Tuesday, December 28, 2010

cinta dan kimia...hehe :)

assalamualikum semua.....

tengok tu..tu...ala...tuuuu ..tajuk kat atas tu...bile baca macam pelik jer bunyi nyer kan....
CINTA dan KIMIA...leh ke kita kaitkan cinta dengan kimia???...


opkos lah boleh ye pakcik dan makcik...sebabnyer, bile kita jatuh cinta dengan orang kimia..ehem..ehem...opssss..tapi bukan itu yer yang BICARA AMANI nak sampaikan...hehehe..

malam ni, ana nak story moly pasal cinta....korang ingat, ahli falsafah, ahli sastera je ke leh cakap pasal cinta...orang sains pun leh cakap pasal cinta tau...terutama orang kimia....
sape cikgu kimia kat sini????, angkat telinge..hehehe..

APa Kata SainS TenTang CiNta???

dalam bahasa kimia ni, proses cinta itu didorong oleh amphetamine, dopamine, norepynepharine dan phenylathylamine....hamek, punya lah panjang nak menghafal nama ni......mesti korang pelik kan...macam mana bende ni dikaitkan dengan CINTA...

okey, pakcik makcik., ..meh rapat-rapat dengar amani nak cerita ni...kimia phenylathylamine tadilah yang membuatkan kita jatuh cinta, membuatkan senyum atau mata si dia lebih memukau daripada senyuman dan mata yang lain...

hah..akak-akak dan abang-abang yang dah kawin tu, cuba flashback balik, masa mula-mula kenal, senyum-senyum, sebab bahan kimia ni lah...hehehe..

menurut ahli kimia, unsur ni boleh habis tau bila tiba masanya, ..hah, sebab itu lah ada pasangan jad tak serasi lagi..dah tak ada chemistry..kimia lah tu....ada pasangan yang berkahwin pun hilang rasa hangat bercinta ....

KALAU YANG BERCINTA SAMPAI KE TUA TU MACAM MANA PULA???

hah, ini kes yang lain, ini kerana, tubuh merembeskan bahan kimia lain bernama oxytocine..unsur ni lah yang mengikat sesetengah pasangan jadi kekal untuk satu tempoh yang lama....

okeyyy.menarik tak fakta ni..????..best kan..hehehe...tapi amani tak tahu plak macam mana nak mengekalkan unsur oxytocine dalam badan..hehehe..nanti try tanya cikgu kimia...

p/s : Encik Anugerah Allah...rasa-rasa awak ade belajar tak unsur ni dalam dewan kuliah...hehehehe :)...?????

14 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam
paling suka saat jatuh cinta..berbunga2 je perasaan.hehe

Ewan Zulkarnaini said...

wah3..dh mcm ahli kimia la plak hehehe...
pasni bolela jd ckgu kimia hihihi...

nur aisya humaira said...

wahh2,mcm2 nme cinta dlm kimia ni kn...bru tau...:)

Fiqah Alias said...

waahh..tak sangka..ingatkan org2 sastera jer yg slalu berbunge cinta nie..hik3...org kimia pon buleh yer...hee~ as long as someone tu manusia normal..perasaan utk mencintai & dicintai tu tetap ada kn..?? yg penting..siapa yg kita cintai..hehe..=)

azwa_amani said...

sis LM>. : heheheh..nikmat dari Allah, best kan..hehehe

ewan : hehehehe..dulu ad ejugak citer nk jadi ahli kimia, tapi skang dah tersasar jauh,..cume ade cita-cita nak kawin dengan ahli kimia plak lately ni...hehehe..

azwa_amani said...

aisya humaira : tu lah...banyak sebenarnyer yang kita tak tahu...Ilmu Allah tu kan luas...

fiqah : betul tuuuu...setuju ngn fiqah...bagus lah fiqah ni..amani ske baca komen fiqah..

sembil9n said...

yeke?? agak2 si dia ada tak lagi "nama yang panjang tadi" ye? huu~ hrp2 ade lah....

nanakimie said...

eheh..en.anugerah Allah cekgu kimia yer?:)amani cekgu psyco..wah..bagus2x..t amani boleh tnya en.anugerah Allah lebih detail kan pasal neh..hehe

Mata Hati said...

tak sanggup cinta ku diganggu oleh unsur2 kimia ni... tak rela tak rela...hahaha

saya cuma tahu cinta itu suatu perasaan terindah anugerah dari Ilahi

Amanie Ashraff said...

menarik ouh. hehe tp x pena rase lg perasaan berbunga-bunga tu

Prof Rashidi said...

awin:hahaha...cinta dan kimia?????plek ja dengak....hahahah

hans said...

ar ar
ku penah baca pasal nih
hehehe

P/S : Chak De! Malaysia....Amin!

Amy Syaquena said...

Akak rasa macam pernah baca je kisah nie..tapi ingat2 lupa lak..

syira aka sepatu hijau said...

salam


cinta itu apa yea :)


wah wah wah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...