Wednesday, February 29, 2012

jom kahwin

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum WBT... tajuk kahwin ni memang amani suka, benda baikkan siapa yang tidak suka?.. kalau tak suka tu mungkin something wrong somewhere.. huhu...siapa-siapa yang sedang merancang untuk berumah tangga, harapnya saya dan kamu semua melaksanakan dengan mengikut syariat Islam.....

sebabnya, melalui pemerhatian amani, ramai yang menghabiskan duit simpanan bank untuk perbelanjaan perkahwinan... bukanlah amani jelous ke ape hantaran sampai puluhan ribu, tapinya amani rasa macam membazir je... bila ditegur jawapan sterotaipnya " kahwin ni sekali je cik amani oii, apa salahnya?"..... " salahnya sebab kamu membazir ikut perangai syaitan"...

itu belum masukkan lagi individu yang buat loan untuk perbelanjaan kahwin. ada firman Allah "Allah menhendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesusahan bagimu".. hah, kalau dah habis duit dalam bank, buat loan lagi, kan itu menyusahkan diri untuk kemudian hari....

ada juga sebahagian individu yang menginginkan kesederhanaan dalam walimatulurus mereka, tapi disebabkan pihak keluarga mereka menginginkan mengikut adat-adat melayu yang terkadang lari daripada syariat, dan inginkan besar-besaran,..amani harap segala uruskan kalian dipermudahkan.... jangan kita menjadi individu yang ikut-ikutan..

janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati itu, semua akan diminta pertanggungjawaban-Al-Israa 17:36

ermm, apa-apa pun memang bukan mudah merancangan perkahwinan, tapi bagi amani merancang it tidaklah sesukar mempertahankan sesebuah perkahwinan, terkadang tu disebabkan hutang-hutang perbelanjaan kahwin yang tak mampu dibayar pun jadi masalah hingga bercerai-berai. jadinya, berhemahlah dalam segenap perbuatan kita. bersederhana tapi berkat disisi Allah... selalu amani terfikir, janganlah kita menyukarkan apa yang mudah dengan perkara yang susah. itulah sebabnya, remaja kita banyak lari untuk kahwin, dan paling teruk mereka bersekedudukan kerana kahwin memerluakan perbelanjaan yang banyak. apabila yang halal sukar dikecapai berbanding yang haram,...ber'agama'lah dalam perbuatan, percakapan dan pemikiran. Islam itu prinsip kehidupan. wallahhualam bissawab..


berdoa semoga Imam yang ditetapkan untukku kelak
mampu memimpinku disetiap solat
semoga Imamku juga dapat menjadi penjaga diri dan maruahku
menjadi pendidik hhati dan jiwa agar rohaniku terisi hikmahNya dan akhlakku terjaga hendaknya...Allahumma Amin..

12 comments:

AzwanRamli said...

Erm...kate ustaz azhar idrus.Hal p'kahwinan mahal akan b'laku jika diberikan kuasa veto kepada mak dan m'gabaikan kuasa veto ayah sebab katanya mak lebih cerewet dlm hal p'kahwinan.Tapi bukan semua mcm tu,b'gantung kepada p'hayatan agama seseorang.Wallahualam

Nice sharing......

azwa amani said...

azwan..itulah kelebihan perempuan. nafsu kurniaan 9 berbanding lelaki.. errmm, betul tu, kalau pengetahuan agamanya ada, pasti jadi mcm tu... disini pentgnya pengetahuan ttg agama dan hukum kan.. :)

azwan kahwin jgn lpe jemput amani.. huhu

Muslimin Ibnu Hassan said...

kawin oh kawin.. xde duit lagi ni..

Hazwan Arif said...

jom2..eh

JIJI YU said...

kekadang fmily sebelah pompuan tu plak yang wat hal

nanakimie said...

amin....:)

lama nana tak singgah sini...harapnya amani sihat-sihat aje:)

Shidiey said...

Benar...

azwa amani said...

muslimin ibnu hassan : huhuhu..InsyaAllah Allah akan tunjukkan jalan kalau kita bermohn padaNya.. cepat sikit habis belajaq tu, boleh keje cepat.. :)

azwa amani said...

hazwan : ehhh.. :) huhu

azwa amani said...

jiji : biasalah tu ji... ko kena brainwash lah belah isteri ko nanti.. :) harap2 ko punya pelangi tu tak minta ribu2... :) huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ramai wanita fhm psl mahar ni dik.tp family mereka yg tak fhm.tu lah yg jd payah.


adikku, gmbr terbaru ke ni?sgt2 kurus akak tgk amani skrg.moga Allah perkenankan harapan utk akak jmp amani

azwa amani said...

sis LM : huhuhu..ermm, dah naik dah berat amani skrg kak.. haritu sakit, kurus laa.. huhuhu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...