Friday, March 2, 2012

love story


Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum sahabat Bicara Amani. ALhamdullilah, masih diberikan kesempatan, dikurniakan akal fikiran dan keupayaan untuk menulis sedikit apa yang amani terima untuk disampaikan kepada pembaca Bicara Amani. tanda kasih sayang sesama saudara itu ialah menyampaikan peringatan-peringatan Allah... kalau buat tak tahu je, itu maknanya tak sayangkan.....

ermmm, CINTA.. wow, amani rasa kalimah cinta ini sangat indah. bila sebut cinta, amani fikirkan kebahagiaan, ketenangan, keseronokkan.. betul tak?? dapat hidup dengan insan yang tercinta, seronoknya diri rasa. tapi yang paling seronok apabila true love kepada Sang Pencipta dan KekasihNya. Nabi Muhammad SAW...

tidak sempurna iman seseorang itu sehingga aku lebih dicintai daripada orang tuanya, anaknya dan manusia lain-hadis riwayat Bukhari dan Muslim

cintakan Nabi bermakna cintakan Allah. inilah love story yang benar-benar cinta yang hakiki.. tapi benar ke kita cintakan Nabi??,. apa tanda kita cintakan Nabi, sedangkan Nabi mencintai, mengasihi dan merindui kita sebelum kita wujud lagi.. kalau lah Nabi boleh mencintai kita seperti itu, bagaimana pula balasan kita terhadap cintanya?? adil kah kita jika tak membalas cinta insan agung ??

ramai yang berkata, selawat itu tanda cinta kepada Nabi.. itu sahaja ke tanda cinta kepada Nabi? alangkah sedikitnya tanda kita kepada Baginda yang mulia. antara lain tanda kasih sayang Allah dan Nabi kepada kita ialah dengan Al-Quran yang menjadi pedoman, petunjuk dan rahmat buat diri kita...tapi persoalannya, berapa ramai yang mengenal AL-Quran dalam erti benar-benar kenal... kalau ditanya nama surah-surah dalam Al-Quran pun belum tentu dapat jawab. bertapa kita ni mengambil ringan terhadap mukjizat agung baginda.. inikah tanda cinta kepada Baginda ??

bicara Al-quran ini terlalu banyak, jika digunakan air laut untuk menulis pun belum tentu cukup... tapi kebanyakkan manusia yang Allah ciptakan untuk menghambakan diri kepadaNya leka dan lupa. ambil mudah dengan Qalam Allah.. ditanam di dalam diri sejak kecil, kalau kita baca Al-quran 1 huruf dapat 1 pahala.... benar ke begitu, ada ke dalam Al-quran Allah janjikan pahala sebegitu ?? sedar tak sedar, kita ni hidup selama bertahun-tahun hanya ikut sangka-sangkaan dan juga ikut-ikutan..... sedangkan Allah berikan Al-quran,tapi hanya sedikit yang mengambil pelajaran di dalamnya..

pelajarilah AL-quran. inilah kunci kejayaan didunia dan akhirat. di dalamnya terkandung segala macam cerita, soal ibadah, soal ekonomi, soal rumah tangga, sejarah untuk diambil pelajaran. Ilmu Al-quran itu yang paling utama, bukan mengharapkan pahala semata-mata apabila membaca.. siapa kita untuk menentukan satu huruf 1 pahala, kalau baca salah dapat dosa..

"Pahala daripada Allah itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberikan pembalasan dengan kejhatan itu dan ia tidak mendapat perlindungan dan tidak (pula) penolong baginya selain daripada Allah- An-Nisaa 4 : 123

tujuan AQ itu adalah untuk diambil pelajaran di dalamnya, berpegang teguh dengan AQ insyaAllah akan selamat selama-lamanya. kerana AQ ini adalah kitab yang lurus. selalu kita minta kepada Allah di dalam AL-Fatihah untuk ditunjukkan jalan yang lurus. sedar tak kita, Allah dah bagi petunjuk dari dulu lagi, tapi kita je yang tak ambil peduli..

" dan sesungguhnya telah kami mudahkan Al-quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?"-Al-Qamar 54 : 17

" sesungguhnya Al-quran ini memberikan petunjuk kepada jalan yang lebih lurus dan memberikan khabar gembira kepada orang -orang mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar"-Al-Israa 17:9


meneliti AL-quran lebih utama daripada meneliti kitab-kitab selainnya.. memahami Al-quran lebih utama daripada melagukan surat-surat CintaNYa.. itulah LOVE STORY sebenarnya.

3 comments:

JIJI YU said...

siyes..cinta tak salah kalau kita guna kan dgn sebetolnya

AzwanRamli said...

Cinta itu indah.......

azwa amani said...

jiji : siyes.. tak pula aku menyalahkan cinta. aku juga ada perasaan cinta kepada manusia, tapi cinta yg mana perlu kita dahulukan dan utamakan dalam perjalanan kehidupan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...