Sunday, July 17, 2011

Aku Juga Bakal DijemputNYa...


assalamualaikum Rasullulah. SAW...

assalamualaikum readers Bicara Amani... baru ni amani ada kesempatan untuk menulis entry... sedikit sibuk dengan tugasan-tugasan sebagai seorang pelajar dan juga pekerja... syukur Alhamdullilah dimurahan rezekiNya... sesugguhnya rezeki Allah itu datang dari tempat yang tidak disangka-sangka.... pernah tak terfikir, macam mana kita mati nanti ??? dua tiga hari ni selalu terfikirkan tentang itu....

orang yang bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati...

tapi amani tak selalu ingat mati... kadang-kadang bila rasa diri ni banyak sangat leka dengan dunia.. teringat bila rasa selama amani buka mata, terlalu banyak dosa-dosa yang dah amani lakukan... terkadang sampai takut nak tidur sebab takut besok tak bangun dah.....

tapi ajal maut di tangan tuhan.. kita tak tahu bila dan di mana kita akan mati.... AllahhuRabbi.. takutnya amani nak berdepan dengan Tuhan... jauhkan diriku dari azab api nerakaMu Ya Allah....jauhkan aku dari azab seksa kuburMU.... Matikan aku dalam iman, iaitu iman orang-orang mukmin... matikan aku dalam keadaan aku melakukan ibadah kepadaMU ya Allah... sesugguhnya aku terlalu takut akan azabMU... tetapi dosaku menggunung luas, tapiku yakin pintu taubat dan keampunanMU Maha Luas...

demi Allah, seandainya jenazah yang sedang kalian tangisi bleh berbicara sebentar, lalu menceritakan pengalaman sakaratulmautnya pada kalian, nescaya kalian akan melupakan jenazah tersebut, dan mulai menangisi diri kalian sendiri- imam Ghazali

apabila hampir mati seseorang hamba Allah maka terbahagilah dia kepada lima bahagian :-
  • hartanyanya untuk waris-waris tinggalannya
  • nyawanya untuk ditarik oleh Malaikat maut
  • dagingnya di perut bumi untuk santapan ulat-ulat
  • tulangnya untuk direputkan oleh tanah
  • amalan dan kebajikannya sepanjang hidup dimuka bumi serta doa anak yang soleh yang tidak jemu-jemu mendoakannya...


maafkan amani yer kawan-kawan kalau amani ada buat salah silap... halalkan segala ilmu yang amani dapat... Al-fatihah buat arwah mak yang sudah 17 tahun meninggalkan diri ini (T_T)....




14 comments:

delarocha said...

perkongsian dan peringatan yang baik.. terima kasih

CintaZulaikha said...

Al-fatihah buat ibu amani

azwa amani said...

cinta Zulaikha : thnks ika..

delarocha : terima kasih,,, sama-sama kita ambil buat kesedaran diri sendiri.. :)

belog|amiyo said...

semua manusia akan mati. alfatihah untuk ibu Amani.

Ammar Syaifulislam said...

salam, thx sb wujudkn peringatan kpd pembaca blog ini ttg kematian.. jdkan dunia ni tmpat kte cri ilmu dan amal ibadah supaya dpt dituai di akhirat kelak.. mohon semua pembaca blog d samping cri ilmu dunia, carilah ilmu agama. sama2 kita usahakan.. Al Fatihah buat mak amani..

Wanie said...

kamu sangat tabah dear..

al-fatihah utk arwah mak amani..

azwa amani said...

cikgu Ammar : terima kasih sedekahkan Al-Fatihah buat arwah mak... al-fatihah juga buat arwah abah....

semoga belog ni selalu membawa kebaikan kepada semua yg membaca..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

al fatihah buat arwah ibu..

perkongsian yg sangat baik...

Qaseh dalia adelia said...

tq dear .. sedekahkan ayat2 suci untuk arwah mak ..jgn lupa walau sekali

MataHati @ MH said...

mati itu tetap akan datang tanpa tertangguh sedetik pun..

yg pegi kita sedekahkah al-fatihah.. semoga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.

Amy Syaquena said...

al fatihah buat arwah ibu amani ye...

p/s: tahun nie raya di mane dik

azwa amani said...

kak Amy : adik raye kat negeri sembilan kak... tapi sampai raya ketiga jer, pastu kena balik Tg. Malim..

erika nuris said...

maafkan saya jugak..:) alfatihah buat mak awin..:)

azwa amani said...

erika nuris : saya maafkan awak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...