Tuesday, January 4, 2011

tengok buruk orang, buruk sendiri tak nampak..

Assalamualaikum semua….

Pagi yang sangat bersemangat, sebab, bukak jer mata, terus nama nota yang tertera ‘AZAM TAHUN 2011’ dekat tepi meja…http://www.emocutez.com..hehehe…

Okey lah, disebabkan kelas ana pukul 4 petang nanti, so ada masa sikit nak update and blogwalking…tunggu kehadiran beta yerr…

Selama ni, pernah tak korang mengalami pengalaman mengumpat???...elehh, tipu lah tak pernah…kalau betul tak pernah, Alhamdullilah..bagus, ..sebab ana pun selalu jugak menganyam ketupat dengan kawan-kawan….haissshh..ape lah nak jadi,,…tapi kalau dah tersedar tu, cepat-cepat berhenti….

Perasan tak, masa mengumpat tu lah macam-macam cacat cela orang kita buka, minah tu itu lah, si salleh tu macam ni laa..macam-macam lahh….sedangkan kita tak tahu yang diri kita ni pun banyak juga cacat celanya….kenapa harus Nampak yang buruk tentang orang,

Ana pun teringat la, pernah hade orang ingatkan ana tentang sikap manusia ni,

“adik nak tahu tak….selalunyer, manusia ni, kalau menilai orang, mesti yang buruk Nampak dulu, baru yang baik”…..ana setuju betul…

Ade 1 hadis tentang ni, jom kita tengok dan hayati..

"Jika engkau mahu menyebut cacat cela orang lain maka kenangilah terlebih dahulu cacat cela dirimu sendiri" (dirawayatkan oleh ar-Rafi'I)

Setiap manusia ada titik-titik kelemahan dan cacat cela yang tersendiri, tidak ada gading yang tidak retak, kerana itu untuk manjadi seorang Muslim yang adil, maka tidak seharusnya ia membilang cacat cela dan kelemahan orang lain dengan melupakan cacat cela dirinya sendiri.

Dalam sebarang pertelingkahan dan perbalahan,manusia selalu condong kepada memperbesar-besarkan cacat cela dan kesalahan-kesalahan orang lain dan meletakkan dirinya sebagai seorang yang selalu bersih, baik, tidak salah dan jujur, demikian juga dalam kebiasaan mengumpat dan mengeji, manusia selalu lupa kepada cacat cela dan kelemahan-kelemahan diri sendiri.

Rasullullah SAW memberi satu garisan panduan yang adil apabila kita bernafsu untuk mengkritik, mengumpat dan menyalah-nyalahkan orang lain, maka hendaklah lebih dahulu kita mengambil cermin melihat cacat cela muka dan diri sendiri

Menurut ahli jiwa kecenderungan mengumpat dan menyebut cacat cela orang lain itu adalah didorong oleh perasaan dendam kesumat, perasaan benci dan hasad dengki yang terpendam sekian lama didalam jiwa seseorang. Perasaan tersebut mingkin tercetus oleh perasaan rendah diri.

Walau bagaimanapun hadis ini tidaklah bertujuan melarang orang membuat kritikan yang membina dan jujur terhadap mana-mana tindakan yang dianggap menyinggung kepentingan umum, melanggar prinsip-prinsip agama dan keilmuan yang benar, kerana kritikan seperti itu menjadi kewajipan setiap Muslim yang tidak dapat menghapus penyelewengan itu dengan kuat kuasanya, apa yang dilarang disini ialah kritikan dan serangan yang menyentuh kehormatan, maruah dan cacat cela yang semula jadi yang terdapat pada seseorang.

p/s : okeyyy…jadi lepas ni, ana ingatkan diri ana yang selalu buat salah ni dan kawan-kawan semua yang membaca,lepas ni, kita beringat dan selalu lihat kelemahan diri dulu..

okeylaahh…nak makan..jom lunch sama….. http://www.emocutez.com

27 comments:

KyLe said...

biaselah manusia xkan dpt lari dr kesalahan memburukkan org lain tp pe2 pun tgk diri kita dlu tgk dpn cermin 'wahh perfectnye aku ' hahahaha poyo je n nobody perfect :)

Amy Syaquena said...

