Monday, November 8, 2010

kenapa SOLAT AWAL WAKTU???

...kalau dah dengar azan tue...korg sumer jangan lengah2 kan solat tau...bentilah sekejap kalau ade uat keje tue...kalau tgh makn tu, habiskan makanan n g solat cepat2...tapi kadang2 kita nie manusia yang lalai....terikut plak bisikan si tanduk 2 tu...mesti ade ayat mcm nie...ana letak dalam beberapa situasi mengikut pengalaman ana sendiri lah yerr..hikhikhik...kadang2 terlewat jugak

situasi 1 : sedang menonton
cerita best...:)
" kejap lagi lah....habiskan part nie dulu..pastu baru solat..."..bila dah habis part tue..bersambung plak part lain
" alahai...skit jer lagi nak ending...lepas tau e
nding baru solat lah "....hah..betul x???..eleh...tipu lah kalau xde...

situasi 2 : waktu subuh :)
dah kunci jam kol 5.45 am..kringggggggg....tutup jam, tido balik " 15 minit lagi bangun, solat"...6.00am ..kringgggggg..
" kul 6.30 lah."...korg pe
rnah x mcm nie???..

errmmm... ade lah beberapa situasi lagi, tapi malas nak taip.......tapi alangkah ruginya kita bila melewatkan solat...kalau nak tahu apa yang kita dah rugi meh bace nie.....ana ingatkan nak uat keje tadi...tapi terde
tik plak dalam hati..kalau x sebarkan..mane tahu yg tengah bace blog ana nie x solat lagi...jadinya, ana dah jadi penyebab buat pembaca lalai....sebb tu lah ana ade letak memo pasal "dah solat ke belum???"...hehehe...comelkan bende alah tu....hehehehe.:) ..ecececeh puji diri sendiri...okeyy...banyak dah membebel kat cni...korg bace dan cuba amalkan yer...sama2 kita perbaiki diri ke arah yg lebih baik..

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Ana rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

Waktu Subuh

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zohor

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Magrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.

Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

Wallahualam.

- Artikel iluvislam.com

8 comments:

Cik Mus said...

Subahanallah. Selama ini awalkan solat, orang ramai menganggap dapat pahala lebih sahaja walhal banyak kebaikan2 yang berkaitan daripada segi fizikal dan mental.

azwa_amani said...

errmmm...betul tu mus...semoga ibadah kita membawa banyak kebaikan kepada diri kita..aminn

Amy Syaquena said...

salam dear..

actually untuk entry sendiri sebab akak letak blogging bukan blogwalking..tapi dont worry dear akak dah ketepikan name adik for special gift... sangat hargainya...

azwa_amani said...

kiter xtahu..hehehe...maaf yer kak...x berape nak fham istilah2 blog nie..

Amy Syaquena said...

its ok dear tapi akak hargai entry adik tue, so dont worry ok...nak tido dah good nite ye..

azwa_amani said...

huhuhu..adoiii..uat malu jak...hehehe..okeyy.gd nite kak..

Enchik Seseorang said...

THIS ENTRI TOTALLY BLEW ME!!

insyallah .. cik dah bagi ilmu baru bagi enchik..

sama2 la kita menhayatinya

azwa_amani said...

REALLY !!!...mekasih enchik....hehe :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...