Tuesday, February 8, 2011

kalau buat lama-lama jadi tabiat

SUNNAH NABI

· Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemah terkumpul. Kita boleh lihat orang yang mandi pagi selalunya jarang gemuk

· Rasullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan ais) setiap pagi. Mujarabnya, InsyaAllah jauh daripada penyakit.

· Waktu solat subuh, disunatkan kita bertafakur (sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Oa boleh mengelak dari sakit pening atau migraine. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa di dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli saintis menemui beberapa millimeter ruang udara di dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi oleh darah . dengan bersujud, maka darah akan mnegalir ke dalam ruang berkenaan.

· Dalam Hadis Rasulullah, ada melarang kita memakan makanan darat yang bercampur dengan makanan laut. Dikhuatiri akan menyebabkan penyakit. Ini terbukti oleh para saintis yang menjumpai di mana di dalam badan ayam mengandungi ion + manakala di dalam badan ikan mnegandungi ion - . jika di dalam suapan mengandungi ikan dan ayam di dalam satu masa, maka akan terjadi tindak balas biokimia yang menyebabkan usus badan rosak.

· Nabi mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis, hendaklah menjilat hujung jari. Begitu juga dengan para saintis telah menemui bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari berbanding dengan air liur iaitu 10 kali ganda (enzyme adalah alat pencernaan makanan)

p/s : mari kita amalkan beramai-ramai sunnah nabi ni…rasanya tidak susahkan…Cuma perlu dibuat selalu agar menjadi tabiat..okeyyy…..insyaAllah

Sabda Nabi SAW : “ ilmu itu milik tuhan, barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, InsyaAllah, Allah akan melipatgandakan 10 kali kepadanya ”

Waktu buat assignment yang banyak plak…don’t disturb me okeyy (ad eke org kacau…hehehe) MySpace

9 comments:

p@kcikLie said...

alhamdulillah..dapat informasi yg berguna pg2 ni..T.kasih n Salam singgah.

nanakimie said...

thanks 4 da info amani:)

Amanie Ashraff said...

nice info :)

rizwan's sweetheart said...

padanlah orang cakap makan tomyam campur tu tak elok... tq amani for dis info...

Mohamadazhan hjDesa said...

nak mula tu yang liat sikit.hehe

azwa_amani said...

pakciklie :alhamdullilah...semoga kita sama-sama dapat amalkan..

nanakimie : u r most welcme dear..

azwa_amani said...

amani asraf : nice to do...hehehe

azwa_amani said...

rizwan sweatheart :yups..betul tu...sunnah nabi tu sebenarnyer ade sebab kenapa perlu kita lakukan..

azwa_amani said...

mohdazhan : betul tu...kena kuatkan semangat..rasanya yg lain okey je,,,tapi yang tang mandi pagi2 tu..hehehehe..amani pun macam susah...tapi kena latih jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...