Friday, December 3, 2010

siapa nama kamu syaitan??

Assalamualaikum semua….

Apa habaq??? Hope baik-baik jer noo…hehehehe (awat cakap utara plak ni.. J)http://www.emocutez.com

Hari ini, ana dah terasa sunyi..sebabnya ramai yang dah balik ke kampong masing-masing,..opkoslahkan..takkanlah dah habis exam nak duduk kat kolej lagi ye tak..

Takpelah…hari ini, ana nak share something dengan korang semua…korang nak tak???….ape tak nak?????...alaaaaaaaaaaa…jangan lah macam ni, penat tau taip panjang-panjang, nak lah yerrr…http://www.emocutez.com

Yes!!!!..hah, macam tu lah kawan…<<<<abaikan monolog berikut..fokus utama, ana nak cerita tentang, syaitan….betul lahh…korang tak silap baca..s.y.a.i.t.a.n…..yang muka hodoh siap ada tanduk tuuu..haissssssshhh..seram plak bayang muka dia ..hehehe…..

Ana nak kenalkan korang semua dengan nama-nama syaitan…dorang pun ada nama tauu…nama dorang ni sekali baca sedaplah pulak, tapi jangan letak kat nama anak plak, maksud tak baik …

Okey lahh..selamat berkenalan dengan syaitan nii…..PENTING : JANGAN IKUT PERANGAI MEREKA, DAN JANGAN TERPEDAYA DENGAN TIPU MUSLIHAT MEREKA.. http://www.emocutez.com

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan

Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim (BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...)

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

** 10. Isetan.

Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. terdapat di sekitar Lembah klang, singapore, Beijing &..... Kebaikan: Memberi potongan harga pada Karnival jualan Keburukan: Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

P/S ;
shopping tu agak2 sikit, jangan sampai berlebih2an pulak. Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan. ..almaklumlah, dah hujung-hujung tahun ni, macam-macam sale ada kan… selamat beramal yerr…..

Amani kekadang pun terikut nafsu ni…pastu kekadang selalu jer was-was…nanti tanya kat roommate, “eh, dah solat lum tadi ek??”…geram betull..sama-sama perbaiki diri…

Jaga hati, jaga iman, jaga diri <<<>

11 comments:

Ainaz said...

hi semua setan..syuh2..p main jauh2..
*btw,thx 4 da info

Kak Amy said...

As'salam dear..

Good info nice sharing...

azwa amani said...

ainaz : syuh2...kalau lah leh halau macam tuuu..heheheh

kak amy : waalaikumsalam WBT..

tq akak.. :)

Ibu Amani said...

baca bismillah banyak2...:-)

azwa amani said...

kak asma : terima kasih kak :)

Bungasunti-Maternityandnursing said...

amani,kalau kita tulis luahan hati kita kt blog n orang bc tu kira ngumpat ke?
kalau yg sah2 ngata tu mmg ngumpatla kn

azwa amani said...

mengumpat tu maksudnya, apa yang kita cakap tentang seseorg dibelaknag mereka, dan apabila merek mngetahui tentang apa yang kita katakan itu, boleh menguris hatinya........kalau nak luahkan perasaan itu boleh, tapi, janganlah mention nama, kan lebih bek beritahu terus pada dia apa yg kita tak puas hati, kalau dia xnak ubah jugak, xpela..biar ALlah je bukak kan pintu hatinya...kalau boleh, xyahlah tulis luahan hati x suka pada org...kalau ada rasa macam tu, cukup kita dan ALlah jer tahu yang kita x suka..ok dear.......

mana lah tahukan, mungkin, apa yang kita cakap tu tentang rasa tak puas hati kita tu, tersalah, tertokok tambah, terkurang ke...and ada org percaya, itu dah timbul fitnah pula..okeyy..faham tak maksud amani...

pesanan pada amani juga.hehehe..kadang2 tak sedang kta dok anyam ketupat, tengok2 dapat makan rendang daging sekali (maksudnya, dapat makan dosa mengumpat dan fitnah iaitu makan daging saudara sendiri)..walahualam...

Unknown said...

alalala..siannya dia kena tinggal. nanti saya temankan amani main pondok-pondok. hohoho

jaga diri baik2 dik... :)

aibaks said...

aibaks baru tahu rini de nama2 setan.. huhu...

noor said...

salam
syaitan yg last sekali tuh siap ada kebaikan huuhuuh..just joking
anyway gud info dik...akak leh tau nama2 syaitan

azwa amani said...

mata hati : hehehehe..orang dah besar..tak men pndok2...kalau men kondo-kondo nak lahh..wahhh demand plak ye

aibaks :huhuhuu....takpelah..harini dah tahu kan..hehehe..ade apa2 lagi amani share ngn aibaks dan kawan2 lain yee

noor : hehehehe...saje err..buat lawak skit2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...