Thursday, September 20, 2012

takut

Bismillahirrahmanirrahim..

kita merenung jauh naik kapal masa Doraemon ke 1996 yang lalu...huhuhu..

ayah, ibu dan semua ada diruang tamu, menonton berita utama di channel TV3.. aku ketika itu berusia 6 tahun, comel sangat.. (hahaha..perasan). kulihat dapur rumah sewa kami di rembau tu gelap..macam-macam yang dah ku bayangkan di dalam kegelapan tu.. mesti ada perempuan rambut panjang kat situ.. ooooohhh, seramnye. tiba-tiba..

"ibu... nak pergi tandas"..aku dtg ke arah ibuku yang sedang baring disisi ayah..
"pergilah, buka lampu tu"..
" tak nakkk..ibu temankan".. pujuk ku sambil menahan hajat kecilku. kulihat dapur, gelap gelita, bermacam muka jembalang dalam fikiranku ada disitu, memerhatikan aku dengan mata merah menyala, menunggu aku datang ke tandas dan mencekik ku... arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
" buka lampu tuu".. ayah mula bersuara keras..
"org takut..cepatlah ibu temankan, nak kencing dah ni".. pujuk ku lagi separuh menangis. sungguh aku takut sangat ke dapur tuu
"apa yang nak ditakutkan, bukan ada apa..pergi cepat, terkencing kat sini, siap kau".. ibu sudah memulakan bebelannya..aku masih duduk disitu.. hajatku masih belum kesampaian.
tiba-tiba...
" ya Allah.. tengok dah terkencing kat sini... budak bertuah sungguh, dah besar pun nak takut apa, meh sini kau".. ayah menarik tanganku masuk ke dalam bilik air di dapur.. 
tanpa membuka lampu dapur dan bilik air, aku dikurung disitu...menejerit-jerit aku meminta supaya pintu bilik air dibuka... dalam gelap gelita aku menangis, ku pandang sekeliling, gelap, hitam dan pekat, tiada apa yang ku mampu lihat, seakan org buta sahaja...hampur 15 minit ku di dalam itu..


sreeettttttttttt.. pintu bilik air dibuka..ayah menarik tanganku lembut..
"ada hantu x dalam bili air ni?" tanya ayah
"takde.. tapi org takut"... jawabku teresak-esak..
" lain kali jangan takut hantu, takut Allah je.. ".. pesan ayah, lalu disuruhnya aku mandi dan menukar baju..kemudian aku tidur...

*******
pengalaman hidup mematangkan kita.. dulu amani takut hantu dan gelap, sekarang amani takutkan Allah dan dosa... dan ketakutan amani terhadap masa hadapan juga, sebabnya amani tidak tahu bagaimana masa hadapan kita, adakah baik seperti sekarang, atau jauh lebih baik, ataupun lebih teruk dari sekarang, wallahualam, Allah sahaja Yang Maha Mengetahui.. disebabkan keterbatasan ilmu kita berbanding ilmu Allah, maka serahkan lah hidup ini hanya untukNya, takutkan Dia Yang Esa, takut untuk melakukan dosa dan maksiat kepadaNya, dengan cara itu, InsyaAllah, ketakutan tentang masa hadapan pastinya berubah kepada kayakinan, yakin bahawa Allah menjanjikan yang terbaik buat hamba-hambaNya yang baik, dan tiada yang lebih menepati janji daripada janji Allah Azzawajalla.. Takutilah Allah, wallahualam bissawab..


Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khawatir terhadap (kesejahteraan) mereka. oleh sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang benar.” 4:9


cukuplah rasa takut kepada Allah disebut ilmu, dan cukuplah rasa aman dari makar Allah disebut kebodohan


7 comments:

Zul Fattah said...

kekuatan iman hadir, sekiranya kita hanya takut kpd Allah. InsyaAllah, makhluk semua tak ada kuasa, yg berkuasa adalah Allah.

Jikalau kita takut hanya kpd Allah, maka semua makhluk akan takut kpd kita..

cicileydi said...

gud luck ^^

SLM..please www.cicileydi.com

wisata bakti alam said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

wisata outbound malang said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Eqa Darnestra said...

Assalamualaikum...amani, ingat lagi kat eqa?? apa khabar? moga sihat hendaknya.. :)

outbound malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

Nurul Jannah said...

syukran atas perkongsian..
salam ziarah n dah follow sini,jemput ziarah blog saya ye ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...