Sunday, December 5, 2010

bukan 2..bukan juga 3 dan 4..tapi 6 simpang..

assalamualaikum semua...

hari ini sudah kembali ceria seperti astro ceeeeeeeeeerrrrrrrrrriaaaaaaaaaa.http://www.emocutez.com..hehehhee..
sebab malam tadi dapat makan banyak, sate, nasi ....banyaklah...
sebab kami buat majlis perpisahan felo(warden) kolej HarunAminurrashid...felo tu namanya DR Essmeet Swedeen...pensyarah bahasa Arab, fakulti bahasa....warganegara palestin...sedih tau...sebab dia rajin masak untuk kami, nasi arab, kopi arab, kuih arab..semua yang arab2 je laaa.http://www.emocutez.com.hehehehe...

tapi yang datang pasti pergi, setiap pertemuan ada perpisahan...so redha saja...ok...cikgu nak tanya...cewahhh cikgu,,hehehe...korang pernah tak jumpa simpang 6.......ape, pernah, tipulah...paling banyak pun simpang 4 kan ..kat Simpang Ampat, melaka...huhuhuhu....
tapi sebenarnya, hidup kita seharian ini, hari-hari jumpa 6 simpang...kita jer yang tak sedar....
betull..ini cerita betul..tak tipu punya...meh kita baca ni...http://www.emocutez.com

6 SIMPANG DALAM HIDUP MANUSIA..

Abu Bakar r.a. berkata, "

· Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu,

· jiwa di sebelah kananmu,

· nafsu di sebelah kirimu,

· dunia di sebelah belakangmu

· dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu.

· Sedangkan Allah di atasmu.

Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa.

Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..."

Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya.

Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan."

p/s : Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya….namun pada masa kini, manusia yang bersifat seprti iblis juga banyak ditemui disetiap tempat….berwaspadalah dengan tipu daya mereka yang boleh merosakkan diri……

tiba-tiba teringat pulak lagu cikgu shida yang berlakon jadi syaitan tu…heheheh..memang lawak.. http://www.emocutez.com

10 comments:

Mata Hati said...

simpang dalam hidup manusia lagi banyak dari tu tapi kita jer yg tak ketahuinya.

nanti amani buat aksi mcm cikgu shida boleh? hua hua hua

Qaseh dalia adelia said...

thanx sharing dear

Siti said...

err..baru tau ade simpang6..hehe

L@g3nd@ buD@k N@k@L said...

huhuhuu~~baru tahu...nice..

azwa_amani said...

mata hati : huissssssss..xmao lah, malu anak murid tgok, guru sporting bukan macam tu caranya...ape kata mata hati buat..

qaseh : wlcme dear

siti : amani pun baru tau...so kita sharing lah dnegan semua

nakal : tq...:)

Liquid said...

warghhh nak jugak nasik arab tuh..!! eheh

azwa_amani said...

liquid : huhuhuhu...sedap..ada kacang2 dalam die, macam2 kacg laa...makanan dorg xde minyak pun, sngt berkhasiat...heheheh...nak ke??..carilah sendiri..hehehe

farhana_acimek3 said...

oh ckgu shda..
jom gelak golek2

mR KimEy said...

sem depan ddk mana???kolej lg ker?

azwa_amani said...

nana : hehehhe...gelak sokmo deh..

mr kimey : amani ade satu sem lagi sebelum letak jawatan kat kolej ni...insyAlllah..akan menetap di KHAR hingga abes belajar.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...