Biasalah manusia dik, yang baik tue susah sangat nak pandang tapi yang buruk tue dalam gelap pun boleh nampak.. abaikan saje kalau berjumpa dengan orang macam nie buat menyemak otak je

p/s : suka lagu nie dah 3 kali akak dok dengar lagu nie..sedap

AesyaZealous said...

manusia x lari drpd kesilapan. ape yg penting sentiasa berusaha dr buruk ke baik kan?? hii slmt tahun baru

ieda said...

semoga tahun baru nie kita sama2 perbaiki diri ok :))

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

manusia tak lepas dr melakukan kesilapan..cuma jgn lah kita keji mereka tanpa mengambil tahu sebab dan alasan mereka tu.

azwa_amani said...

kyle : huhuhuhu..yups...nobody perfect..betul tu...setiap manusia tu perlu belajar tuk menerima kekurangan seseorag... \(^__^)/

azwa_amani said...

kak amy : betul tu kak, mulut org ni memng susah nak tutup....buat baik dilihatnyer jahat...dah fitrah manusia tu, sentiasa nak mengata.....ketidakpuasan itu berlaku kat mana-mana jerr... sebb tu ISlam ajar kita untuk berlapang dada menerima seseorag..

p/s : hehehe..lagu peberet ni kak..biler lah boleh jmpe akak kan??

azwa_amani said...

easyazelious : haii...selamat tahun baru jugak kat awak.. :)

azwa_amani said...

sis eida : yerr..kita perbaiki diri, dan jangan sekadar azam je tap tak laksanakan...kuatkan hati kita.. :)

azwa_amani said...

sis LM : betul tu sis... selalu jugak macam tu, terkadang, tak pernah nak ambil tahu kenapa jadi begitu, dan kita terus menyalahkan org tu, sebaliknya, kita yang salah kerana tak nak amik tahu..

Amy Syaquena said...

insyaallah dik kalau ada masa pasti kita akan berjumpa.. adik di tanjung malim lagi ke..cousin akak study kat sane tapi dah grad skunk mengajar di metrik arau..

whitecappuccino said...

biasa la amani..selalu kita mcm tu..nampak sgt cacat cela org..kita punya sendiri mcm tertutup atau buat2 x nampak?:)

azwa_amani said...

kak amy : a'ah kak..ade setahun lagi kat sini.....nanti kalau ade mase trun tg.malim bgitau lah..akak ade simpan no adik tak???

azwa_amani said...

sis wc : betul betul betul..setuju..selalunyer buat-buat tak nampak..hehe

salykin sobry said...

sutuju!!!

Zara Hannan said...

manusia kalau tak disedarkan mmg tak sedar. hehe. tapi itulah fitrah manusia, kalau tak buat silap dan tak melihat kesilapan serta cacat cela orang lain, dia takkan tahu cacat cela dye. tapi perbaiki diri itu penting lebih2 lagi bab mengumpat.. mintak dijauhkan ler. dosa.. :)

Solihin Zubir said...

anyam ketupat ni mmg dh jd mcm adat di kalangan org kita..
samada scara sedar or x...
bahaya woo dosa ngumpat..
adakala boleh menimbulkan fitnah..
nauzubillah..

azrinrahim said...

herm.. nice entry .. mcm pernah bt jer..hehe incya-Allah boleh dijadikan teladan bersama ..

Liquid said...

biase la... manusia. yg buruk2 tu yg disensasi kan jg bertambah buruk uhu

azwa_amani said...

salykin : hehehe..macma dalam dewan rakyat plak...setuju!!!

zara hanan : betul tu awak...kawna kita pernah cakap, sahabt itu sifatnyer adelah cermin, die yang akan nampk dan tegur perangai kita yg tak elok, dan kita ni, selahi tak ditegur, tak tahu sebenarnyer kiter silap

azwa_amani said...

solihin : amani pun terkadang teranyam..hehehe...tapi cuba mnegelakkan diri kerah berdosa tu..hehe :)

azwa_amani said...

ayie : oh yeke..takpe same isi, yg penting ape nak disampaikan tu tercapai..

liquid : lama amani tak singgah ke blog liquid..hehehe..dah start stdy lah ni yerr..heheh....jangan buruk2 kan org...nanti ALlah burukkan kita semuala diakhirat kelak kan..

sissyira said...

salam


mmg payah nak layan perangai manusia ni, cara yang paling terbaik ialah buat do no jah :d

Amanie Ashraff said...

prob manusia specially perempuan la. bile da msok gear mengumpat mmg susah nk stop. sbb yg buruk tu sronok diorang duk bercerita. :)

azwa_amani said...

sissyra :errmm.kekdang tu tak leh gak nak uat do no..sebb, kita harus menegur jika kita mampu..

amani ashraff : betul2..kalau dah masuk gear, memang susah nak benti..hhee

farhana_acimek3 said...

tuhla kdg2 kita un xsedarr kita termengumpat huhu....insyaALLAH lpas ni knelah kwal pckapan kita~~
Blog SaYa~~

alya said...

kñapa ye bila kite ada maslah org mngumpat.. bila pendapat kite yang salah...??? bukan ke berpndapat tu akan di balas dgn nasihat dan sbgainya.. mlh knapa kite yg di slhkan?? tolong jawab

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...