Saturday, May 5, 2012

Jadi macam lebah...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani. maaf amani lama dah x update blog ni. maaf juga buat kakak amani ~takdir itu milik aku~ .. amani yang silap tak pandai menjadualkan waktu dengan baik sampai terabai perkongsian ilmu kat sini... 

okeylah, hari ini amani nak kongsikan cerita tentang seekor haiwan yakni makhluk Allah yang boleh kita ambil pengajaran melaluinya...Al-quran ini unik. macam-macam kisah kita jumpa, dan semuanya terkait dengan diri kita bagi manusia-manusia yang berakal...cuba untuk memikirkan bagaimana untuk menggunakan perumpamaan-perumpamaan yang Allah bagi dalam AQ ni.. alangkah ruginya kalau kita sekadar baca je tapi x faham..dan alangkah ruginya bagi yang pandai melagukan ayat-ayatnya tapi x faham..dan alangkah ruginya bagi yang hafaz tapi x faham..dan alangkah ruginya belajar kitab-kitab lain,tapi yang utama ini hanya sekadar ambil tahu macam tu sahaja.. ruginyeee

dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulang kepada manusia dalam Al-quran ini tiap-tiap macam perumpaan, tapi kebanyakkanya manusia tidak menyukai kecuali mengingkari - 17:89

okey, kita ambil satu perumpaan yang Allah bagi dalam kitabNya...iaitu lebah. 

dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah " Buatlah sarang dibukit-bukit, di pohon kayu dan tempat dibikin manusia. 16:68

kisah lebah ini sangat menakjubkan, mengajar kita bagaimana untuk mengfungsikan diri dengan tahap yang maksimum. SubhanaAllah, sesungguhnya setiap ciptaan Allah itu andai kita fikir, semuanya terkait untuk diri kita dan kehidupan kita sendiri..okey, amani cuba sampaikan dalam bentuk sifat lebah dulu ye..

SIFAT LEBAH

1) taat pada permaisurinya- setiap sarang lebah pastinya ada permaisurinya. dan jutaan lebah-lebah ini sangat patuh dan taat ada setiap arahannya.. jadi, kita boleh ambil pengajaran,AQ ini sebagai petunjuk, pedoman dan rahmat bagi diri kita. kena patuh pada setiap ayat-ayatnya. bukan sebahagian saja.kalau ingar satu ayat, maknanya kita ingkar pada AQ.. jangan marah kalau ada org panggil kita kafir (ingkar) nanti.

2) berbisa-haah,lebah memang punya bisa. tapi lebah ini hanya akan menyerang kalau diserang saja...kalau kita x kacau, dia xde kacau kita. sama jugalah macam kita, jadikan ilmu itu sebagai bisa kita, sebagai senjata   kita dalam kehidupan..

3) berpasukan-inilah sifat yang paling menarik dalam kehidupan sang lebah. mereka ini sangat berpasukan dalam mengerjakan sesuatu perkara, nak cari makanan bersatu,nak bina sarang bersatu, nak serang orang pun bersatu...mengajar kita bertapa pentingnya konsep berjemaah dalam kehidupan.kitatak boleh hidup sorang-sorang kerana fitrah manusia itu berteman. ibadah itu bukan sahaja untuk diri kita seorang, tapi untuk sekalian manusia... :)

4) bersistematik- sebab apa bersistematik,lebah ini unik,mereka ini akan dibahagikan tugas. ada yang pergi mencari makanan dan ada yang menjaga sarang. begitu juga kita dalam kehidupan. kalau sistematik,kerja yang banyak boleh siap cepat. sebab itulah Islam mengajar kita untuk berukhuwah, kalau sorang-sorang,macam mana nak tegakkan Islam. kena bersatu hati dan ada plan yang sistematik. Sistem Islam sistem kesejahteraan..

okey,kita pergi pula pada makanan lebah...lebah makan ape? pastinya lebah makan madu...SubhanaAllah,hebatnya lebah ini,hanya makan makanan yang baik dan hasilnya juga adalah makanan yang baik untuk kita. madu yang kita ambil daripada sarang lebah itu penawar bagi bermacam-macam penyakit... banyak pengajaran yang boleh kita ambil,dan yang peling berkesan ialah, bertapa pentingnya 'makanan' yang baik bagi mneghasilkan individu yang baik...bukan sekadar makanan untuk perut, tapi makanan minda, makanan iman, makanan jiwa,roh dan jasad itu yang utama,..bila kita dapat 'makanan' yang baik pastinya kita boleh memberikan 'makanan' yang baik juga untuk sekalian umat..

okeyla, sikit-sikit jela amani bagi ye dulu.. kalau masuk banyak-banyak susah nak ingat..biar sedikit tapi berpanjangan...okey, semoga Allah memberkati dan memberi rahmat keatasmu..Aamiin Ya Waali..Maassalamah. Assalamualaikum


An-Nahl itu maksudnya lebah, mengajar kita tentang NAHNIAH bermaksud kerjasama...fungsikan diri dengan tahap maksima. kerana zaman sekarang ini,perang-perang guna senjata dah takde, sekarang zaman Ghazwul Fikri (perang pemikiran)..jadi kita gunakan AQ dan Sunah Rasul, untuk bina jati diri muslim dan mukmin untuk Islam.



3 comments:

Solihin Zubir said...

yeke lebah mkn madu? bkn makan nasik ke? hehe.. gurau je..

ambillah sifat yg baik pd lebah tu utk diaplikasikan dlm hidup kita sbg muslim dan mukmin..

azwa amani said...

sz : bergurau pulak... huhuhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Lebah... Akak suka sikap mereka.


Rindu amani

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...