Sunday, February 27, 2011

ini kisah ayahku...

assalamualaikum..........

pagi-pagi tadi ayah call...ohhh seronoknya......rasa dihargai dan dikasihi pulak.......tibe2 rasa nak Align Centertulis entry pasal ayah pulak...walau die bukan ayah kandung cik amani..tapi cik amani dah anggap die macam ayah kandung sendiri..sebab cik amani tak pernah pun jumpa ayah kandung.........setiap orang ade kisah silamnya kan...so..masih tersimpan seribu satu rahsia di dalam kisah hidupku...encik Anugerah....dialah yang mengetahui keadaan diriku....yang mendengar sedih dan gelak tawaku,..tenkiu so muchhh....

banyak cerita kalau nak tulis pasal ayah ni...huhu..excited tuu..okey2....namanya..Anuar Bin Kasim..seorang guru, kemudian berpindah ke PPD dan sekarang seorang guru besar sekolah di rembau Negeri Sembilan dan further study di UTHM.......

masa cik amani sekolah rendah dulu..darjah satu kot......cikgu BM cik amani tanya,,,kenapa nama kat buku Binti MOhd Azhar..tapi panggil cikgu Anuar tu ayah...cik amani terus nangis, pastu ambil pensel and tukar nama ayah ke binti Anuar....lepastu...barulah ayah dan ibu ceritakan perkara yang sebenar...barulah cik amani tahu...

bila cik amani dah besar...dah darhah 5....ayah cik amani ajar math dalam kelas cik amani, merangkap guru kelas...huhuhuhu....dalam kelas tak pernah panggil cikgu.pangil ayah jerr...ade satu cerita......ayah cik amani paling pantang yang tak siap latiham math yang dia bagi......satu hari.....seperti kebiasaannya...selepas pulang dari sekolah agama, cik amani ke rumah mak lang yang berhampiran dengan sekolah tuuu.....selalunya cik amani akan bawa buku yang ada kerja sekolah sementara tunggu ayah ambil malam tu....tapi hari tu...cik amani tak bawak buku math...nak dijadikan cerita , ayah ambil lewat sangat malam tu...cik amani dah tetido dah....bangun jer subuh tuu..tengok dah ade kat rumah....mase nak susun-susun buku,..cik amani baru teringat, latiham math tak siap lagi....ape lagi...cik amani dengan tak mandi lagi cepat2 duduk dekat meja makan buat kerja sekolah.......sampai kat sekolah.....ade pulak budak yang tak siap...pastu ayah terus cerita pasal cik amani sanggup buat pagi2...sebab takut...hehehe...time tu..cik bangga betull..kembang kempis jer hidung..huhuhuhuhu...sayang ayah hehehe...itu time kena puji...kalau kena denda pun ade jugak..

mase tu darjah jugak kot.....ade satu soalan math tu...memng susah sangat nak settlekn.....tanya cikgu merangkap ayah..die tak mahu bagi jawapan....die cakap kat semua kelas....cube selesaikan sendiri dulu..fikirkan jawapan. tanya ibu atau ayah kat rumah..............malm tu....cik amani pun tanyalah Mak Lang, Pak Lang, abg sepupu sementara tunggu ayah ambil...tapi dorang pun macam xnak layan jerr..so cik amani masih tergaru-garu kepala tak tahu nak buat....bile dah sampai rumah...terus tutup mata, sampai pagi.....sbuh tu....cik amani tanya ayah masa soalan tu masa sarapan....nak tahu jawapan ayah tak?...."Ayah taknak jawab ".....sampai kat sekolah...ayah pun tanya, siapa yang tak siapkan kerja....ramai jugak yang tak siapkan....yang malas, tak abwak buku....yang siap tu..konpem lah dorg dapat jawapan..pastu....ayah pun tnya, siapa yang tak dapat jawapan soalan tu..cik amani dengan beberapa org angkatlah tanga...pastu sorang2 kena tanya, kenapa tak dapat buat.....time kat cik amani...ayah tanya .."kenapa awak tak siap"??..cik amani pun jawab " ayah saya tak nak jawab " ..terus kena berdiri atas meja...orang lain kena diri atas kerusi...time tu...berjurai2 air mata menangis..huhuhuhu..budak baik kan....kena denda..hihihihi......................

okey lah..itu lah ceritanya....okey2...cik amani nak emailkan ayah Rancangan pengajaran...nak rujukan katanya....huhuhu.sekarang, kami sama-sama belajar.....sama-sama guru...........cuma die tinggi levelnya...tapi kami kongsi ilmu...okey lah.saya sayang ayah saya...kamu pulak macam mana????


encik ade Ummi...cik ade ayah......kita sama-sama kehilangan insan yang tersayang.namun Encik bernasib baik ade ummi kandung....dan cik pula ada ibu dan ayah pengganti yang tiada..........kita sama-sama kekurangan..,,dan yang kurang itu, kita sama-sama lengkapkannya okeyyy...........uhibbukki Jiddan..

p/s : ..yang dibulatkan adalah insan yang diceritakan di dalam kisah ini.... okeyy :)...nak buat keje ngn makan...daaa...ade kle orang nak baca entry yg panjang lebar ni.....takpelh..janj ad entry..huhu

15 comments:

Zara Hannan said...

sedih la entry cik amani kali ni. mcm terharu pon ade zara baca.. rindu ayah zara. kerja jauh. balik pun jarang2.. tapi zara tetap syg ayah zara mcm mana pon.. :)

nanakimie said...

mestila ada:) sampai abes kta baca..hehe..xpe,tiap org ada ksah idup msg2 kan..moga kita semua tabah adapi dugaan yg mndtg..huhu

Apple Sweet said...

kita semua syg kn ayah kita n family kita....sedihkn kalau kita xdk kasih syg dr ayah kita...syukur sgt2 kita msih ada semua itu kan

diana said...

pernah kena rotan tak dengan ayh tu??
akak tak de ayah..
jadi tak tau cemana rasa ada ayah..

azwa_amani said...

zara : alahhhhh..ape yang sedihnya...amani tulis dengan muke berseri2 kegembiraan lahh..huhuhuhu..

azwa_amani said...

nankimie : huhuhuhu..sayang nanakimie...nana salah sorg yg buat amani nak terus menulis kat belog buruk ni...huhuhu..tq yer dear..love u..nanti amani bagi YM okeyy

azwa_amani said...

kak apple : huhuhu...memng sweet lah akak nie..tq yerr...semua syg ayah kan..

Amy Syaquena said...

dik sedihnya entri nie..terlalu banyak suka duka awak sebelum nie ye..semoga adik tabah dalam menempuh semua dugaan yang mendatang ok..

azwa_amani said...

kak amy : huhuhu..laaa..npe smua cakap entry ni sedih,,,amani tulis entry ni sambil senyum teringat cerita dulu..huhu

MataHati @ MH said...

jangan lupa jasanya dan hargai pengorbanannya

e_ddien said...

serius sedih..asal tak cecite adik...
HAHAHA...

azwa_amani said...

MH : mekasih mata hati ingatkan amani.

azwa_amani said...

boie : huhuhuhuhu....amboi..nak interframe jugak..nama mak ade tuu

e_ddien said...

huhuhu....seronok membace...nie..
dan yg paling penting..sangat rindu ngan kak wani...lama tidak balik tampin..

.Wardahbiru said...

salam..
entry yang panjang, tapi saya tetap baca hingga habis...:)
sebab kita sama sama pernah kehilangan...apa pun entry nie mengingatkan saya tentang arwah abah..moga rohnya dicucuri rahmat ilahi..lepas nie rasa nak buat entry ttg abah la...rindu~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...