Tuesday, December 27, 2011

pertanyaan... boleh lah jawabkan...

someone said.....

" kamu orang klantan nak kahwin jangan pilih perempuan negeri sembilan"-pesan orang tua-tua..

tell me why?? saya anak jati nogori...

10 comments:

Panglima Muda said...

sepatutnya orang negeri sembilan jawab dan bukannya saya. Mereka mengamalkan adat pepatih dalam soal harta. Mereka melebihkan orang perempuan. Apabila beralaku perceraian, harta yang berada di ns tidak boleh dibawa keluar dan lelaki harus keluar sehelai sepinggang. Sekarang ada lagi ke macam tu ? Orang ns kata mereka dah moden...wallahualam.

JIJI YU said...

erm..aku kelantan umi aku takder pesan cam tu pon..takkesah la orang mana..

azwa amani said...

jiji : bagus lah kalau umi ko de pesan mcm tu pada ko.. :)..

aku rasa mcm ada di diskrimanasi pulak biler ada yg ckp mcm tu..

azwa amani said...

pm : jawapan yg disangkakan..tq pm, ermm, tapi tk ramai mana dah yg dok amal adat tu...

dan satu lagi, kalau tak silap amani, harta pusaka yg turun kat anak perempuan, kalau harta suami takde kaitan.. :)

ke ade sebab lain erk??

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam amani...harta pusaka je kan?harta suami takda klu berlaku perceraian tetap akan dibahagi 2 klu berpisah nnt.haishh mcm2 org kita ni kan?

ramai je sepupu suami sis kawen ngan org lelaki kelantan.takpe pun.bahagia sampai skrg.suami sis org negori gak tau.

azwa amani said...

sis lM...HEHE, tau incik suami akak org nogori..heheheh :) ade sesetengah kurg takut nak kawn ngn org negeri.. kesian org negeri..huhu

Hazwan Arif said...

mak pun pesan cmtu kt saya hehehe

azwa amani said...

hazwan :m dgn apa alasan?? nk jga amani thu...

Shuq FaqaĊ£ said...

abg plak susah nk terima pompuan kelantan.. walaupun muko comey lotey sokmo..tp ntah la... dah mcm generalization plak.. sebab berdasarkan pengalaman kot.. huhuhu

Nora_Aniza said...

ore kelate perkauman kuat..saya pun nak cari ore kelate je..xnak yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...