Wednesday, October 27, 2010

hoben jang hoben...

....yeahhhhhhhhhh....eden anak nogori.....entry ini akan dituleh dalam loghat nogori...sapo-sapo yang x paham bahaso esey guno nie...dok ontok-ontok yo....

ni esey nak koba skit ni...dalam koleh tadi..esey ado gak gadoh2 ngn kawan esey...namo julia...dok kat...???...alamak aiii...lupo plak namo tompek tu....apo namo eh..lupo plak...kojap-kojap..refresh balik...hah..dah ingat...dio dok kat pasir puteh..alah..kelantan laaa....biaso lah....ado jo bondo nak dijadikan topik usik mengusik...harini topik esey...bola....

hah...kalo cakap pasl bola...apo laie....hangin jo dio raso...maklomlah...dio kalah tahun lopeh...esey maleh yo nak kobar kan....dah nogori sombilan tu memng dah teror...nak buek macam mano laie kan...

apo-apo pun...khas buek skuad bola sepak nogori....hoben jang hoben....1-0 kocik bonar....4-0 sonyum lebar..kalau boleh bagi 10-0.....okeyyyy......hidup nogori...!!!!!!!!!...

E.O.N ( eden orangh nogori).....eseey banggo dongan nogori esey....x kisah lah apo orangh len nak kato...nogori esey ni kocik....nogori esey banyak lombu....apo-apo jolah...esey totap sayang nogori esey....totap sayang bendera esey....lagu negeri esey ingat laie sampai sekarang.....meh..nak cito sket pasal nogori ni...

1)...ADAT PERPATIH

Adat Perpatih merupakan suatu peraturan hidup yang sistematik dengan berteraskan keharmonian hidup masyarakat yang diamalkan oleh orang Negeri Sembilan dan Naning di Melaka.

Sebagai satu cara hidup, adat Perpatih mempunyai peraturan asas yang tidak boleh diubah langsung.

Perkara asas itu termasuklah hidup bersuku, mengira keturunan daripada nasab ibu, perwarisan tanah pusaka dan lain-lain lagi.

Sistem sosial tersebut mengandungi sistem nilai, sistem kekeluargaan, sistem politik dan sistem hukum adat yang lengkap.

Oleh yang demikian, sistem adat Perpatih terdapat sistem perut dan suku. `Perut' adalah unit terkecil di dalam sistem adat Perpatih dan beberapa `Perut' lain akan membentuk `Suku'. Tiap-tiap `Perut' akan diikuti seorang `Buapak', sementara setiap `Suku' diketuai oleh seorang `Lembaga'.

Selain itu dalam sistem politik adat Perpatih terdapat juga jawatan Undang yang menerajui Luak.

Satu lagi keunikan yang cuba ditonjolkan pada pesta berkenaan ialah kehebatan sistem harta pusaka di mana barang peninggalan itu dianggap pusaka seperti rumah, tanah, barang kemas dan lain-lain yang hanya boleh diwarisi oleh anak perempuan sahaja.

Esey nak cito skit pasal apo yg esey highlight tuuu...silo baco ngn joleh n torang-torang....yo...memang botol pun sumo harto tok anak pompuan....tapi...bukan makno eh..harto suami jatoh pada isteri....tu salah....maksod ea..harta pusako...ado plak orangh yang takut nak kawin dengan org nogori sobab adat ni...apolah...esey pun maleh nak cakap banyak....bak kata nabil org somban tu..ekau pikir lah sondiri..pokok dek kau laaa....

errrmm..esey nak cito lah...esey ni sukuy biduanda,,,sobab omak eden biduando....ayah esey xtahu plak suku apo...x sompek nak tanyo....kono ikut bolah omak....nak diikutkan...1 suku xleh kawin...kalau kawin tu xdolah kono bocorai....tapi..kono buang nogori..xleh dok nogori sombilan lahh....esey nak kobar kat sini...suku nie ikut islam....suku nie lobeh kurang macam 1 keluargo...dalam islam kan xdigalakkan kawin sesame sodaro...now u see..kopontingan suku nie..............

dah lah yo..ponek pulak aso eh cakap nogori nie..huhuhuu...daaa...ASSALAMUALAIKUM..

(*_*)....rndu nak makan masak lomak noneh ngn ikan masin kurau....sodap lak aiiii



2 comments:

Amy Syaquena said...

Morning..

perghhh baru sobot nak makan gulai lomak cili padi ikan kurau, sodap tue.. masa amy kawen dulu ikut adat pepatih

azwa_amani said...

yeke kak amy...huhuhuhuhu,,,ade jugak tgok gambr kawin akak...huhuhuhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...