Sunday, April 8, 2012

apa kekuatan mereka.??

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat Bicara Amani, harap sihat-sihat selalu. Amani dah seminggu demam, suara pun tak keluar ni,.. penat kerja kot, sebab makin banyak..Alahaiii, mengeluh je lagi, apalah sangat kerja amani tu banding dengan mujahid-mujahid masa zaman dulu...terfikir amani, apa kekuatan mereka dalam mempertahankan akidah, iman dan Islam...

apakah yang ada pada Sumaiyah, apabila dia berani menolak pelawaan Abu Jahal untuk kafir semula, sedang dia tahu, bertapa dia akan disula oleh Abu Jahal yang bukan berhati manusia??

apa kekuatan yanga da pada Mus'ab Bin Umair, apabila dia terus berperang walaupun kedua belah tangannya telah terputus dipotong

apa kekuatan yang ada pada Abdullah bin Rawahah, apabila dia terus terjun ke medan perang mengepalai tentera walaupun dia telah melihat Zaid Bin Haritsah dan Ja'afar bin Abu Talib telah syahid terbunuh, bahkan tenteranya di ambang kekalahan??

apakah kekuatan yang ada pada Khubaib bin Adi, apabila dia membantah kaum musyrikin yang berusaha mencabut cintanya kepada Rasullulah SAW sedang dia tahu dia akan diseksa oleh kaum musyrikin yang menangkapnya ketika itu??

apakah kekuatan yang ada pada Abdurrahman bin Auf, ketika dia menjadi benteng kepada Nabi Muhammad SAW dalam perang Uhud, sedang dia tahu bahawa tubuh badannya bakal menjadi sasaran mereka yang ingin membunuh Rasululluh SAW

apakah kekuatan yang ada pada Bara' bin Malik, apabila dia meminta dilemparkan ke dalam kota musuh untuk membuka pintu kota itu dalam agar kemenangan menjadi milik orang yang beriman, sedang dia mengetahui betapa musuh penuh di dalam kota dan nyawanya akan terancam??

APAKAH KEKUATAN MEREKA??

mereka orang yang meletakkan dunia di tangan, dan akhirat di hati. tidak risau melepaskan dunia, untuk akhirat yang kekal abadi.

sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk. balasan mereka di sisi Tuhan ialah syurga Adn (tempat tinggal tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya, Allah redha akan mereka dan mereka pun redha (serta bersyukur) akan nikmat pemberian-Nya. balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya- 98:7-8


dengan mengetahui sejarah (history), barulah kamu dapat mengetahui kisah-kisah HIS story..

9 comments:

Hazwan Arif said...

Iman kita dan iman mereka, terlalu banyak jauh beznya..

azwa amani said...

sekurg-kurgnya kita usaha tingktkn iman kita...

CintaZulaikha said...

kita hanya boleh membaca, tuk mempraktikkannya, kita bagai terikat dgn kata hati dan bisikan syaitan. terlalu banyak yg perlu kita hayati tuk menjadi sekuat dan setabah mereka. diharap iman ini kuat tuk bertemu denganNya..

azwa amani said...

kerna tiada kekuatn hati itu puncanya... dan merasakn Allah itu jauh. jika rasa dekt, pasti kita akn kuat..

Syira Qahira said...

salam..

semoga cepat sembuh yea.

Syira Qahira said...

salam..

semoga cepat sembuh yea.

azwa amani said...

shira : thanks :) mudah-mudahan cepat sembuh

Zul Fattah said...

Ya Allah..!!! kita tak akan pernah terfikir tentang sahabat2 terdahulu, jikalau kita tidak pernah merasai penat dan ujian dr Allah di waktu ini..

Smoga Amani terus kekal dan tabah dlm ujian hidup.. jangan mngeluh!!! be strong.. My Allah with u..

azwa amani said...

zul fatah : betul tu zul..kalau tak kenangkan perjuangan mereka, entah kan dapat kita merasa nikmat Islam tu.. :) syukur..

thanks :) yupsss..kena strong. may Allah bless u..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...