Tuesday, November 2, 2010

tips BANGUN SUBUH

salam semua....arinie post awal yerrr....subuh2 lagi nk menyampaikan ilmu.....ilmu itu milik semua org....bukn milik ana jerrr...korang dah sarapan????...jangan luper breakfast tau..hihihi (penulis pun x sarapan lagi)...errmmm..nak bagi tips kat korg sumer agar dapat bangun subuh awal...ana pun kadang2 terbabas jugak..............hehehe.....x sengaja xper...ambil lah yer...kiter prctice tuk perbaiki diri....okeyyy

1. Tidur awal; sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.

2. Ambil wuduk sebelum tidur.

3. Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.

4. Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.

5. Pasangkan niat; 'Aku nak bangun pukul sekian kerana Allah.'

6. Maafkan semua orang sebelum tidur.

7. Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.

8. Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.

9. Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.

10. Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejutkan anda. Mungkin minta mereka simbahkan air atau urut ibu jari anda sekiranya masih sukar untuk bangun!hehe

Panduan di atas memerlukan sedikit latihan. Namun insyaAllah, Allah pasti tolong kita sekiranya kita MAHU.

okeyyy..sedikit tambahan dari ana...bila kita amalkan semua nie setiap hari..seandainya Allah menetapkan kita mati ketika tidur....alhamdulilah...mati kita adalah mati cara yg baik...sebbnyer kiter berwuduk....memaafkan org lain..x berbuat maksiat..bace doa..surah al-mulk pulak malindungi diri kita daripada azab kubur.............ermmmm..bagi yg muslimah...kalau waktu uzur tue...memang laa x bangun subuhkan...tapi dengarlah jugak surah al-mulk ni samada kat lappy or fon..okeyyyyyyyyy..cukuplah usrah arini...hehehe

6 comments:

Syla Rosli said...

bagus tips nih..thanks :)

azwa_amani said...

syla:....u r most welcme...selamat beramal yerr

farhana_acimek3 said...

wah tips best ni~~
weeee
slmat bramal~~

azwa_amani said...

weeeee...selmt beramal yer nana

Saiedah Syamielah said...

thnks 4 ur information...^^

azwa_amani said...

saiedah :....welcome..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...