Saturday, April 2, 2011

hargailah mereka..kerana mereka begitu berharga




assalamualaikum semua…..selawat dan salam keatas junjungn besar Nabi Muhammad SAW,keluarga Baginda dan para sahabat..

Hari ini, cik amani pagi-pagi dh bngun dan duduk di Kedai Mamak untuk berbincang dengan Kawan-kawan cik amani yang comam iaitu Klik Sini (untuk paparan gambar yg jelas..hehehe)untuk berusaha mendapat kejayaan yg cemerlang di dalam big exam yg akan kami duduki Rabu ni…huhuhuhu..(semangat berkobar-kobar)..

Okeylah…hari ini cik amani nak cerita tentang menghargai orang sekeliling yang sentiasa berada di samping kita….yang sentiasa menolong kita di dalam kesusahan…hargailah mereka dengan sebaiknya…sebab...cer bace kat bawah ni..


Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Jangan lah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup..

Begitu jugalah setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang. Setelah ia mula menyayangi hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah, sesekali ka uterus meninggalkan begitu sahaja kerana dia kan terluka kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu…

Jika kamu menadah air, biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh. Cukuplahs ekadar memenuhi keperluan mu. Kerana apabila ia sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula. Akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaiki, mungkin ia masih boleh digunakan lagi…

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengagumi dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya, boleh jadi hunbungn kamu akan berterusan hingga ke akhirnya.

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Terllau ingin mengejar kelazatan. Kelak nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya lagi. Kamu akan menyesal..

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insane yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah dan cuba membandingkannya dengan yang lain??? Terllau mengejar kesempurnaan. Kelak kamu akan kehilangannya apabila dia menajdi milik orang lain. Kam juga yang akan menyesal nanti…

lepas godek-godek harta karun pakcik google...jumpe pic kiut ni...comam betul

p/s : kepada encik Anugerah Allah…..sesungguhnya cik amani bersyukur sangat kerana bertemu dengan dirimu…dirimu banyak membimbing kearah menjadi muslimah yg sejati…sentiasa ada untuk mengingatkan diri tentang Iman dan Islam….insyaAllah, kita sentiasa berdoa agar dipertemukan jodoh…aminnn…errmm, haritu ada encik Anugerah minta untuk tunjuk siapa dirinya yg sebenar (isshhhh..malu lah nak tunjuk budak tembam..)…tapi..biarlah dulu, okeyy..salam..

malam ini…kami ada malam anugerah Kolej-Kolej Kediaman UPSI di Ampang…tema Hijau..encik Anugerah ada kata, nanti kawin nak tema hijau.. (hehehhee..statement ngade2..)





6 comments:

Ammar Syaifulislam said...

em byk btul rancngan budak kecik ni. plan btul2 dgn en anugerah Allah agar dpt bersama hga ke akhir hayat. sampaikan salam sy pd en. anugerah Allah.

azwa amani said...

en ammar : memang lah banyak..hidup mesti ade perancngan..huhuhu..amani dah sampaikan Salam.. :)..budak tembam dah jawab salam :)

Solihin Zubir said...

jgn terlalu mencari yg begitu sempurna sdangkan diri sindri x sempurna mana pun..
terimalah dirinya seadanya.. kan.. =)
kang yg dikejar xdpt, dikendong berciciran...

gadis itam said...

sy xtaw knp bila sy bkk blog amani sy tacing..rsa sebak sgt..neway, sy sgt ska kata2 dlm blog amani..

azwa amani said...

SZ : huhuhuhu...betul2...setuju.terimalah dirinya dengan lapang dada :)

azwa amani said...

gadis HItam : lahhh..nape nak tacing plak..amani tak marah sape2 lahh..hehehehe...anywy,thnks for droping here,... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...