Friday, December 10, 2010

7 ayat power....mari tengok

assalamualaikum semua....apa habaq...????..harap-harapnya baik-baik sentiasa ye,.. :)
pagi tadi membasuh baju sampai 3 baldi..lenguh tangan...nak basuh dobi rasa macam malas jer kaki nak melangkah ke luar....basuh tangan jela...cergas sikit badan...hehehe http://www.emocutez.com

okey,,,hari ini, ana nak cerita tentang 7 ayat ni....ini ayat bukan mantera ke ape ye...ini janji ALlah...siapa yang mengamalkan dalam kehidupam seharian, INsyaAllah Allah akan mengampuni dosa-dosanya....

ana rasa, susah nak dengar remaja kita mengamalkan ayat-ayat ni...sebaliknya lebih suka menggunakan, gila, siot, bodoh...macam-macam la......contohnya....cantik siot, best gilerrr...betul tak....cuba kita tukar, subhanallah, cantiknya...alhamdullilah, best sangat....
cuba amalkan sedikit demi sedikit..........okey kawan-kawan....mari kita tengok 7 ayat yang banyak hikmah bila diamalkan ini..http://www.emocutez.com

HIKMAT 7 AYAT

Menurut tafsir Hanafi, barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih-buih laut.

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.

p/s : Mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu,walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, kerana sudah biasa…selamat memperbaiki percakapan dalam seharian…kurangkan kata-kata kesat, terutamanya apabila marah…tapi perbanyakkan 7 ayat ini,..selamat beramal.. http://www.emocutez.com

20 comments:

cg_mila said...

nice info awin.mila nk kongsi jugak sedikit ilmu di sini..bagi melancarkan semua kerja kita dlm kehidupan seharian, amalkan mmbaca subhanallah , alhamdulillah, allahuakbar sebanyak 10x slpas solat, dan juga sebelum tidur bc sbnyak 30x..insyaAllah Allah akan mempermudahkan kerja seharian kita.hee:)

Iena farina said...

betul tu saya sokong..saya dgn maklumat nie...tq ingatkan sy kembali tentang 7 ayat power nie :)

farhana_acimek3 said...

yee...Info yg sgt bguna..bole amal2kn slalu..tq dear

Nieza Micha said...

bagus info nih... sentiase mengingati... renung-renungkan dan selamat beramal...^_^

Mata Hati said...

ish! ingatkan nak kasi ayat memikat. tak pun ayat pengasih..huhuhu

Paling selalu digunakan ialah bismillah dan alhamdulillah.. mulakan dgn bismillah sebelum kita buat apa2 perkara, ucap alhamdulillah selepas apa yang kita lakukan selesai

Cahaya Mataku said...

terima kasih utk perkongsian ini. sangat rajin update ya.

sembil9n said...

bagus ni meh~ ...bdk2 muda skrg mmg jrg gune prkataan ni.... nsb bek lah sy ni bkn muda.. :p

misSbLurRy said...

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

ayat nie selalunya susah nak digunakan..

sebab bertukar ayat2 "manis"...

MiSzy DiaN said...

terima kasih untuk peringatan ini..kadang2 kita alpa juga dalam menggunakan ayat2 tersebut kan..

azwa_amani said...

mila : ooo tq dear kongsi maklumat..selamat beramal yerr

iena farina : huhuhu...welcme...:)

nana : welcme dear..miss u laaa :(

azwa_amani said...

nieza micha :hidup selalu lupa, jadi kawan2 kena sling ingatkan diri... :) selamat beramal yerr :)

mata hati : huhuhu..amani xde lah ayat pengasih..baguslah kalau amalkan selalu, cub aguna ayat yg lain juga...tingkatkan yg baik...:)

azwa_amani said...

cahaya mataku : heheh, takdelah rajin sangat...amani suka menulis dan bercakap..hehehe...:) sebab tu bnyak benda yg nak dijadikan entry.. :)

9 : yelah tu tua...huhuhuhu..kalau dah tua, lagi kena banykkan amalan..sebb dah banyak ilmu..hehehe :)

azwa_amani said...

missblury : yups dear, tapi cuba sedikit demi sedikit..insyaAllah, akan berkekalan.. :)

miszy dian : u are most welcme.. :P

Awangku Johan said...

nice info.. insyaallah akan sntiasa d amalkan...
Sian kat org tu cuci kain 3 baldi.. mak aii byk nya.. cnfirm dah ada kulat tu hehehe...

p/s: rindu kamoo jugak huhuhu

Liquid said...

nice info =)

incek liquid dlu terpaksa antar dobi, sbb ade je xkene bile basuh pki tangan ni eheh

Solihin Zubir said...

bismillahirahmanirrahim..
dgn ini sy nak komenn..
alhamdulillah.. dh setell komen.. hehe..
nice sharing azwa! =)

azwa_amani said...

ak : haisshh,...seminggu lah baju..konpem lah banyak..tak macam ak, asyk ulang jer baju..huhuhu...

p/s : kami disini sentiasa merindui kamu semua...esok dah start sirih pulang ke gagang...sedih ak x dapat join..dari sidang sudirman, hamka, helmi, sani dan abg pian...dan x lupa sidang hafiez...debar jugak ni..heheheh..sedih ak x dapat dtg.. :(

azwa_amani said...

liquid : huhuhu..baju bukan kotor mane pun..x masuk lumpur pun, so basuh macam biasa lah...xdelah kena sental kuat2 hehe, tapi bagi amani, basuh tangan lebih bersih dari basuh mesin...hehe

solihin : alhamdullilah sudh komen..huhuhu..lawak lah solihin ni..baguslah, sudah menjadi amalan, :)

qamaconer said...

kalau lah semua org yg melatah di dunia ni menyebut antara kalimah ni....alhamdulillah...makmur lah hdup mnusia ni kn???

azwa_amani said...

qamaconer : yupsss.betul tuu,. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...