Wednesday, September 12, 2012

rawatlah jika ia sedang sakit..

Bismillahirrahmanirrahim... 
Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani.. semangat dah mai dah nak update blog.. moga Allah terus-terusan menghembuskan rasa cinta pada Ilmu dan rasa semangat menyampaikan ilmu.. aaminn ya Rabb..

semua sihat tak ni ? amani pun baru je baik dari demam, selera makan takde, batuk, selesema lagi. bila sakit ni terasa sangat dalam hati bertapa syukurnya nikmat sihat yang Allah pinjamkan, mudah untuk beribadah padaNya..dalam dok sakit-sakit ni kan, ramai yang akan keluarkan dialog-dialog stereotaip tanda kasih dan sayang mereka.. Alhamdullilah masih ada yg cinta pada diriku yang tak seberapa ni..

amani syukur sangat-sangat Allah beri sakit ni, sebab waktu sakit ni lah amani rasa dekat dengan Allah, dan terasa yang Allah sedang mendidik hati supaya sabar dan ikhlas menerima ujianNya.. dan masa sakit ni lah waktu terbaik amani koreksi diri sebabnya duduk terbaring je x buat kerja.. huhuhuhu..

selalu manusia atas bumi ni susah hati dengan penyakit yang tak dibawa mati macam sakit jantung, kanser, kencing manis, tapi segelintir je yang take care dengan penyakit yang dibawa mati macam hasad dengki, takbur, riak.... sebab apa amani kata macam ini, sebab ramai diantara kita ni banyak merawat sakit-sakit luaran (mcm kencing manis, sakit jantung semua tu).. tapi sikit yang menyentuh dan merawat sakit dalaman ni.. (keikhlasan, khianat, sangka buruk)..

sedar tak sedar sebenarnya penyakit yang kita bawa mati tu dah semakin membarah dalam diam..tapi kita tak rasa pun sebab asyik melayan sakit luaran..tak kurang juga yang merawat penyakit dalaman ni, tapi dengan indikator yang kurang diyakini seperti kaunseling.. opss, bukan amani menidakkan terapi kaunseling, (i'm psycologist to be).. tapi kita sebagai umat Islam ada penawar yang Maha Hebat Allah berikan, iaitu Al-quran..

andai kita adalah pengguna tegar Al-quran sebagai penenang jiwa dan perawat hati, syukur Alhamdullilah, tapi masih ramai diluar sana yang punya penyakit hati ni-penyakit tidak yakin dengan Al-quran..

terokalah Al-quran, di dalamnya ada segala-gala yang kita perlukan di dunia ni.. ingat dunia bukan syurga, dan rawatlah apa yang rosak dan membusuk dalam diam supaya kita bawa yang wangi-wangi dan yang bersih-bersih ketika mati nanti.. 


orang yang pintar itu adalah yang kenal dirinya dan kemana dia akan pulang dan yang dapat manfaatkan peluang yang disediakan..

4 comments:

Zura@Iwan said...

sakit atau sihat..senang atau susah...selalu lah ingt pada Allah S.W.T

enchikseseorang said...

sakit itu adalah pencuci dosa dosa kecil..

semoga cepat sembuh ...
terima kasih atas ilmu yang dikongsi,

the malay male said...

Dapat ilmu lagi di sini :-)

shameel Iskandar said...

Rawatlah hati dengan mendekati diri kpd Ilahi..

Penyakit fizikal/luaran mudah dikesan, tapi penyakit hati sering dipandang sepi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...