Tuesday, October 18, 2011

taman HADIS


Assalamualaikum semua pembaca Bicara Amani.. Alhamdullilah masih diberikan nikmat untuk bernafas dengan percuma, dan paling penting, bersyukur masih diberikan nikmat iman dan Islam..kalau Allah tarik nikmat itu, hancur gelaplah kehidupan kita samada didunia mahupun di akhirat, jadi sama-samalah kita bermohon kepada Allah agar ditetapkan hati kita untuk terus mencari Dia, mencintaiNya dan mencintai KekasihNya iaitu kekasih kita semua, junjungan besar Nabi Muhammad SAW.. mari kita sama-sama selawat dulu yerr... :)

kebelakangan ini, amani tertarik untuk mendalami hadis... tertarik sangat dengan sebuah buku Dr. Zahazan tajuknya, 40 hadis Imam Nawawi... hadis ni penting tau kawan-kawan, setiap kata-kata nabi, setiap perlakuan nabi itu haruslah kita ikut,..ada sebuah hadis ini membuatkan amani kuat apabila berada dalam keadaan tertekan, dan sedih... yelah, terkadang tu, emosi mengawal pemikiran, jadi macam-macam yang kita fikirkan.....mohonlah petunjuk daripada Allah, tetapi kekadang tu, Allah masih belum memberikan petunjuk dan jalan bagi setiap permohonan kita,..tapi harus kita ingat, jangan pernah rasa kecewa, jangan pernah rasa sedih kalau Allah lambat memberikan petunjuk..mungkin ada salah silap kita dimana-mana..muhasabah kembali...bersangka baik dengan Tuhan...dan bila amani baca hadis ini, lagi kuat semangat amani untuk berdoa dan bermohon pada Allah...dan akhirnya, Allah berikan jawapan..betullah bahawa Allah itu sesuai dengan sangkaan hambaNYa.

riwayat Al-Tarmizi dan Abu Daud,

"sesungguhnya Tuhan-mu Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi itu pemalu lagi mulia. Dia (Allah) malu terhadap hambaNYa yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tiba tidak diberikan oleh-Nya akan permintaan itu"..

apa-apa yang kita mohon pada Allah, insyaAllah Allah akan makbulkan jika ia baik buat kita semua, tapi harus ingat, Allah memakbulkan doa kita dalam 3 cara, insyaAllah, nanti amani akan buatkan dalam Qalam Illahi yee...yang penting, setiap masa tu, kalau boleh dalam setiap perlakuan itu kita berdoa dan serahkan pada Allah, contohnya, nak masak nasi, berdoalah agar orang yang makan nasi ni jadi sihat tubuhnya, jadi pintar, dan sergas otaknya,..dengan cara macam ini, kita seperti menyerahkan segala pekerjaan kita kepada Allah, dan hati serta minda kita juga sentiasa mengingati Allah, maka tiadalah peluang syaitan untuk masuk jarum....kalau boleh juga, kita jadikan amalan untuk memulakan sesuatu perbualan dengan seseorang dengan doa dan akhiri dengan doa, contohnya, salam tu dah kita doakan dia, di akhir perbualan tu, doalah dia sihat, dia dimurahkan rezeki, berbahagia dengan keluarga, kemudian akhiri dengan salam..kan lebih baik macam tu.mudah-mudahan redha dan keberkatan Allah ada dalam setiap perbualan kita tuu..


pintalah apa sahaja kepada Allah dengan penuh ikhlas dan bersungguh-sungguh. ibarat sebaik saja kita aminkan doa, Allah terus menyambut doa kita. dalam apa pun permintaan kita kepada Allah, ketahuilah bahawa rahmat dan kasih sayang Allah itu sentiasa mendahului daripada kemurkaanNya...

jazakumullahu khairan kasiro kawan-kawan.. semoga berbahagia selalu dan dipermudahkan segala urusan kalian....doakan kesihatan amani juga ye :) assalamualaikum.. ingat, jangan lupa berdoa...

7 comments:

Kak Amy said...

perkongsian yang menarik sekali.. thanks dearrr

Unknown said...

thanks amani sebab berkongsi entry ni :)
fatin pun berharap semoga Fatin dikuatkan iman untuk terus berada dijalan yg benar & jauh dari larangan dia..Fatin sentiasa berdoa kepada NYA ..

fRaMe+LenSeS said...

Nadh arap ALLAh terima doa Nadh, doa amani. Amani kena sehat2 ye. :D chaiyokkkk/ :D

azwa amani said...

nadh : aminn ya Rabb..aja aja Fighting... :) huhuhu

Pondok Usang said...

taman yang indah...

aniki said...

tq amani..ape yang baik insyaAllah wa follow setakat termampu..huhu

azwa amani said...

aniki.. : amboi..ranggi pulak die, wa lu..huhuhu..ape2 jela, isnyaAllah, aniki boleh..aja aja figthing...chaiyouk bak kata nadh.. :)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...