Wednesday, March 21, 2012

Qalam Illahi

cukuplah aku benar-benar mengenali Al-quran dengan erti benar-benar kenal..memahami dan meletakkan di dalam hati kesemua ayat-ayatnya sebelum aku mendalami kitab-kitab lain...
kerana yang ditanya kelak adakah aku mengambil Al-quran sepenuhnya bukan kitab-kitab lain..... takutnya andai aku tidak mampu menjawab...

dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-quran untuk pelajaran, adakah orang-orang yang mnegambil pelajaran-Al-Qamar 54:17

5 comments:

KaSiH ILLAHI said...

kitab-kitab ulama' itu merupakan sub-sub ilmu di dalam Al-Quran..mendalami Al-Quran sebenar-benarnya bermakna mendalami sub-sub ilmunya..kadang kala, ada hukum-hukum di dalam Al Quran yang telah dimansuhkan.cth:

Sabda Rasulullah s.a.w. :

نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا.[1]

Maksudnya: Aku pernah melarang kamu daripada menziarahi perkuburan. Sekarang pergilah menziarahinya.

semakin kita kenal agama dgn orang yang tepat (ahlinya) smkin kita tahu tntg byknya kita salah..

wallahua'lam bissawab..

nabByla said...

nice entry.. ^_^

dan rugi sgt bagi sspa yg tatw nak mengaji tue. kalo x tatw mengaji nak mndalami Al-Quran jauh sekali.huhu...


hmm t amani jgn lupe sggh blog kite. nak tnya pendapat cikit. :)

assalamualaikum.

azwa amani said...

ayat-ayat Allah itu berjalan seperti air... rugilah bagi mereka yang tidak memahami mengikut kehendak Allah..sesungguhnya manusia yang zalim, ialah orang yang meninggalkan apa yang Allah turunkan..

ku tinggalkan kamu 2 perkara pusaka, dan tidaklah kamu akan tersesat selama-lamanya, iaitu kitab Allah dan sunah rasullulah..

azwa amani said...

thanks kak atas pandangan tu..tidak ada salahnya mendalami kitab yang lain selain daripada Al-quran..tapi bagi saya sebaiknya fahami dulu Al-quran,kemudian baru tambahkan lagi ilmu dgn kitab yg lain... sebab saya rasa Al-quran itu terlalu banyak bicaranya,hingga tidak dapat diperhitungkan sampai terhenti nyawa,bagiorang-orang yang berakal..

hadis yang akak contohkan itu harus diperkukuhkan dengan ayat Allah kak,.kerana kata-kata nabi bukan hanya kata-kata sebarangan,tapi dengan wahyu ajaran Allah,..sebaiknya bila meletakkan hadis perlu disokong dengan ayat Allah..Al-quran itu teori,dan sunah Rasul itu praktikal.. :)

syukran atas pandangan,, tidak salah perkongsi ilmu,kerana Al-quran itu adalah ilmu,dan org yg tidak mengambil al-quran itu adalah jahil lagi menzalimi diri sendiri..amat sedikit org yg bersyukur dengan nikmat Allah ni..

wallahualam..rindu kat akak..hehee :)

azwa amani said...

hehehe, lpe pulak..hadis wasiat Nabi tentang ikuti Al-quran dan sunah rasul tu boleh diperkukuhkn lagi dengan ayat Allah dalam al-maidah 5 : 104...

*hadis ni bukannya tak boleh caye, tapi terlalu banyak hadis, dan org2 yahudi dan nasrani tu memesongkan kita dengan hadis2 palsu ni.jadinya dengan ayat Allah je nak tahu samada hadis tu sahih ataupun tidak..

wallhualam... perkongsian ilmu yang diperolehi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...