Monday, December 27, 2010

remaja sifatnya merubah...

assalamualaikum semua...

dah makan belum???...kalau belum makan pi makan dulu noh...sat gi baru baca blog ni..okeyy...

today...cewahhh..semangat omputih plak..hehehe...arini nak share pasal cerita Ashab al-khudud.....yang ana ade ceritakan sedikit dalam entry yang ini... semoga Allah permudahkan ana untuk bercerita tentang remaja Islam ini...insyaAllah..dengan izinnya, kita akan mendapat sedikit semangat dari kisah remaja ini.......

al-kisah...hehe...ada seorang pemuda yang sangat rajin di zaman nabi...ana tak ingat namanya,...sebab ana tak tulis..hehe...anggap saja lah namanya pemuda...pemuda ini tinggal di zaman manusia mengagungkan ahli sihir......oleh sebab itu, pemuda ini juga ingin belajar sihir dengan seorang ahli sihir yang sangat hebat....

sedang si pemuda berjalan-jalan menuju ke tempat belajar ahli sihir, dia terserempak dengan seorang ahli ulama....lalu, si pemuda ini belajar ilmu agama dengan ulama tersebut...pemuda belajar tentang tauhid,..tentang Allah...selepas belajar bersama dengan ulama tersebut...pemuda terus ke tempat belajar ahli sihir...dan belajar sihir....

proses belajar di kedua-dua tempat ini berlaku selama beberapa hari....pemuda ini sering sahaja datang lewat ke tempat belajar ahli sihir...apabila ditanya oleh tok gurunya, pemuda akan menjawab...

" saya menyiapkan kerja yang banyak di rumah " ...sedangkan dia pergi belajar dengan ahli ulama...

apabila sampai dirumah lewat pula, apabila ditanya oleh ibu bapanya, pemuda akan menjawab "saya belajar dengan ahli sihir "....pemuda ini menyembunyikan tentang pembelajarannya dengan ahli ulama tersebut...

semakin hari, pemuda sangat yakin dengan ajaran yang di ajar oleh ahli ulama...pemuda ini sangat yakin dengan ada nya Allah.....

hinggalah suatu hari, raja di zaman pemerintahannya memerlukan ahli sihir yang dapat mengubati saudaranya yang buta.........dengan kuasa ALlah, tiada siapa pun ahli sihir yang dapat menyebuhkan mata saudara raja tersebut..........lalau si pemuda tadi pergi ke istana dan dengan izin ALlah, mata saudara raja tersebut baik seprti sedia kala...

lalu raja bertanya kepada pemuda...bagaimanakah pemuda tersebut dapat menyebuhkan mata saudaranya...dengan ahli sihir mana dia bertapa....lalu si pemuda menjawab...

" dengan kuasa Allah, aku dapat mengubati matanya...sesungguhnya, Allah yang Maha berkuasa"..

apabila mendengar sahaja pemuda tersebut berkata begitu, si raja tersangatlah marah.....lalu raja mengarahkan pemuda ini dibunuh...

pemuda itu berkata dan berdoa di hadapan raja.....

" jika Allah itu maha berkuasa, tiada seorang pun yang dapat membunuhku "..

kemudian, bermacam-macam cara yang telah dilakukan oleh raja seperti mencampakkan ke dalam gaung, namun pemuda ini tetap bernafas dan bernyawa...

sehinggalah suatu hari....si pemuda berkata kepada raja....

" engkau akan dapat membunuhku dan melihat aku mati sekiranya engkau dapat mengumpulkan semua rakyatmu untuk menyaksikan hari kematianku..dan dengan izin dan kekuasaan Allah, aku akan mati pada hari tersebut"...

mendengar saja apa yang diminta oleh pemuda tersebut, raja terus mengumpulkan kesemua rakyatnya untuk membunuh dan melihat kematian pemuda tersebut...

lalu, mereka mengali lubang yang besar dan meletakkan pemuda tersebut ditengah-tengah lubang...pemuda itu berkata..

"dengan izin dan kuasa Allah yang Esa...Aku akan mati pada hari ini "...

lalu semua rakyat membaling lembing kearahnya seprti yang pernah dilakukan kepadanya sebelum ini..namun yang mengejutkan semua rakyat ialah, pemuda itu mati...sedangkan sebelum ini, pemuda itu tidak apa-apa apabila dibaling lembing...........

melihat saja keadaan itu, kesemua rakyat disitu beriman kepada ALlah kerana yakin dengan kata-kata dan doa pemuda tersebut........

p/s : lihat sahaja bagaimana yakinnya pemuda dengan doa yang diminta kepada ALlah.. dan bagaimana jihadnya untuk mengekalkan keimanannya kepada ALlah....keberanian dan kebijaksanaanya untuk merubah seluruh rakyat di tempatnya.........lihat remaja pada masa kini, dengan nikmat islam yang diperoleh sejak lahir dan bukan dengan bermati-matian seprti sumaiyah, ammar dan suaminya untuk mendapatkan islam, mereka lebih memilih untuk hidup bersenang lenang dengan melupakan tuhan....semoga kita semua mendapat petunjuk hidayah oleh Allah..Amiinnn

alhamdullilah...Allah kuatkan daya ingatan ana tuk tulis cerita ni..sebab cerita ni ana tak sempat tulis sebab buku dah xde ruang kosong,..,...hehehe.http://www.emocutez.com..selamat beramal dan menjadi remaja yang baik di sisi Agama...

8 comments:

AdiaLuze said...

Sungguh menakjubkan keajaiban sebuah DOA yang dipohon denagn penuh keyakina terhadap Allah...Subhanallah!!!

hans said...

alhamdulillah
bagus entry ini
pertama kali rasanya membaca kisah pasal pemuda ini
apakah nama pemuda ini yer?

P/S : 5 Perkara Yang Aku Tak Suka Bila Terperangkap Gara - Gara Kesesakan Jalan Raya

Mata Hati said...

hebatnya cerita tu.. dgn iizn Allah, apa saja boleh terjadi

misz nana said...

amani, jemput join lucky draw

http://syazanaamira.blogspot.com/2010/12/1st-lucky-draw-by-misz-nana.html

Liquid said...

besh cite ni hee =)

Fiqah Alias said...

keyakinan kepada Allah adalah keimanan kepada Allah..masyaallah..hebatnya keimanan pemuda itu..(^.~)

syira aka sepatu hijau said...

salam



terpegun membaca cerita ini :)

azwa_amani said...

terima kasih kepada semua yang membaca entry...sayang korang lebih laaa..hehehe :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...