Tuesday, December 28, 2010

cara menuntut ilmu..

assalamualaikum semua...

alhamdullilah, ana tak sangka pula cerita pasal pemuda yang hebat pada entry sebelum ni mendapat tarikan daripada ramai pembaca....syukur...semoga hati-hati kita yang membaca yang mencintai islam ini tersentuh dan terjentik sedikit untuk berubah ke arah kebaikan....aminnnn...

okeyy...dalam entry sebelum ni ana dah janji nak ceritakan pasal ibnu sina kan...so hari ni kena tunaikan janji (tiba-tiba teringat Encik Anugerah Allah marah betul kalau mungkir janji...hehe..kul 1 kena makan...lewat, dah kira mungkir janji..garang betul cikgu ni... :)

cerita ni ana dapat dalam slot dato' Dr. Siddiq Khalid...memang best lah beliau ni...setiap patah perkataan tu baku dan bermakna..memang tinggi ilmu nya...tajuk waktu tu Pandangan Sarwa Islami" ...mula-mula ana pun tertanya-tanya, apa itu sarwa...sarwa tu maksudnya, segala-galanya.....

ana tak nak coretkan apa yang ana dapat dari Dato'..sebab ana x berapa faham, ..takut plak tertinggal apa-apa, jadi salah pula..hehehe..almaklumlah, time dengar diskusi ni, ana tak berapa sihat, sebab sakit perut..hehehe...

apa yang ana dapat masa ni...katanya,

"bagaimana kita mempersepsikan individu, begitulah kita akan menyikapi dan melayaninya"....

ana setuju betul dengan pendapat ni...sebagai contoh, kalau kita mempersepsikan seorang yang kita cintai dan kasihi, konpem kita layan dia baik-baik....kalau kita benci kat dia, mesti kita layan buruk kan...

sama jugalah apabila kita mempersepsikan Allah itu bagaimana, ..kalau kita melihat Allah itu Maha Hebat, Maha Berkuasa, Maha Pengasih Dan Maha melihat, for sure lah kita takut nak buat dosa..so...pandangan itu lah yang sebaiknya......kerana Allah Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati kita....

samalah juga caranya apabila kita mempersepsikan ilmu...jika kita rasa ilmu itu penting, mesti kita akan cari dan usaha....begitulah yang dapat kita lihat dalam diri tokoh Islam, Ibnu Sina....
ana suka sangat beliau...tapi belum berkesempatan untuk mencari lagi kisah-kisah tentangnya...insyaAllah, jika ada masa terluang, ana akan cari....dalam entry ni, ana just sampaikan perkara-perkara yang ana dapat masa kem aritu jer ok....sorie yerr..hehhe..

melalui cerita yang disampaikan, ibnu sina ini sangat mencintai ilmu, sehinggakan setiap hari, beliau akan mencari guru yang berbeza dengan hari yang sebelumnya, ...sanggup berjalan diterik mentari untuk mencari ilmu dengan para ulama,...

ana tiba-tiba teringat, tapi tak pasti dari siapa..."jika kita ingin mencari ilmu, kita lah yang harus ke arah ilmu itu, bukan ilmu ke arah kita" ..maksudnya, kita yang harus cari guru, bukan guru cari kita....so...anak-anak murid, kena sentiasa berdamping dengan guru yerr..hehee...

okey, berbalik pada cerita ibnu sina, ..pada malam hari, ibnu sina ini akan mengulangkaji pelajaran yang diperoleh pada siang hari....apabila beliau tidak dapat memahami tentang sesuatu perkara...beliau akan melakukan suatu perkara...hah, cuba teka????...tido??..itu korang, termasuk lah ana, kalau tak faham, tido..hehehe...tapi Ibnu Sina lain, ..apabila beliau tidak faham, beliau akan pergi ke masjid dan berdoa kepada Allah agar diberikan kefahaman...diantara doanya ialah..

" ya Allah, Tuhan Yang Maha pemurah lagi Maha Bijaksana, tambahkan aku ilmu dan rezekikan aku kefahaman"...


selepas berdoa penuh yakin kepada Allah, beliau akan balik dan terus tidur dan berharap sepenuhnya agar Allah memberikan kefahaman melalui mimpi.....begitulah cara Ibnu sina, dan dengan kuasa Allah, Ibnu Sina akan memperoleh kefahaman melalui mimpi tersebut........

so...kepada semua pencinta ilmu...mari kita ikut cara Ibnu Sina, jika kita mengulangkaji dan tidak faham, kita berdoa kepada ALlah, dan berusaha, bertanya kepada kawan dan cuba mencari formula penyelesaian yang tersendiri...insyaAllah, dengan keyakinan dan pengharapan dan ditambah dengan usaha yang berterusan, pasti kejayaan milik kita...InsyaAllah...

p/s : okey lah....habis sudah cerita tentang Ibnu Sina ni....semoga mendapat sedikit ilmu dari sini... :)

malam ni ana ada refleksi dengan kesemua JMK Kolej Harun Aminurrashid...Ya Allah, semoga dipermudahkan segala urusanku dan diberikan sedikit ketenangan hati untuk aku lalui saat yang mendebarkan ini....aminnn...

berada di dalam dunia JMK ini, 2 perkara penting yang ana perolehi...pertama ialah

"sangat baik menjadi orang penting dalam kehidupan, tetapi lebih penting menjadi orang baik "

dan yang kedua...

" ketika aku dilahirkan, aku menagis dan orang disekelilingku tertawa riang, namun, aku berharap, disaat kematianku nanti, biarlah aku tersenyum gembira dengan pengakhiranku disaat orang disekelilingku menangis dengan kepergianku."..

menjadi seorang pemimpin sangat sukar kerana terlalu banyak benda yang harus dilihat.......ana harap, sepanjang ana menajdi pemimpin di sini, ada perkara baik yang telah ana sampaikan...insyaAllah, hanya dengan kebaikan itu saja dapat menolong ana disana...


5 comments:

Amy Syaquena said...

adik barang yang akak pos tue dah terima ke belum...

azwa_amani said...

dah lah kak...akak tengok kat entry kiter...ade MR.Ted kat situ..

rizwan's sweetheart said...

setuju2... betapa baik pon menjadi manusia yang penting, penting lagi menjadi manusia yang baik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mesti nk jd manusia yg baik kan?hehe

azwa_amani said...

rizwan : ...betulkan..amani pun sgt setuju...

sis lM : hehhe,..mestilah kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...