Friday, July 29, 2011

nota Al-Kulliyyah


okeyy, dah habis Al-Kulliyyah,..ni yang amani dapat sharekan dengan semua yang tak sempat nak tengok... sharing si caring...

pendakwah-syed mohd norhisyam

1. waktu yg mustajab untuk berdoa antaranya adalah sebelum berbuka puasa

2. kenapa still lagi buat maksiat waktu bulan puasa, sebabnya sepanjang 11 bulan tidak berpuasa, sifat2 syaitan itu sudah melekat dalam hati... sebab itu tak dapat menahan nafsu untuk mengawalnya.....

3. kelebihan ramadhan

-turun al-quran

-lailatul qadar sebagai anugerah kepada umat islam (org yang tak tinggal terawih pasti akan dapat lailatul Qadar)-bagi yang uzur, tak semestinya kena solat dan baca Al-quran, boleh banyakkan berzikir.

- hebatnya org yg berpuasa disisi Allah itu adalah lebih wangi dari kasturi

- 17 ramadhan berlakunya nuzul Al-quran dan perang Badar, kerana puasa itu adalah sumber ketakwaan dan kekuatan iman bagi muslim

4. infaq ramadhan (bersedekah)

-bersedekah adalah lebih dilipat gandakan di dalam bulan Ramadhan

-beri sebelum meminta..

-yang penting adalah nilai keikhlasan dalam setiap sedekah yang telah diberikan..

5. membaca Al-quran sedekahkan kepada saudara yang telah meninggal.

6. para peniaga Bazaar, jangan tinggalkan solat dan jalankan perniagaan dengan jujur dan ikhlas.

macam salin nota dalam kuliah, sambil dengar sambil taip,..sori kalau susah nak faham

8 comments:

Wanie said...

hehe..bagusnye amani ni..
boleh buat rujukan,
kalau dengar sekali bkn nak ingat sangat kan..

IMANSHAH said...

Salam

hurm selalu tak berkesempatan tengok Alkuliyyah..terima kasih

delarocha said...

kalau baca al-Quran untuk disedekahkan pada ibu bapa yang masih hidup boleh tak?

NzA said...

bagus tu brkongsi ilmu....

azwa amani said...

delarocha : amani dah tanya kawan, dia cakap boleh jer, contohnya kita sedekahkan yaasin untk ahli keluarga dan ibu bapa... wallahualam..

Sekamar Rindu said...

salam...

moga dirahmati Allah swt..

syrupmasin said...

waaa..bagus betol cik nih :D

alif haris said...

terima kasih amani share nota al kuliyyah ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...