Thursday, December 15, 2011

kutu

pernah alami kepala berkutu... jahat kan kutu tu, sebab dia jalan-jalan atas kepala, lepastu buat kepala kita gatal.. bila garu puas-puas.. nikmatnya sedap betul..lepas tu garu lagi, tak juga hilang-hilang gatalnya...eiyy, gerammnya dengan kutu ni

sampai satu ketika, pegawai kesihatan datang kesekolah, sebab ada banyak kes wabak kutu merebak kat sekolah...

misi tanya " siapa kepala yang ada kutu"... senyap je semua, mungkin malu dekat kawan-kawan yang lain...misi tanya lagi.." siapa kepala dia gatal"... barulah ramai yang angkat tangan.. pandai juga misi tu kan?? huhu..misi pun bagi ubat kutu dan suruh beli sikat kutu....

misi kat rumah... mandi dengan ubat kutu, lepas tu sikat rambut dalam bilik sorang-sorang dan picit kutu-kutu yang gugur atas meja solek... tup tup tup bunyi kutu meletup dipicit... agaknya atas kepala banyak lagi telur-telur kutu.. haih.....

tiba-tiba dengar suara ibu menjerit "..kepala kamu ada kutu ke?? meh sini ibu tengokkkan"...
terus ibu letakkan kepada di atas peha dan menguraikan rambut yang panjang... sehelai demi sehelai rambut diselak untuk bersihkan kepala daripada kutu...

saat itu, satu nikmat yang dirasai..belaian kasih seorang ibu... kalau tidak kerana kutu yang jahat, pasti susah nak dapatkan belaian itu... terima kasih kutu, kamu tak jahat lagi....


bila dah besar ni, bila balik je kampung, ibu selalu cakap... " gatalnya kepala ibu, siapalah yang nak carikan uban ibu".. terus aku mencapai sikat dan penyepit... ku ambil sebiji bantal dan kuletakkan di bawah tengkuk ibu, kepala ibu kuletakkan di peha.. saat itu aku merasa nikmatnya membelai wajah dan kepala ibuku.. terima kasih Tuhan dengan nikmat itu... aku belajar mencari erti kehidupan, dan disana aku memahami firman Allah... nikmat Allah yang manakah ingin didustakan??

9 comments:

JIJI YU said...

setiap kali aku nak kuar umah.mesti umi usap kepala..

azwa amani said...

jiji : untung laaaa... :P baru balik obersi, takde ole2 tuk amani ke??

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

huhu..selalu pesan maisarah kalau tukar pakaian lepas senaman jgn dgn kwn2..risau berjangkit kutu ngan budak2 arab.


dulu ada kutu masa kecik mak tak amrah pun.skrg ada anak bukan main pesan lagi..ekeke.aduhh rindu bonda bila kamu sebut tentang bonda kamu.

IMANSHAH said...

saya sekarang xda kutu tapi selalu main kutu

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon suka suruh emak urutkan kepala.. tarik2kan rambut... sangat best bila dibelai oleh emak..

dan moon suka jerkk carikan uban utk emak..

*cara gini laa leh eratkan lagi anak n mak...

azwa amani said...

cik moon : betul tu cik moon, tapi kdg2 kita tak nak pun ambil peluang tlg cabutkan uban parents kita, sebab rasa leceh ke ape ke... tapi sebenarnya itulah nikmat, cuma kita ke yg xtahu nak ambil peluang tu...

Solihin Zubir said...

waktu kecik, ibu tlg cari kutu..
bila besar, tlong cabut uban ibu pulak..
sweet~~ terharu.

nabByla said...

nice entry... ;)

Terbang Bersamaku said...

kasih ibu membawa ke syurga...
sekarang nielah masa utk kita membalas segala jasanya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...