Wednesday, March 30, 2011

did u smile today ??? :)


assalamualaikum semua...tadi terdengar lagu SENYUM...best lirik lagu tuuu...
teringat pula mase awal-awal masuk UPSI...ramai yang cakap...awak ni suke senyum ea????..huhhuhuhu...amani mesti jawab "mestilah suka..senyum buat muka jadi muda"...huhuhu
takdelah..main2 jerr...amani pun tak tahu kenapa suka sangat senyum..tapi bukan senyum tak tentu hala...dan tengok orang lah kalau nak senyu...

amani paling pantang kalau pergi beli kat mane-mane , pastu tibe turn nak bayar, tokei kedai tu buat muka masam macam cuka...tak reti nak senyum...eiyyy..susah sangat ke nak senyum tu ea..???..macam ade emas pula berat jer mulut tu nak senyum...

pernah suatu ketika
(cewahhh..ayat SPM) kakteh amani ingatkan jangan senyum2 kat orang bila sampai puduraya...yelah,..time tu cik amani form5 kot, nak pergi rumah kaklong, first time pergi sorang-sorang...kalau senyum jer kat sumer orang, tak pasal-pasal jadi yang bukan-bukan plak..kakteh siap ingatkan..buat muka sombong sikit....hehehe...boleh plak camtukan...

ape-ape pun....lepas ni cuba ringan-ringankan mulut tuk senyum yerr...takdelah orang takut-takut nak tegur kita...okeyyy...senyum tu kan sedekah.. :)..
peace..


Ikatan kelembutan adalah ikatan yang mengagumkan. Ia adalah sihir yang halal. Jika didalam Islam ada sihir yang halal maka ia adalah
senyuman

Tersenyumlah kepada siapa saja nescaya anda akan mendapat cinta kasih mereka. Haluskan tutur kata anda nescaya mereka akan menyintaimu. Dan rendahkan hati kepada mereka, nescaya mereka akan menghormati anda

SECRET BEHIND UR SMILE J

sEnYuM mEmBuAt kitA tAmpAk mEnaRik.


Orang yang banyak tersenyum memiliki daya tarik. Orang yang suka tersenyum membuat perasaan orang disekitarnya damai dan senang hati. Orang yang selalu merungut, cemburu, dan mengerut dahi membuat orang-orang di sekitar tidak selesa. Apabila diperhatikan orang yang banyak tersenyum memiliki lebih banyak teman.

sEnYuM mEnGuBaH pErAsAaN.


Jika kita sedang sedih, cubalah senyum. Senyuman akan membuat perasaan menjadi lebih baik dan seronok. Menurut pemerhatian, senyum dapat menguatkan tubuh sehingga perasaan berubah menjadi semakin rilex. Automatik!

sEnYuM mEnGhiLaNgkAn strEs.


Stres dapat dilihat pada raut wajah. Senyuman boleh menghilangkan lelah, bosan, dan sedih. Ketika kita stres, ambillah waktu untuk tersenyum. Senyuman akan mengurangi stres dan membuat fikiran lebih jernih.

sEnYuM mEninGkAtkAN iMuNiti.


Senyum membuat sistem imun bekerja lebih baik. Fungsi imun tubuh bekerja secara maksima ketika seseorang merasa rilex.

sEnYuM mEnuRunkAn tEkAnAn dARaH.


Tak percaya? Cuba anda catatkan tekanan darah saat anda tidak tersenyum dan catat lagi tekanan darah saat anda tersenyum semasa diperiksa. Tekanan darah saat anda tersenyum pasti lebih rendah.

sEnYuM jAdi AwEt muDA.


Dengan senyuman dapat menggerakkan banyak otot . Dikatakan kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi. Dengan banyak tersenyum kita akan kelihatan lebih awet muda.

sEnYuM mEmbuAt kitA kELiHatAn suksEs.


Orang yang sentiasa tersenyum kelihatan lebih ‘confident’, terkenal, dan berwibawa. Lihatlah orang-orang yang berjaya, senyuman di wajah tak pernah lekang.

sEnYuM mEmbuAt fikiRaN pOsitiF.


