Monday, February 7, 2011

peringat bumi buat manusia




10 PERINGATAN BUMI

Untuk diri yang sering alpa dengan keindahan dunia yang palsu dan sementara. Sedarlah bahawa bumi sentiasa berkata-kata dengan manusia, namun masih ramai lagi manusia yang lalai dan leka. Berkata Anas Bin Malik r.a, sesunguhnya setiap hari bumi menyeru kepada ,manusia dengan sepuluh perkara

1. Wahai Anak Adam, berjalanlah di atas perutku, tetapi ingatlah, engkau akan di masukkan kedalamnya kelak.


2. Engkau melakukan maksiat diatas belakangku, tetapi ingatlah, engkau akan menangis di dalam perutku.


3. Engkau ketawa di atas perutku tetapi ingatlah engkau akan menagis di dalam perutku


4. Engkau bergembira diatas belakangku,tetapi ingatlah engkau akan kecewa di dalam perutku


5. Engkau makan benda haram di atas belakangku, tetapi ingatlah, engkau akan dimakan oleh ulat didalam perutku


6. Engkau mengumpul harta dia atas belakangku, tetapi ingatlah, engkau akan menyesal di dalam perutku.


7. Engkau angkuh dia atas belakangku, tetapi ingatlah, engkau akan di hina di dalam perutku


8. Engkau berlari dengan riang di ats belakangku, tetapi ingatlah, engkau akan jatuh di dalam perutku dalam keadaan dukacita.


9. Engkau hidup didunia bersiramkan cahaya matahari, bulan dan bintang dibelakangku, tetapi ingatlah, engkau akan tinggal dalam kegelapan di dalam perutku..


10. Engkau hidup di atas belakangku beramai-ramai, tetapi ingatlah, engkau akan berseorangan di dalam perutku.


p/s : fuuhhh….dah selamat sampai kolej…teruk sangat jam kat highway..sakit pinggang den…en Anugerah Allah pun sama..kena drive dari klate…ciannyer…..

alalalala…nanti rehat cukup2 yerrr…xmao sakit-sakit okeyy…..


balik kolej jer,,teringat assignment yang banyak…..adehhhh..sape nak tolong buatkan….ohh yee…citer di pulau pangkor akan diupdate malam ni…..nak susun picture dulu…hah…1 lagi..en Anugerah Allah ade belikan sesuatu tuk dak kechik ni…ape agaknyer yerr.hehehehe..macheh banyak2…kiter pun ade belikan awak sesuatu……



8 comments:

Amy Syaquena said...

adik ku sayang , apa khabar? lame x singgah sini melawat adik akak nie..maaf ye akak agak busy sejak kebelakangan ini..erm nice sharing dear

! Encik Nakal ! said...

nice n3~~~

azwa_amani said...

kak amy : khabar bek kak...adik pun busy skit..baru balik cuti jugak....take care yer dear...miss u

azwa_amani said...

encik nakal : mekasih yerrrr..lama tak balas2 komen ngn nakal...sory lah..busy skit..

Mohamadazhan hjDesa said...

salam, menarik utk renungan bersama :) tq

azwa_amani said...

azhan : waalikumussalam WBT...terima kasih azhan...semoga sama-sama mendapat manfaat darinya..aminn :)

azrinrahim said...

terima kasih atas perkongsiaan yer... simple n bnyak manffat yg diperolehi.. hadian untk rexco2 xad ker ?? wakakaka

azwa_amani said...

ayie : alhamdullilah, semoga mendapat kesedaran dengan peringatan tersebut...huhuhuhuhuhu,..tak dop lah ayie...hehehehe..tuk awin pun xde sangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...