Monday, April 16, 2012

pilihan kita...

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum sahabat-sahabat Bicara Amani. Alhamdullilah, berkesempatan untuk pulang ke kampung,..walaupun tak lama, sebab cuti hujung minggu je..tapi syukurlah, dapat juga keluar dari kehidupan bandar ni..

masa amani balik haritu, sempat juga berbual-bual dengan sepupu amani.. lebih kurang macam ni laa...

sepupu : perhh, ayat dia dalam FB lebar-lebur, pandai cakap orang, tapi tak juga berubah-rubah aku tengok .

amani : apesal long?? kau cakap pasal siapa??

sepupu : ermm, pasal siapa lagi, &^%&^% tu laa,..kot ye pun dah bertunang, bukan syarat boleh buat benda yg haram.

amani : owhhh yeke.. ermmm, abang-abang dia tengok gambar kat FB tu tak tegur ke adik dia macam tu?? rela tanggung dosa adik ke??

sepupu : entahlaa,..kalau ditegur nanti mulut dia tu muncung jela...

amani : ermmm, tak takut dosa...

(penulis tiada niat untuk membuka aib sesiapa, sebagai pengajaran bagi pembaca)

*******
bila amani dikhabarkan dengan cerita-cerita macam tu, sangat sedih amani rasa, apatah lagi individu-individu tersebut dalam kalangan keluarga kita juga...sememangnya, nak menegur seseorang yang punya pertalian darah tu memang sangat sukar.... perlu menggunakan kaedah paling hikmah agar tiada kesan buruk yang berlaku, sebaliknya dia sedar akan kesilapannya...

namun,.. percubaan sekali belum tentu berjaya, perlu berterusan dan dengan hikmah. mudah-mudahan ada hidayah buat golongan seperti ini. amani tidak mengatakan diri amani dah cukup baik. amani juga pernah ada sejarah hitam dalam hidup.. zaman jahiliyah tu rasanya semua orang ada. bila NAMANYA MANUSIA, PASTI BERDOSA...

HAKIKAT SEMUA MANUSIA BERDOSA, semua orang tahu, tiada siapa yang terlepas daripada dosa pun semua orang tahu. semua orang tahu, kita berdosa melainkan insan-insan yang diberikan mandat maksum oleh Allah SWT seperti Nabi Muhammad SAW... semua orang tahu hakikat ini..

tapi yang membezakan individu-individu yang berdosa ini adalah IMAN... dulu masa amani dalam Jawantankuasa Mahasiswa Kolej, bila diberi peluang untuk bercakap, satu ayat yang selalu amani ucapkan ialah " BAGAIMANA KITA MENGANGGAP TERHADAP SESUATU, BEGITULAH KITA MENYIKAPINYA"...

contohnya, kalau kita anggap seseorang itu sebagai kakak yg baik, tentu cara kita menyikapinya dengan rasa hormat...amani nak ajak kita aplikasikan dalam isu dosa ini. bagaimana tahap iman kita terhadap dosa, begitulah kita melayani dosa tersebut..

orang yang beriman, dia akan bersegera kembali kepada Allah selepas sedar bahawa dia telah melakukan dosa. kerana dia rasa takut dengan dosa tersebut. dia rasa hatinya kotor dengan titik hitam dosa tersebut.. berbeza dengan orang yang lemah keimanannya, sakit imannya atau tidak beriman langsung, mereka tidak berasa takut dengan dosa malahan rasa seronok dengan dosa yang dilakukan. mereka akan melambat-lambatkan urusan keampunan dosa,,



Jadi, tanya kembali pada hati, bagaimana kita ber'sikap' pada Dosa, dan muhasabah kembali, kita di dalam golongan yang mantap imannya atau sakit iman..

**8bersyukurlah bila kita masih ada rasa berdosa, daripada manusia yg merasa dirinya tidak melakukan dosa***


4 comments:

delarocha said...

yg tak sedar sedar lagi diri berdosa tu yg bahaya

azwa amani said...

delarocha : betul tu... :) jgn jadi mcm tu

Muslimin Ibnu Hassan said...

comel tangan. huhuhu.. ape2 pun bertaubatlah sentiasa. Allah xhairan banyak mana dosa kita, yg menghairankan adalah kenapa kita tidak mahu bertaubat.. Maafkan kami Ya Allah.. Amalkan penghulu istighfar ye cik amani..

azwa amani said...

muslimin ibnu hassan : tq , ermm, insyaAllah, setiap yg diajar, mohn pada Allah untuk istiqamah, syukran :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...