Saturday, December 4, 2010

mulut orang susah sangat nak tutup..kenapa??

assalamualaikum semua...

walau ana kata ana taknak post entry untuk hari ni, esok dan lusa...tapi rasa tak sedap plak..
rasa macam hilang something jerr......
kenapa yer....kalau kita buat macam itu, orang tak suka, kalau kita buat macam ni pun orang cakap....
buat baik salah, buat jahat lagi lah salah kan....
senang jerr....dah sifat manusia tu sendiri, tak pernah rasa nak puas hati....
ada jer yang tak kena dilihat dalam diri seseorang tuu..
contohnya, bila seorang wanita yang selama ini tak pernah bertudung...
mesti orang cakap macam ni...
" hissshh si Minah ni...entah bila nak bertaubat agaknya..asyim dok tayang rambut dia warna perang tu...menyampah aku"..betul tak...

esoknya, bila si Minah ni bertudung, masuk masjid....ada lagi yang bercakap..ayat dia lebih kurang macam ni..

"Si Minah tu nak menunjuklah tu dia dah berubah sekarang"..betul tak..????

macam tu situasinya masyarakat kita sekarang.......di dalam sesuatu perkara tu...yang pertama orang menilai ialah kesalahan, pastu baru kebaikan...kenapa tak tukar cari kebaikan dulu, yang keburukan tu cukuplah kita menegur dengan berhikmah..........kadang-kadang geram jugak dengan perangai manusia ni....

amani ada satu cerita tentang perangai manusia ni....perangai yang susah sangat nak tutup mulut...macam tempayan..ada jer nak kutuk dan bercakap itu ini....jom kita baca...

KISAH LUQMAN AL-HAKIM DENGAN TELATAH MANUSIA

Dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, setengah orang pun berkata, 'Lihat itu orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki."

Setelah mendengarkan desas-desus dari orang ramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di passar itu berkata pula, "Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu."

Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi, "Lihat itu dua orang menaiki seekor himar, adalah sungguh menyiksakan himar itu."

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderai."

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihatai anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T saja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."

p/s : hidup ini karma…macam roda..hari ini kita susah, besok Allah akan berikan kesenangan, hidup dunia ini ujian…sesiapa yang berjaya melepasinya, Syurga Hakiki milik mereka, siapa yang gagal, di Neraka tempat mereka….belajarlah memahami situasi orang lain, bukan hanya mengutuk dan mencerca…sukar untuk mengubah orang lain, tapi belajarlah untuk memahami dirinya terlebih dahulu…http://www.emocutez.com..sedap kan lagu ni..hehehe..tajuk dia Amani..penyanyi Ammar...suka sangat...

21 comments:

misSbLurRy said...

memang susah, dan susah juga nak avoid dari semua tue...tapi yang penting biar lah kita jadi diri kita sendiri...abaikan kata2 mreka..as long as kita tahu apa kita buat dan cukup bermakna.....

♥ Princess ♥ said...

Tq for sharing....nice!!

nanakimie said...

awat sdey2 neh..huhu...

azwa_amani said...

misblury : betul tu..kita mesti jaid diri sendri...:)..thnks for the suppot dear..

princess : ur welcme dear..

nanakimie : saat2 sukar hadir dalam hidup..begini lah jadinya..semoga hati sentiasa tabah..

encek joliey said...

cool bebeh. abaikan segale ape yg di bicarekn org laen. :)

kite kenal diri kite sndri.
hapuskan kontroversi. tinggkat kn prestasi.
keh keh keh..
have a nice day

anamizu said...

betul tu amani...
buat ape saje pun,org tetap akan berbunyi..
hakikat manusia = takkan pernah puas

dah folow anamizu??-->special utk awak ^^

Mata Hati said...

aik...tu ada jer entry utk hari ni... huhuhu

tak susah, plaster jer mulut diaorang tu

s y a s h a said...

trima kaseh sbb share crite Lokman tu.. sy suka sangat...

azwa_amani said...

encek joliey : huhuhu..cam melodi plak yerr

anamizu :betul tu..sikap manusia tak pernah puas...

mata hati :..alaaaa...biar lah, dah terajin nak tulis jugak..memg xnak, tai ase lain lahh...kalau lah sennag nak plaster mulut dorg tuu...tak pun mata hati tolong tuk amani boleh..

azwa_amani said...

syasya : comel lah nama awak...afwan ukhti..nak amek pun takpe...tak kena bayar pun..pree jerr

Amy Syaquena said...

As'salam...

Thanks dear coz sharing cerita lukman tue , akak suke sangat...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam..
mmg susah untuk menutup mulut org,yg penting kita lakukan sesuatu yg allah redhai..insya Allah

azwa_amani said...

kak amy : as-salam akak...mula2 ase malas nak uat entry, tapi rindu plak kat akak..kena berblogig jugag...welcme

kak LM : as-salam akak..insyaAllah, amani akan cuba lakukan perkara yg direhdai Allah, dan elkkan dari lakukan perkara yang dimurkain..

FeeZ~Hafizah~cucuatokaji said...

nape ni dear?..ade prob ke..huhu..
tula memang susah nak tutup mulut org kan....org memang suke mengata..apetah lagi, kalau nmpak perangai buruk org lain..apelah salahnye tegur dan doakan untuk kebaikan..huhu..sedih2..sebab penah kene.........

hurm.....

apepun, biar je la mereka...ape yg baik kite ambil..ape yg buruk kite tolak tepi..kalau terlalu pikir sgt pasal ape org kate, nnt kite lak jadi serba tak kena, nak melangkahkan kaki keluar rumah pun takut sebab takut nanti "ape org kate"...

all de best ye..any problem?feel free to share wth me..cewahh

"REALITI dunia sementara @ feez-cucuatokaji""

hans said...

mulut orang memang takkan tutup

P/S : Apa Yang Terangkat Bila Ada Kakak/Abang/Adik Angkat!

Solihin Zubir said...

manusia memang... sntiasa ingin mencari salah org..
diri sindri semuanya btol..

azwa_amani said...

cucutoakaji : its okey dear..biasalah, dalam kehidupan, saat2 sukar pasti dtg....kekadang, emosi buat kita susah nak berfikir yg mana betul yg mana salah...insyaAllah, amani dah pun dapat selelsaikannya..syukur Alhamdullilah...

hans : mulut org memng susah nak tutup, cuma kita belajar kawal mulut kita ..heheheh..:)

solihin :errmmm betul tu....tapi jangana kita juga hendak mencari salah org, jadikan kita sebagai individu yang berbeza dgn mereka....thnks dtg blog amani yang tak best ni..hehehehe

Ms sunsWeetz said...

memang susah nk tutup..jd bialah owg tu penat bercakap n then akhirnya akan senyap juga yg penting kita berada dipihak yg benar=)

azwa_amani said...

ms sunsweetz : betul tu....biar die pebat bercakap..heheheh

farhana_acimek3 said...

sweett...manis.......nice....hebat....
senyum....(tbe2*)

azwa_amani said...

awatlah si nana ni..heheheheh :) rindu sama kamoo mey..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...