Friday, April 6, 2012

antara fantasi realiti atau realiti fantasi..

13 Jamadilawal 1433H
8.34 pm
putrajaya

coretan dalam catatan

" aku teliti ayat-ayat Penciptakan dalam kalam 22 dan 23. SubhanaAllah, Maha Suci Allah,..aku cuba memahami ayat-ayat Cintanya, lalu aku cuba meneliti kembali diriku..ku lihat di luar tingkap, Allah Maha Besar, menciptakan bulan yang menerangi kegelapan..terpaku aku sebentar melihat keindahan Rabb yang mengatur alam dengan sistem yang sungguh sistematik..tiada cacat dan celanya...itulah anugerah Allah buat hambanya yang berakal "..

lalu aku terfikir tentang nikmat-nikmat yang Allah kurniakan sebentar tadi untuk aku nikmati bulan yang indah..dengan mata aku melihat, dengan tangan dan kaki aku mampu bergerak..tapi aku terfikir, kuasa apa yang mampu membuat aku melihat dan bergerak.. itulah kuasa Allah..

andai kita sedar bahawa penglihatan kita ini adalah ihsan dari aura Allah SWT yang Maha melihat, nescaya kita tidak akan mampu melihat perkara-perkara mungkar. andai kita sedar bahawa pendengaran kita ini adalah ihsan daripada aura Allah SWT yang Maha Mendengar, nescaya kita tidak akan mampu untuk mendengar perkara-perkara dusta. andai kita sedar, lisan kita ini dari aura Allah SWT yang mengajarkan kalam, nescaya kita tidak akan mampu untuk mengumpul dan mneyebarkan fitnah. Namun malangnya, kita belum kenal cinta Tuhan hingga ke tahap itu. lalu bagaimana aku ingin mengenal cinta Tuhan?? "apa lagi aku tunggu "...

bersegeralah mencari Redha dan Cinta Tuhan. kita ini hanya makhluk yang lemah. andai kita merasa besar dengan kudrat kita, ingatlah ia bukan milik kita. andai kita berbangga memukul orang sana sini dengan tangan, andai kita berbangga dapat berlari kencang dengan kaki, sekarang cuba gerakkan rambut tanpa bantuan tangan dan kaki... pastinya tidak boleh. lemahnya kita hingga menggerakkan sehelai rambut sahaja tidak mampu.. andai betul dengan mata kita melihat, pasti sudah org buta mampu melihat dunia, kerana matanya masih di dahi..

andai kita sedar hakikat ini, baru kita akan mengerti apa itu realiti fantasi dan apa itu fantasi realiti..wallahualam bissawab :)

"dan aku mengeluarakan kamu dari perut ibumu dalam keadaan kamu tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberikan kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur"-An-Nahl 16:78
manusia itu sering merasa cukup dengan amalan ibadahnya, sedangkan yang utama dan pertama itu dipandang sepi.. fahamilah Al-Quran, kerana itulah sumber kekuatan dan petunjuk yang paling lurus..


Amani suka gambaq ni, so jangan tanya kenapa, teheee,..

5 comments:

nabByla said...

tue bukan wahida kew ?? mmg dia dah pakai purdah ek? :)

Hazwan said...

dah tau dah knp :P

azwa amani said...

nabbyla : lama dah dia pakai purdah.. dia yg ajar amani dalam fiqh purdah ni.. thanks kak wawa and ustaz

azwa amani said...

hazwan : tau xpe..huhuhuhu :P.. bagus2, memahami tanpa bicara

azwa amani said...

hazwan : tau xpe..huhuhuhu :P.. bagus2, memahami tanpa bicara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...