Tuesday, September 27, 2011

pikiaq sat (fikir kejap)


assalamualaikum semua pembaca Bicara Amani.. harapnya semua dalam keadaan sihat zahir dan batin.. Tuhanku, sekiranya boleh, hitunglah setiap huruf yang kubaca ini sebagai amal ibadahku, supaya amalan dna pekerjaanku ini tidak menjadikan amalan yang sia-sia. seandainya boleh, jadikanlah pembacaanku ini amalan yang boleh mendekatkan diriku dengan rahmat dan cinta-Mu, dan dengannya, Engkau mengizinkan aku ke Rumah AbadiMU..aminnn

sepanjang hari ini amani banyak menghabiskan masa bersendirian di kampus UPSI..walaupun kampus UPSI ni kecil jer, tapi kalau menapak boleh berpeluh jugaklaa..huhu..awal pagi amani ke library untuk mencari buku yang dipesan oleh ibu tercinta, namun Allah tidak mengizinkan amani untuk menjumpainya..mungkin besok ada rezeki ibu, aminnn, kemudian amani ke RMC (Research Management Centre) untuk menuntut pembayaran gaji sebagai RA (Research Assistant)..syukur Alhamduulilah, tak lama gaji masuk.. kemudian amani ke library semula untuk menelaah pelajaran untuk dijadikan bekalan peperiksaan yang bakal tiba..selepas itu, amani menapak lagi ke An-Nur, walaupun kecil, tetapi sejuk hati dan tenang jiwa berada di sana, menunaikan kewajipan sebagai hambaNya.... amani menghabiskan masa sehinggala Asar menjelma..

sepanjang keberadaan di kampus, amani menapak seorang diri, mula menggunakan masa bersendiri untuk memerhatikan alam ciptaan Allah. melihat pokok yang tumbuh, melihat awan redup yang berarak, melihat burung beterbangan dan melihat manusia yang pelbagai ragam..

melihat mereka membuatkan amani memahami bagaimana cara kerja Allah pada alam dan manusia. melihat pada syariatullah dan sunnahtullah yang mengaturnya...subhanaAllah...dan satu pengajaran yang amani dapat sewaktu besendirian menapak tanpa perbualan dengan sesiapa..


siapa kita menentukan bagaimana cara kita melihat.. dan kesannya pula, bagaimana kita melihat menentukan apa yang kita dapat.....

renungkan...


11 comments:

BudaK KeciK (BK) said...

:)

delarocha said...

kadangkala kita leka dengan nikmat-Nya yang ada disekeliling

Faaein Talip Roy said...

renungan yang indah untuk kita renungkan.. thank's for this sharing.. ^^,

whitecappuccino said...

melihat, berfikir, menilai..bersyukur

bloghok said...

wachaaaaaaaaaaaa

bella luna said...

termenung ku sendirian merenung alam nan indah, baru ku sedar bertapa indahnya ciptaanNya dan bersyukur masih bernafas didunia ini;)

aniki said...

suka.........

psykonep said...

:)

azwa amani said...

aniki : huhu suka

abg atau : :)

nur Muhammad said...

perhatikanlah kebesaran Allah dengan memuji nama Tuhanmu,,..

azwa amani said...

nur muhamad : terima kasih akhi kerana selalu mengingatkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...