memudahkan benda yg telah mudah... Semoga pasangan Amani kelak memahami hikmah disebalik perkahwinan itu. InsyaAllah.

AzwanRamli said...

Couple after nikah.It's must be awesome.InsyaAllah.......

JIJI YU said...

hehee..kena bncang leklok..insyaALLAH tuhan akan permudahkan..

.::Nor Sahbillah::. said...

semoga semua urusan Amani dipermudahkan oleh Allah s.w.t. Insya-Allah. Redha Allah yg kita cari, jadi, teruskan usaha ye dik!

*siapa agaknya yg bertuah tu ^^

azwa amani said...

jiji : insyaAllah jie.. Allah mudahkan untuk bina masjid.. :)

azwa amani said...

azwan ramli : opkos lagi best... dapat pegang2 lagi.. sweet ape..Islam tak melaramg bercinta, dah Islam memberikan jalan untuk bercinta, iaitu kahwin..

azwa amani said...

kak sahbillah : insyaAllah.. huhuhu, siapa gerangannya tu ek?? huhuhu.. insyaAllah, dia yg sudah tertulis di loh mahfuz

azwa amani said...

shidiey : betul tuu.. susah kalau org hanya tahu agama tapi x faham agama.. :)

Nur Jumiatul Hidayah ♥ said...

erm, kenapa dia tu kasar sgt dgn akak? *~*

erika nuris said...

salam...semoga impian itu tercapai...kita sokong dari jauh andai itu yg terbaik buat diri awin..hehhee..rindunya kat awin...kak mariyah kawin 10 mac nie..pergi tak..??

salam rindu dari su...:)

Nora_Aniza said...

selain dari kawen..kita kena jaga diri kita dulu..jadi, jauhi cinta dan jatuh cinta. melainkan bila kita betul2 dah bersedia. banyak lagi cara lain. tanya mak ayah dulul. Source : DrMaza

Cikgu Ma said...

berhajat juga untuk berkahwin...belum ada rezeki...

khairunnisa ♥ said...

Assalamualaikum w.b.t,
Moga perjalanan Amani diberkati Allah S.W.T. tengah buat persediaan ke arah tu. Doakan :)

nanakimie said...

semoga dipermudahkan segala urusan amani:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Kawen muda mmg indah. Asal kita tau tanggungkawab, jgn aggap mudah dan kita akan tersenyum mengenangkan tiap apa yg kita lakukan berganda pahalanya. Esok dah 30 thn anak leh 5 cam akak. Owh.. Terkenang si dia yg di atas sana.. Takpelah, akak ada maisarah, azhad,dia, qila dan syafiq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...