Sunday, July 10, 2011

erti hidup pada memberi....


assalamualaikum rasululluah SAW..

assalamualaikum kawan-kawan, hari minggu ni korang buat ape jer ??? tengok wayang ?? shopping ??? jogging ??? tak kisahlah korang nak buat apa, yang penting jangan buat maksiat tauuu.. no no no.. tak baik tauuu.... hari ini, amani just stay at home, duduk diam-diam buat assingment, siapkan buku Dr. Suppiah sebab dah lebih dateline... maaf Dr... saya manusia durjana..huhuuh... padan muka hang amani, siapa suruh tangguh-tangguh, malam ni hang toksah tidoq, siapkan kerja bagi habis... wuaaaaaaa... ayahhh, ibu...help me.,...

okey cukup... sebenarnya amani nak sharekan nasihat yang amani dapat sebelum Encik Anugerah pergi belajar pondok haritu..... haritu ada dia pesan pada amani, untuk sentiasa perbaharui niat setiap hari... kenapa kena perlu perbaharui niat ??? sebabnya, supaya kita sedar dan sentiasa beringat, tujuan asal kita hidup di dunia ini untuk apa, dan supaya kita sentiasa beringat dosa-dosa yang telah kita buat semalam jangan dilakukan lagi....

lepas bangun tu, mestilah nak solat subuh kan kan kan ??? lebih baik kita mandi dulu sebelum solat, dan memakai pakaian yang lebih bersih... manalah tau, masa kita tidur tu ada najis ke ape ke... nak bertemu Allah lebih baik sucikan diri.... hah, amani pernah dengar juga, kalau kita mandi sebelum matahari naik, boleh menjaga badan tidak gemuk dan buncit....

lepas solat subuh tu, sunat kita bertafakur dengan zikir-zikir, haritu Encik Anugerah bacakan zikir taubat.... katanya kalau betul-betul kita baca sambil kenang dosa-dosa yang kita buat tas dunia ni, boleh menangis dibuatnya.... yupsss, waktu-waktu sunyi macam tu lebih dekat kita rasa dengan Allah..seronoknya hati ketika tu.... amani ada terbaca tadi dalam buku...

orang yang berjaya bukanlah orang yang sentiasa meninggi diri, tetapi sentiasa merendah diri dan juga merendah hati pada Tuhan..

kemudian, boleh juga baca Al-Mathurat.... zaman Nabi dulu, para sahabat baca Al-mathurat masa jalan kaki dari surau nak balik rumah lepas solat subuh..... tapi kita, kena duduk sambil buka buku Al-mathurat... ohh yeee, sekarang ada Al-mathurat yang saiznyer kecil, RM 1.00 jer satu... so, kan lebih baik kita simpan dalam purse, mudah dibawa kemana-mana, sambil tunggu bas pun boleh baca kann.... nak buat amal ni tak semestinya atas sejadah dan nak berdoa tak semestinya kena tadah tangan.... betul takk...

jika diberikan kesempatan, boleh juga buat solat sunat dhuha... ohh ye, amani ada belajar benda baru masa Encik Anugerah ceritakan... katanya, kita dalam kehidupan perlu amalkan yang afdhal daripada yang fadhil.... contohnya, solat sunat dhuha lebih afdhal kita buat dari jam 7 hingga jam 9.. kalau lebih pun takpe, sebab syaratnya kalau tak silap amani selepas gelincir matahari....



amani teringin nak makan laksa Penang Mak Cik amani kat kampung masak laaa... sedap nyerr... balik nanti nak serbu rumah dia.. huhuhuhu
erti hidup pada memberi..amani takde duit nak bagi, so amani hanya mampu beri ni jerrr

9 comments:

syrupmasin said...

suke ayat org yg berjaye bukan lah org yg sentuase meninggi diri, tetapi sentiasa merendah diri dan jugak merendah hati pada tuhan :)

belog|amiyo said...

trully takbaca entry ni sampai habis pon. tapi faham apa itu memberi. memberi tak semestinya banyak. sedikit pon takpe asalkan ikhlas bukan? hehe

azwa amani said...

belog amiyo : huhuhu takpelah amirul,amani cuma nak sampaikan memebri tak semestinya dengan harta benda, paling seronok memberikan ilmu yang boleh dimanfaatkan oleh org lain :)

Niena Pengembara Ilahi said...

ye org yg berjaya tdak akan meninggi2 dirinya.. sebaliknya sntiasa mrendah dri & tdk suka apabila dipuji

cucu umie said...

suka ayat awien itu..incya-Allah manusia sedar akan makne tersirat ayat tersebut...

erika nuris said...

:)

Amy Syaquena said...

suka entri nie akak setuju sangat dear..

azwa amani said...

terima kasih semua...sayang korang :)

alif haris said...

ikutlah resam padi .. makin berisi main tunduk ke bumi ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...