Sunday, July 31, 2011

Hari Mantai



assalamualaikum kawan-kawan semua,,,sihat tak ??? Alhamdullilah kalau sihat,sape yang sakit tu cepat2 gi klinik ambil ubat, besok InsyaAllah nak puasa dah...seronok kan....

hah, sebelum tu nak tanya, siapa tahu Hari Mantai ???? kalau Orang Nogori yang kampung-kampung macam amani ni mesti tahu,,,,hehehe..meh nak story sikit pasal hari mantai ni...

Hari Mantai adalah satu istilah yang digunapakai oleh masyarakat melayu negeri sembilan sebagai tanda meraikan hari-hari yang penting macam nak sambut puasa, sambut raya, dan juga sambut raya korban... pada waktu ini, semua adik beradik akan berkumpul bersama-sama untuk memasak, dan family amani selalunya akan berkumpul di rumah kami di Negeri Sembilan.. hah, selalunya rumah kami menjadi tumpuan adik beradik sebab kami rajin masak...huhu...ayah akan bakar lemang, ibu pula akan buat sup tulang, mee soto dan juga rendang..... bukanlah bermaksud dengan hari mantai ni mengikut kepercayaan mana-mana, cuma ia hanyalah satu istilah untuk gotong royong jer,..hah, faham tak ???

kita layan pic yang sempat amani snap masa tolong-tolong lah yerrr.. :)

perjalanan pulang ke kampung...hujan lebat sampai Dinni tertidur atas maksu

sampai di rumah makcik dekat rembau, makan durian dulu..sila jangan jeles..sedapp..tu alang amani


ni Rabbit belakang rumahhh.....cousin kiter punya....sila abaikan kaki sepupu yerr kt sebelah tuu

amani, baby rabbit dengan zihah, sepupu amani... sila abaikan dapur rumah amani yang agak bersepah sebab tengah masak..huhuhuhuhu..rabbit tu ada kat dapur

ayah tengah bakar lemang kat belakang rumahhh...terbaikk lemang ayah, takde kerak pun, dan lemak manis...hohoho

okey,siap satu entry..huhu..jumpa lagi,selamat berpuasa...cikgu Ammar jangan jeles, saya dah gemuk..huhuhu..

8 comments:

Solihin Zubir said...

hari mantai? err.. lebih kurg mcm makan besar la ni eh? heheh..

Wanie said...

makan2 sblum puasa la ye..dah lame tak mkan lemang..tunggu raya baru dpt..

Nurtie Syazwani said...

comelnya rabbit tue...
selamat berpuasa.. :)

delarocha said...

selamat berpuasa :-)

alif haris said...

wohoho .. lemang .. lama tak mkn lemang heheh .. :D

btw baru hari ni alif tawu ape itu mantai .. hehehe thanks ^^

ieda said...

dulu akak pernah dgr instilah mantai nie tapi x pernah nak ambil tahu .. hermm baru lah tahu skrg nie :)

salam ramadhan al mubarak dik ! :)

NzA said...

ni kali ke dua ibu dngr 'mantai' ni..kelmarin masa BW baca n3 kt blog mamaQS ttg mantai ni..meriah ye...seronok.

kayrul-shah said...

bestnya sebelum puasa buat makan2 macam nie..dah macam nak sambut raya la plak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...