Thursday, October 20, 2011

Bisikan Hamlatul Quran


Assalamualaikum semua pembaca Bicara Amani... amani harap semua dalam keadaan baik dan sihat sejahtera supaya mudah bagi kita untuk beribadah kepada Allah. aminn Ya rabb

entry amani agak ringkas sebab amani nak siapkan final projek amani. harapanya segala tugasan korang pun dapat diuruskan dengan baik, sesibuk mana pun kerja kita, ambillah sedikit masa untuk diri sendiri...nak difikirkan tentang kerja memang takkan pernah habis... okeyy :)..okeylah, mari kita sama-sama menghayati wasiat daripada Ibnu Mas'ud yang penuh makna..

"seharusnya bagi seorang Hamlatul Quran itu mengetahui..
malamnya ketika manusia dibuai mimpi,
siangnya ketika manusia enak menikmati juadah,
tangisannya ketika manusia bergelak ketawa,
diamnya ketika manusia berkata yang sia-sia,
dan khusyuknya ketika manusia leka dnegan kehidupan dunia..."

begitu rupanya Hamlatul Quran (pendokong Al-Quran),..semoga kita sentiasa diberikan kekuatan untuk mengotakan janji kepada Sang Pencipta...janji itu telah terpatri untuk kita memikul amanah di muka bumi ini....


"hiduplah dengan Al-quran dan menyerahkan diri secara 'total' kepada Allah..dengan itu hati akan sentiasa tenang...InsyaAllah..
~rindu Allah itu indah~



6 comments:

Qhaifa Nur said...

salam singgah

memang betul tu, hidup jika berlandaskan kitab al quran pasti jiwa akan tenang....makin dekatnya allah dengan kita.

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

JIJI YU said...

aku pembawa quran jgk

azwa amani said...

jiji : yerr, seluruh muslim itu hamlatul Quran..

Faaein Talip Roy said...

hidup berpandukan Al-Quran dan Sunnah.. inshaAllah tak akan terpesong dari jalan-Nya.. ^^,

aniki said...

nak ngafal quran susah tak??

azwa amani said...

aniki : hamlatul quran tu maksudnya pembawa Al-quran, kita semua umat Islam ini pembawa Alquran iaitu mendalami, memahami dan mempraktikkannya...

nak menghafal Al-quran itu mudah kalau hati nak..amani pun bukannya hafizah..yang pendek2 kita cuba halfalkan macam surah yaasin, surah al-mulk, surah Ar-Rahman...insyaAllah selalu baca mudah ingat..

nak ngafal Al-quran kena bershkan hati betul2...kalau hati kotor, susah nak hafal...Allahu'alam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...