Cuba praktikkan! : Fikirkan perkara-perkara buruk/negatif sambil tersenyum. Mesti susah kan? Sebabnya, ketika kita tersenyum, tubuh mengirim satu signal positif "hidup selalu baik". Sehingga saat tersenyum, tubuh menerimanya sebagai anugerah alami.


sEnYuM MurAhkAn rezEki & LeRai kEsuLitaN.

Kita ambil satu kisah seorang ahli sufi terkenal, Abu Yazid Al Busthami yang pernah didatangi seorang lelaki, wajahnya kusam dan berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu:
“Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah saya tinggal ibadah saya kepada Allah. Sewaktu orang lain sedang tidur, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?”

p/s : hari ini amani asyik senyum jerr...sebab amani hepy dengan berita baru dari kakak alam maya amani-kak AMy....tapi org kate jangan banyk senyum, nanti menangis....huhu...



18 comments:

ieda said...

setuju sgt2 ... kalau senyum hati pun senang .. manis jer kan :)

cik nurussalwa said...

senyum, tak perlu kata apa2..

=)

thanx amani sbb sudi singgah n komen kat blog wawa..

(^_^)

azwa amani said...

kak ieda : huhuhu..suka tengok anak akak yg comel tu senyu,...hehehe

azwa amani said...

wawa : ur r most welcme dear.... thnks jugak dtg blog amani ni :)

AdiaLuze said...

Hmmm ... Kena selalu2 kan diri senyum ni !! Biar kurang stress, lebih muda !! ;)

P/S : Cutenye header dier

azwa amani said...

adialuze : senyum amcam kucing ni cute jugak.. :) header tu org hadiahkan..amani tak pandai buat

diana said...

akak pun suka senyum..
tapi senyum akak tak lawa ..
nampak gigi besar2..
hahahah

azwa amani said...

kak diana : huhuhuu..amani pun same..kalau senyum nampak gigi rabbit dua kat depan..hehe :)..tapi tetap manis

eqbalzack said...

salam...
abg eq jalan2 kat sini...baru dapat bernafas...busy bebenor abg eq skrg ni...hehe

azwa amani said...

abg eq : wah2...sibuk bebenor ek...takpe2, memakmurkan bumi Tuhan...tahniah diatas kejayaan yg diperolehi...amani bangga dengan abg eq..ade jugak citer2 nak jadi macam abg eq...doakan kejayaan kami juga yerr :)

Amanie Ashraff said...

senyum walaupun pahit. tapi kan org yg jarang senyum bila tiba2 dia senyum kita rasa macam "eh sweetnye die senyum.." huhu kadang2 je la berlaku :)

azwa amani said...

amani ashraf : betul2..amani ade sorg lectr macma tu...macam mane lawak pun kami buat, sampai satu kelas sakit perut gelak, dia takkan senyum walau sikit, tapi aritu, amani cakap kat die, terima kasih en.megat...die trusssss sneyum..wahhh..cair hati tgok sneyuman die...huhuhu

Ammar Syaifulislam said...

em nk senyum tp tkt org jatuh cinta. jd sy senyum kt tiang lampu je....

azwa amani said...

en. Ammar :...huhuhu..oo bek jangan senyum, nanti ade org nagis..huhu.. :)

faraHanAtiQahZaini said...

jd... jom senyom3~
(erk..jan smpai orgslh phm suda.. hahahah)

azwa amani said...

farhanaAtiqahZaini : huhuhu..jom senyum..awak senyum kat sye..sye senyum kat awak plak.. :) dah penats enyum. kita sengih jer

SaZ0 said...

pembetulan...ateh xsuh pn wat muke sombong ey,ateh suh jgn wat muke takut2,wat muke cam kamu da xpert jln pudu 2..xdela owg kaco...senyum itu sdkah,tp biala kne pd tmpt..ni kt mamat2 kutu kt pudu 2pn kamu nk snyum,skali kne pukau bru tau...sm la ngn konsep sdkh duit,biala pd golongan yg ptut,xkn nk sdkah duit kt golongan yg sdia kya rya...leh phmkn??

azwa amani said...

ateh : ohhh..macam tu ek..okey2..paham cikgu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...