Wednesday, March 9, 2011

aku ingatkan kamu..kamu ingatkan saya...

assalamualaikum semua....

harini cik amani kurang sihat.....demam, sakit tekak package sekali dengan batuk....rase tak selesa sangat badan....minggu ni a

de presentation 2 pulak tu......harapnye tidak menganggu pelajaran sangat,.....cik amani doakan semua nyer sihat-sihat belake ..aminn ya rAbb

cakap pasal batuk dan demam ni...cik amani teringat pulak salah satu tanda kiamat....iaitu ad-dukhan..ape tu ad-dukhan.....???..ad-dukhan adalah salah satu surah dalam Al-quran yang bermaksud asap...ye asap...ape kaitan asap dengan kiamat...hah..ni amani nak cerita ni..meh dok rapat-rapat...

tiba satu saat apabila dajjal Al-masih sedang menakluk dunia dengan melemparkan fitnah serta menyesatkan umat islam, akan tiba satu saat dimana satu meteor akan jatuh menghempas bumi...ketika itu, dajjal al-masih ni masih lagi dalam keadaan manusia biasa yang kita sendiri tidak tahu siapkah dirinya yang sebenar....

selepas meteor itu jatuh, akan menyebabkan kepulan asap yang bersifat global terkapung diatas....asap ini berwarna hitam kalau mata cik amani tak silap bace.......asap ni juga akan berlaku dipertengahan bulan ramadhan dimana manusia yang beragama Islam sedang berpuasa....ketika itu, seluruh dunia sukar untuk melihat matahari kerana dilindungi oleh asap...perkara ini akan terjadi lebih kurang satu tahun lebih...

selepas terjadinya ad-dukhan iaitu asap ini, akan terjadilah satu keajaiban dan kekuasaan Allah dimana yang Islam hanya sakit seperti selesema sahaja, manakala yang bukan islam akan buta mata, akan pekak telinga dan rosak sistem-sistem badan yang lain....mesti kita tertanya-tanya...mengapa boleh jadi begitu...???...

ad-dukhan ini akan terjadi pada pertengahan bulan ramadhan...ramadhan itu kalau tak silap cik amani bermaksud, panas yang membakar...wallahualam..kalau salahh tolong tegur yerrr....pada ketika itu, yang beragama Islam sudah semestinya akan berpuasa....hikmah berpuasa ini ialah, imun di dalam badan kita akan terbina dengan banyaknya, dan kita akan dapat menghalang ad-dukhan daripada merosakkan tubuh badan..ketika itu juga, nabi selalu mengingatkan kita unutk sentiasa mengambil makanan yang halal agar tidak mendapat penyakit dan kerana sujud ketika solat juga, kita dijauhkan daripada sakit..........

bagi kafir pula, ad-dukhan ini akan menyerang mereka....mereka akan buta, akan pekak dan merosakkan tubuh badan...dajjal Al-MAsih sangat takut pada ad-dukhan...sehinggakan ada di dalam satu hadis, dimana diceritakan bahawa, dajjal ini sangat takut sehingga tidak mampu untuk mengucapkan ad-dukhan...sebaliknya menyebut, ad-dukh...ad-dukh....

ad-dukhan ini akan menyebabkan dajjal al-masih buta mata sebelahnya, dan juga akan menyebabkan pekak telinganya, dan yang paling mudah untuk kita mengetahui siapakah dajjal ini ialah, apabila keluar ketulan daging akibat ad-dukhan ini di dahinya dan tertulis huruf kaf, fa, ro, yang bermaksud kafir....

subhanaAllah...sesungguhnya Allah dah banyak kali memperingatkan diri kita dengan peringatan Al-quran..tetapi kita masih melakukan dosa kan???......kita sendiri sudah dapat melihat tanda-tanda kiamat kecil dimana-mana kita berada....namun, masih lagi kita lupa akan janji tuhan....kita sendiri sudah mengetahui bahawa bumi ini sudah terlalu tua umurnya, sehingga nabi pernah mengatakan bahawa ketika zaman nabi dengan hari kiamat itu umpama jari tengah dan jari telunjuk....begitu rapat hubungan antara dua jari ini....tetapi kita masih lagi alpa dan lupa dengan nikmat dunia....oleh sebab itulah kita sesama saudara perlu saling ingat mengingati antara satu sama yang lain.....
wassini...tegurlah..tegurlah diriku jika lupa pada Agama....ingatkan aku, jika aku lupa untuk mengingati Allah......semoga kita bukan tergolong dalam golongan yang dimurkai Allah...aminnn...



p/s : ..kita selalu mnegeluhkan....kenapa kita sakit...kenapa kita tak lulus ujian, kenapa muka berjerawat......setiap hari lebih banyak kita merungut daripada bersyukur...jadinya, cik amani yang sering merungut pun nak ingatkan diri dan yang lain bahwasanya....jika kita merungut pada diri sendiri dengan segala kekurangan yang ada pada diri kita, maka, pergilah kepada arkitek yang merancang dan mencipta diri itu....


14 comments:

Amanie Ashraff said...

hurm mengeluh dan mengeluh sifat manusia kan. haish sbb manusia dah lalai. diorang dah tahu buat sume benda tu dpt dosa. tp susah nak patah balik nak betulkan. yg kuat jek mampu. wallahualam.

cik ubi said...

share yg berinfo..rase nak teliti balik je maksud surah al-dukhan ni(betul ke eja?)..

dekat sgt kiamat nga kite..takut dan gabranye..

rotashia faizal said...

nice info... suka.. ^-^

Ammar Syaifulislam said...

nice info.. kepulan asap 2 jga akan mematikan orang beriman supaya dunia ni hanya tinggal org kafir dan org jahat. apabila sudah tidak ada org yg mnyebut nama Allah lg, dunia sudah tidak ada fungsi, maka Allah menggulung bumi ni ataupun Allah kiamatkan bumi ini.. wallahualam

fitrah said...

wah info yg bagus...
nak lagi info mcm ni...hehehe

sissyira said...

salam

peringatan y baik utk saya..
semoga cepat smebuh yea =)

azwa_amani said...

amani ashraf : uhuhuhuhu..kurangkan sifat suka mengeluh tu...sebab kita perlu berlapang dada dan menrima apa yang dikurniakan..mungkin kita merasakan itu buruk pada diri, tetapi hakikatnya, itu yang terbaik...kerana perancangan Allah itu adalah yang terbaik bagi seluruh hambanya...

azwa_amani said...

cik ubi.: semua surah kita kena kaji...semoga Allah memberikan perlindungan kpda kita semua..Aminnn

azwa_amani said...

rotashia faizal : terima kasih....sampaikan ilmu yang cik amani dapat.. :)

azwa_amani said...

rotashia faizal : terima kasih....sampaikan ilmu yang cik amani dapat.. :)

azwa_amani said...

encik Anugerah : tq... :) teruskan mmbace blog ni..sampai ke akhirnya,,,thnks for ur support

azwa_amani said...

fitrah : insyaAllah..cik amani akan terus menulis .. :)

azwa_amani said...

sisyra : tq dear...doakan kesihatan cik amani

cik nurussalwa said...

as'salam amani :)
masyeh sebab mengingatkan..
kiamat mmg dekat sgt dah dgn kita..
semoga kita semua tergolong dalam golongan yang terselamat dan dilindungi dari ad-dukhan.
insyaAllah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...