Monday, April 11, 2011

di raudhah itu...

ya Allah...
berilah aku hati yang lebih yakin
hati yang jitu..
yang dapat mencintai-Mu

ya Wahhab
jadikanlah aku insan yang berilmuff..
yang merasai makna hikmah
dengannya dapat aku mendidik diri...

ya Latif..
lembutkanlah akhlakku..
ajarilah aku bagaimana untuk mengasihi manusia
dengan ikhlas..
tanpa mengharap dibalas

ya Hanan...
kurniakanlah aku hati
yang dapat merasai keindahan iman
yang denganya aku mendapat ketenangan

ya Rahman
jadikanlah aku anak yang solehah
isteri yang baik
ibu yang pengasih
agar rumah tanggaku nanti dan keluargaku
menjadi syurga di dunia
serta jambatan syurga ke akhirat kelak..

p/s : amani baru habis program terakhir di bawah kendalian Amani iaitu Majlis Tilawah Al-Quran..menjadi pengurus bagi setiap aktiviti tilawah, hafazan dan Marhaban...dan berdepan dengan Qari dan Qariah serta Hafiz dan Hafizah membuatkan Amani betul2 rendah diri...mereka sangat hebat dalam mengagungkan kitab suci...sedangkan amani tak pandai pun nak melagukan bacaan dengan bayati, nahwan, sikah, ras,sobah atau hijaz....INsyaAllah..amani nak belajar dengan sahabat Amani yang menang Qari....semoga Allah permudahkan..Aminnn..

kemudian berdepan dengan orang yang menghafaz Al-quran...SubHanAllah...muka mereka sangat cerah dan terpancar Nur dengan mengHafaz Al-quran..tutur kata yang baik dan lembut....Amani sangat kagum dengan mereka....

apa-apapun...perbaiki diri dari sehari ke sehari..bermohon dengan Allah untuk dibimbing..jaga akhlak dan yang paling penting, jaga percakapan...kerana tutur kata adalah gambaran diri kita.....jangan suka menggelar2kan orang...walaupun dengan niat nak bergurau...nak panggil dia wak karjo ke...bulat ke...sebabnya..hati manusia sukar dinilai....jauhkan dari perkara yang dianggap remeh, tapi itulah yang menyebabkan orang tidak suka pada kita....Wallhualam..amani meningatkan diri sendiri juga...

as-salam...

amani tukar lagu blog ni...sebabnya Amani dah jatuh hati dengan Binabil Huda

12 comments:

AdiaLuze said...

Subhanallah .. Indahnye kata2mu wahai adik .. Terima kasih berkongsi sama ;D

misSbLurRy said...

hey sorry....dah lama x singgah...eheheh

btw, yup aku pun rendah diri...bila tgk tilawah al-quran nie...jauh beza betul...mcm bumi dgn langit je aku dgn dorg...

lagi malu bila tgk kat youtube bebdk baca merdu btol...nauzubillah...
bila lah aku nak capai ke tahap 2?

Ammar Syaifulislam said...

em bagus bakal zaujahku.. pasti berbangga jika ku memilikimu. belajar dgn bersungguh-sungguh. sy skong sepenuhnya..

| xDer | said...

sesungguhnya kita ini lemah diatas segalanya.. sentiasa terlupa & syukur bagi yg sentiasa mengingati sesama manusia :)

Recently: telur tiruan buatan China

Citarasa Rinduan said...

selamat malam amani
indah sungguh kata2 diatas..
renungan yang baik di kongsi sebelum tidur......

Solihin Zubir said...

tahniah amani sbb berjaya mengendalikan program tu dgn jayanya.. =)

azwa amani said...

sis adialuze : berkongsi ilmu dengan sesiapa itu adalah tuntutan agama....akak pun tak kurag jugak..blog akak best jugak :)

azwa amani said...

misblury : its okey dear..amani ok jerr..thnks sudi dtg lagi ke BICARA AMANI

betul tu...bagus jugaka da rasa malu tu..at least kita tahu kita ni masih banyak kurag dan tak pandai..jadinya...perbaiki diri :)

azwa amani said...

en Ammar : terima kasih di atas sokongan itu :)..diri ini banyak kekurangan..belum tentu dapat membanggakan dirimu kelak....namun berdoalah agar ditautkan hati hingga ke akhirnya...aminnn

azwa amani said...

xder : betul tuuuu..diri ini masih banyak kelemahan..jangan berbangga dnegan sedikit ilmu yg kita peroleh..

azwa amani said...

citarasa rinduan : salam sis...takziah di atas pemergian ayah mertua sis...dari Dia kita datang..kepada Dia jualah kita kembali...

azwa amani said...

solihin : thnks Solihin..... prgram sebegini baik untuk mendidik hati agar meletakkan kitab suci ditempat yang tinggi dan mengamalkan apa yang diajar di dalamnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...