Wednesday, August 3, 2011

cukup-cukuplah ...


Assalamualaikum kawan-kawan semua..sudah masuk Ramadhan yang ketiga... cepat sungguh masa berlalu, semoga segala amal ibadah setiap hari diterima Allah..aminnn.....

amani cuma nak sharekan sedikit peringatan kepada kita semua termasuklah diri amani..maklumlah, fitrah manusia ini mudah lupa, jadi kita sama-sama ingatkan diri dan kawan-kawan supaya tak sentiasa terleka...

Rasullulah SAW telah bersabda, " akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada lima"

1. mereka CINTA KEPADA DUNIA, tetapi mereka LUPA PADA AKHIRAT
2. mereka CINTA KEPADA HARTA BENDA, tetapi mereka LUPA PADA HISAB
3. mereka CINTA KEPADA MAKHLUK, tetapi mereka LUPA PADA AL-KHALIQ
4. mereka CINTA KEPADA DOSA, tetapi mereka LUPA UNTUK BERTAUBAT
5. mereka CINTA KEPADA GEDUNG-GEDUNG MEWAH, tetapi MEREKA LUPA KEPADA KUBUR


kecintaan kepada Allag melingkupi hati, kecintaan ini membimbing hati dan bahkan merambah sehala hal-imam Al-Ghazali

sesungguhnya hati ini mudah lalai dan leka ya Allah...ku mohon padaMu agar sentiasa menunjukkan aku dengan hidayahMu agar aku sentiasa dalam landasan agamaMU.. titipkan hati ku, dia dan mereka dengan kasih sayang berlandaskan agamaMU...aminn ya rabb

8 comments:

sifu im said...

betul tu..manusia sering lupa alpa dan lalai.. bak kata dr.M melayu mudah lupa

cucu umie said...

manusia sering menginginakn sesuatu yg lebih skng ni tetapi lupa apa yg perlu sbnrnya untuk diri mereka

wahida said...

tengs sharing...insaf...

salam dear, tengs drop by my blog n be my follower, dtg sini nak follow balik..

nice blog!!

delarocha said...

terima kasih kerana mengingatkan :-)

mi2omar said...

amin..
syukran atas perkongsian ini..
sesungguhnya hati ini sering alpa dan cinta pada dunia lebih dari akhirat.

Muslimin Ibnu Hassan said...

Good info.. Alhamdulillah, pasti semua pembaca termenung seketika sb memikirkan semuanya ada pada dri kta. so sme2 kte berubah..

MataHati @ MH said...

thanks for sharing..
semoga apa yg bermanfaat akan menusuk kalbu setiap yg membacanya..
lama dah rasa x jenguk kat blog amani

alif haris said...

terima kasih amani :)
manusia ini seringkali terlupa kan huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...