Monday, June 27, 2011

belajarlah dari tembikai (must read)



assalamualaikum....

sebelum tidur, amani nak tulis entry tentang tembikai ni dulu....
kat sini sape yang suka makan tembikai??,..hehehehe...amani lah...sedap sangat, lagi-lagi kalau tembikai merah, yang warna dia merah pekat, lepastu banyak sangat air dia, kalau kita gigit sikit, meleleh-leleh air sampai lengan... cer bayang kan..cer bayang kan.....sedap kan..rasa sepotong, nak lagi...pastu nak lagi...dah lagi....

tapi, apa akan jadi kalau bila kita potong tembikai tu, tengok warnanya tak merah sangat, lepastu macam keras-keras sikit..bila makan pula, errmmmm..tawar..tak manis langsung....waktu tu, apa yang akan kita cakap kan???...pilih 1 antara 3 jawapan di bawah :

*
*
*

a ) ayah ni beli buah kat mana tah??...tawar hebiak...tok sah beli lagi kat kedai tu tauu
b) orang kedai ni jual buah rosak kat aku... kurang asam betui....
c) apa jenis buah lah ni.... orang yang tanam ni pakai baja tak bagus kot

*
*
*

dah pilih???...errmmm, agak-agak jawapan mana yang kita akan pilih, a? b? c? atau takda jawapan?....

macam tu lah lumrah kehidupan kita kan????.. bila sesuatu yang tidak kita inginkan dalam kehidupan, mesti kita menyalahkan orang lain, atau pun menyalahkan diri sendiri....macam analogi tembikai tadi..

jom kita sama-sama fikir dan renungkan kembali.....jom !!

*
*
*

a) adakah ayah nak beli buah yang tawar kalau ayah tahu buah tu tawar????
b) adakah orang yang menjual itu inginkan buah yang di borong daripada pembekal itu tawar????
c) adakah orang yang menanam buah tembikai itu menginginkan hasil tanamannya akan tawar???

tak semua inginkan yang tawarkan.... bila semua orang inginkan yang manis, TUHAN jadikan ia tawar.

*
*
*
jadi...siapa yang harus kita salahkan sebab buah itu tawar???...TUHAN??...itulah namanya TAKDIR kawan-kawan...

bila mana kita inginkan sesuatu yang baik terjadi, tetapi Allah memberikan kita dugaan dan kesusahan, pada ketika itu, siapa yang ingin kita salah, ??? sebenarnyam tidak perlu kita salahkan diri sendiri mahupun orang lain...jauh sekali kita menyalahkan takdir...sebaliknya, terima segala ketentuan dengan hati yang lapang dan terbuka...tidak perlu banyak merungut dan memikirkan kenapa terjadi pada diri, kenap itu, kenapa ini., kenapa dan kenapa...tidka perlu kita mencari punca, sebaliknya, carilah hikmah yang tersembunyi...terima dengan lapang dada...bersangka baiklah dengan Allah, ingatkan dalam diri, setiap yang terjadi ada hikmahnya, ada rahsia yang belum kita dapat ungkap dengan hati biasa, melainkan pencarian hikmah dengan hati berlandaskan iman.... sesungguhnya, setiap yang datang daripada Allah itu adalah yang terbaik buat diri kita :)

mari sama-sama kita fikir dan renungkan....selamat malam... :)

p/s : hehehehe, tadi belikan sesuatu untuk Ummi Cikgu Ammar, haritu dah belikan untuk ibu.....
erti hidup pada memberi :) umi, kalau tak cantik maaf yerr :)
bila saya tengok gambar ni kan awak, yang terlintas dalam fikir...

" jika ada kebaikan dalam hati, akan ada keindahan pada watak. jika ada keindahan pada watak, akan ada keharmonian dalam keluarga. jika ada keharmonian dalam keluarga, akan ada ketenteraman dalam negara. jika ada ketenteraman dalam negara, akan aman lah dunia"

nanti tulis atas kertas, pastu jadikan penanda buku dalam buku yang umi tengah baca tu yer...katakan dari saya :) hehehehe... umi, nak pauh belakang umah.. ..

rindu Ibu (T_T)

5 comments:

fRaMe+LenSeS said...

setuju dengan kamu.. betul sangat.. dah ALLAH cakap macam tu, macam tu la dia kan? maceh berkongsi..

MataHati @ MH said...

kita harus menerima apa saja yg diberikan.. bukan selalu kita dpt apa yg diinginkan, adakalanya buah nampak cantik diluar tapi tidak pada rasanya

azwa amani said...

frame lenses : hehehhe..betul tu...sama-sama..terima kasih juga sebab membaca entry tak seberapa

azwa amani said...

MH : yupp..baik dan buruk, kita kena terima dnegan hati yang terbuka...semua yg Allah beri itu baik, walaupun kita merasakan ia tak baik...tapi Allah Maha Mengetahui segalanya...

Tukang Tulis said...

adik.... :'(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...