Thursday, September 8, 2011

budak zaman sekarang...


assalamualaikum semua... selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda dan para sahabat... selamat pagi semua pembaca Bicara Amani, syukur alhamdullilah masih diberikan nikmat bernafas untuk bangun bersahur dan juga nikmat akal untuk berfikir sejenak membuat entry ini... syukur juga masih diberikan nikmat kesihatan sebab hari ini ibu masak sambal sotong, makan sahur macam makan tengahari.,.. kalau hari-hari selera makan macam ni, alamatnya tembun lah amani... huhuhu

errrmm, zaman kanak-kanak korang macam mana yerr ??? korang nakal tak ??? ke sopan santun dok main masak-masak jer kat rumah ??? amani masa kecil-kecil dulu agak lasak laaa... mandi lombong, lumba basikal, panjat pokok, sebab tu lah patah riuk, habis dagu berjahit semua... hehehe.. tapi seronok masa zaman kanak-kanak amani dulu.... tapi amani tengok budak zaman sekarang dah lain laa.. tak sama macam zaman dulu...

oiii cik amani oiii, zaman berubah,..mana boleh nak sama macam dulu..... yupp, itu betul, zaman sentiasa berubah, kalau dulu amani main lumba basikal, tapi kanak-kanak sekarang main lumba basikal dalam komputer,.. kalau dulu amani main masak-masak guna daun-daun kat tepi, buah-buah yang berwarna macam pokok senduduk, guna batu... tapi anak-anak sekarang main guna play doh, siap ada set alatan masak lagi.... amani tak salahkan anak-anak ni, sebabnya, dunia sentiasa berubah, dan zaman dulu tak sama dengan zaman sekarang...betul takk ??

tapi harus diingat, walau zaman berubah, namun adat, kesopanan dan hukum hakam Allah tidak pernah berubah... walaupun zaman sekarang, teknologi macam-macam, tapi ibu bapa perlu kawal agar kanak-kanak menerima didikan yang sempurna daripada mereka..... sebabnya apa yang amani perhatikan, kanak-kanak zaman sekarang sangat cepat terpengaruh dengan televisyen dan filem-filem yang ditayangkan... otak mereka ni fresh, jadi apa yang disajikan di depan mata, memang dorang akan tiru semula...

ambillah pengajaran dengan cara rasullullah mendidik kanak-kanak. dengan penuh kasih sayang dan sikap lemah lembut.... tiada insan yang paling sibuk di dalam muka bumi ini daripada Nabi SAW.. tugas baginda lebih banyak berbanding kita semua, tetapi baginda ada masa untuk kanak-kanak dan melayani kanak-kanak dengan baik... ini kan pula kita yang hanya bekerja di ofis, tapi tak sempat nam mendidik anak dengan didikan agama yang cukup, ajar solat, ajar mengaji.....

anak itu amanah, dan setiap amanah yang diberikan oleh Allah akan ditanya dan disoal samada kita menjalankan amanah dengan baik ataupun tidak... paling kurang pun, bawalah anak bersama-sama untuk solat berjemaah di rumah kalau susah nak bawa ke masjid, insyaAllah dengan cara macam tu, ibu bapa lebih senang mendidik mereka....


jika diberikan nikmat dan kesempatan untuk amani punya anak di masa akan datang... amani nak sangat mereka menjadi hafiz dan hafizah... insyaAllah..mudah-mudahan..

17 comments:

delarocha said...

pemantauan itu perlu apabila bw anak ke masjid, make sure mereka solat bersama.. bukan buat bising di saf belakang :-)

dhiera said...

saya pun nakal jugak..selalu keluar main sampai blk dekat maghrib. memang kena tambat la jawab ye..

fatinadawiahkhairudin said...

zman kanak2 memg xdpt lari dr pkataan nakal..sbb time 2 la kite nak cuba smue..tp da besar nie,kite da leh pk mane baek mane buruk sblum mcuba sesuatu^^

+++++++++
jom join bloglist kisah dongeng!!

Ekha Miranda said...

cntik header..leh tlg buatkn satu? hehe

Amy Syaquena said...

Kanak2 memang tidak terlepas dengan sikap kenakalannya..sebab time tu kita tak boleh berfikir, skg bila dah besar panjang kalau nak nakal juga x tau la sebab masing2 dah boleh berfikir dengan waras.tol tak!

Khairul Adam said...

zaman x pk ape2 ahahaa..

Muslimin Ibnu Hassan said...

Zaman kanak2 mmg best. byk bnda kita dpt explore. Tp ana xdela lasak mane pn. Jz kuat merayau nek basikal jek.. huhuhu.. 1 lg, harus diingat ibu bapa harus didik anak2 ke arah agama. Zaman mungkin berubah tp agama akan kekal abadi hingga ke akhirat..

azwa amani said...

ekha miranda : maaflah ekha, header tu bukan amani yg buat, itu kawan blogger amani yg hadiahkan..

azwa amani said...

abg kerol : huhuhu.. yelah tuu.. :)

azwa amani said...

muslimin ibnu hassan : amani setuju sangat, zaman akan berubah, tetapi tak bermakna, agama dan adab-adab kena berubh juga.. :)

anamizu said...

Rasullullah sabar melayan kanak-kanak..kalo zmn skrg nih,silap sikit je konfem mkn penampar je :P

Solihin Zubir said...

kemajuan teknologi menjadikan dunia tanpa sempadan..
budak skolah rendah pun dh tgok blue film..
tak hairan byk gejala seks bawah umur..
nauzubillah..

azwa amani said...

solihin zubir : betul tu... amani setuju snagat, ibu bapa kena kawal sikit anak-anak..

nazirulhazwan~ said...

Nakal kite dulu stil ikey lg..bebudak skang..laen mcm woo..siap men ciom molot.haih

betolla tu ape yg u kate.pasal hukum allah dan.semuanya.great entry.

azwa amani said...

nazirulhazwan : tq.. just pandngan peribadi saje..

aniki said...

ayat yang nak anak2 amani jadi hafiz hafizah tu mentacingkan wa la..tua2 camni leh jadi hafiz lagi tak???

azwa amani said...

boleh jer aniki, selagi ada niat.. selagi ada usaha, pasti berjaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...