Sunday, December 12, 2010

apa sebenarnya wuduk tuuu???

ASSALAMUALAIKUM SEMUA….

Apa habaq…hope baik-baik saja yerr..

Mood sekarang masih letih kerana, habis sahaja program Kursus Permantapan Rakan Exco 2, terus program Sirih Pulang ke Gagang……namun, program ini banyak memberikan semangan kepada ana serta sahabat-sahabat Jmk yang lain kerana, terlalu banyak pengajaran berdasarkan pengalaman yang kami peroleh…terima kasih abg-abg dan kakak-kakak semua….

Ternyata mereka semua insane-insan hebat yang digeruni……insyaAllah, kami di barisan hadapan siding 2010.2011 akan cuba mengekalkan kegemilangan dan kecemerlangan itu…..insyaAllah, “wow factor” itu akan kami ingat……doakan perjuangan kami tiada kesudahannya…

Dari zaman abg sudirman, http://sudirman1809.blogspot.com yang jauh datang dari sabah, semata-mata kerana program ini, abg hamka, abg sani, abg helmi, abg apai, abg pian, dan seterusnya abg syam, adalah Ydp yang sangat berkaliber…Alhamdllulilah kerana ana adalah penghuni Khar…..wahhh semangat betullll..hehehe…ye..semangat itu perlu ada dalam perjuangan..

Beginilah kalau lama tak menulis…hehehehe..kemain panjang lagi…sebenarnyer, nak sampaikan ilmu ni..hari-hari kita buat….lepas mandi ambil, nak solat ambil, nak baca buku ambil, nak baca Al-quran ambil…….ambil ape ye sahabat-sahabt???..ambil wuduq laaaa…

Tapi kita ni tahu ke apa maksud kita berwuduk…ok..kalau tak tahu, meh nak bagitahu..

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini". Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang takberfaedah.

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini". Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini". Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan .

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini". Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu". Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilahdosa telinga ku ini" Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim". Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat" Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

p/s 1 : Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa? Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam? Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam? Bersyukurlah dan bertaubat selalu.

p/s 2 :dah-dah ana ade meeting kul 9.00 ni…..post mortem program..hah, korang ingat,..orang accident je kea de post mortem, program pun ada bedah siasat tau….tujuan dia, yang lemah dan kurang dalam program kita buat pembaikan dalam program akan dtg…ok..

Wasallam.

kalau nak tahu program dan pic-pic yang banyak...boleh la pergi ke blog mantan YDP ni....biras kepada blogger hangat keluarga mercello tu...blog abg sudirman ...masa program ni, ana handle tuk game dam orang..best game ni.......pergilah tengok gelagat kami semua

7 comments:

Unknown said...

wuduk mekap terbaik untuk menyerikan muka. tak perlu berhabisan duit pergi beli alat mekap yg mahal2.

setiap hari kita berwuduk tapi kita tak pernah ambil tahu hikmah disebalik berwuduk itu. thanks for sharing dik amani..

errr...tak nak letak ke gambar mak andam terlampau. teringin sgt nak tengok sampai terbawak2 dlm mimpi..hehehe :p

azwa amani said...

huhuhuhu...x jadi pun berlakon tu.....hehehe..so i terlepas lah jadi pelakon tuu :)

Unknown said...

kempunan nak tengok...hahaha

Liquid said...

info yg bgs =) tanx awak

Kak Amy said...

As'salam..

info yang sangat bagus dan berguna thanks dear

p/s: minta tinggalkan name, alamat dan no telifon di alamat email nie ye dear..amy_syaquena@yahoo.com

Solihin Zubir said...

begitu banyak kelebihan tersirat wuduk..
tu baru wuduk.. belum solat lagi.. kan.. :D

azwa amani said...

mata hati : takkan dapat tengok punyer... :P

liquid : most welcme

kak amy : waalaikumsalam WBT..sama-sama kak...amani dah send kat email akk

solihin : betul tu...setuju dengan awak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...