Wednesday, December 7, 2011

tinta hati 3


SubhanaAllah.. sekali lagi Allah memberikan aku jawapan bagi setiap persoalanku yang sukar aku dapatkan jawapan pada yang bergelar manusia...
saat kakiku melangkah ke situ, aku berdoa agar muallim itu akan memberikan sedikit peringatan kepadaku untuk ku bawa pulah ke teratak rumahku.. dengan izin Allah yang Maha Mengetahui lubuk hatiku, Dia memberikan permintaanku...

kata muallim itu...

bila ditimpa masalah dan kekacauan jiwa, kembali kepada misi dan visi kehidupan kita. visi iaitu matlamat untuk mendapatkan redha Allah, dan misi yakni cara untuk mendapatkan visi dengan menyelesaikan segala permasalahan yang berlaku....

katanya lagi, hidup tanpa masalah bosan,..hidup banyak masalah macam mana pula??.. macam benang yang berserabut,,.. macam mana nak selesaikan?? pastinya ia akan menguji kesabaran kita, kalau disentap, putuslah ia..jadinya carilah pangkal benangnya dan sulami dengan kesabaran, pasti dapat selesaikan masalah itu....
apa sahaja masalah yang melanda, kembali kepada Allah, carilah ketenanganNya dalam solat dan ayat CintaNya... dan tika itu, aku merasakan seolah-olah lututku menggigil menahan bermacam rasa... tak terdaya menahan air mata.. Astaghfirullah, Aku Khilaf Ya rahim.. Ampunkan aku..

pesan muallim... saat solat, untuk mendapatkan ketenangan dan kekusyukkan, serahkan diri kepada Allah secara total, mohon padanya sebelum solat agar dikurniakan rasa nikmat solat itu... rasakan bahawa aku ini adalah insan yang sangat hina dan lemah tanpa Allah... Islam tidak memerlukan aku, bahkan aku memerlukan Islam dan Allah.. katakan pada hatiku bahawa aku tidak akan bahagia jika tanpa kasih sayang Allah.. dambakan cintaNya lebih daripada manusia dan dunia...

pesannya.. pandanglah pada visi iaitu matlamat kehidupan didunia...walaupun dalam menjalankan misi banyak dugaan dan begitu sakit menanggungnya, tapi ingat, matlamat aku adalag redha Nya.. manalah tahu, aku adalah pencinta yang Maha Satu..Aminn...

tidak ada kebahagian yang tinggal bagiku... kecuali dalam takdir Allah... apa yang aku inginkan dalam kehidupanku ialah apa yang Allah tetapkan untukku dimuka bumi ini.. itulah yang aku inginkan,


aku bukanlah manusia sempurna untuk menasihati sesiapa...aku juga bukanlah manusia yang terbaik untuk bersama dengan manusia yang baik... aku suka bersendiri dari dulu hingga kini.. aku cemburu pada mereka yang punya itu dan ini, kerana aku manusia ada keinginan, namunn... bersendiri tetap pilihanku,.. biarlah Allah tentukan yang terbaik buat diriku yang kerdil ini.. sungguh..tidak ada yang memahami keadaan diriku..kawan, sahabat, teman,..tiada... jika ada, tidak sepenuhnya dia memahami, begitu juga aku, tidak sepenuhnya aku memahami kamu... melainkan Allah yang mencipta aku.....



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...