Tuesday, November 9, 2010

tips CEMERLANG



salam semua....arini ana nak berkongsi dengan semua pembaca blog yang sudi membaca BICARA AMANI yang tomey nieee..:)..(comel kee???..ngeee)..ana nak kongsi rahsia kecermelangan yang ana ada terbaca tadi...okeyy...

dalam hidup kita nie, kita memerlukan seseorang untuk memberikan tunjuk ajar..x kisahlah secara formal ataupun tidak...bermaksud secara formal, sebgai cntoh Samad pergi ke tadika, dan guru mengajar Samad mewarna...ini adalah pendidikan formal. pendidikan x formal pula, cntoh Sarah melihat
Azura memasukkan sedikit sos ke dalam masakan agar lebih sedap..hah..ini adalah satu bentuk peniruan...dan peniruan jugak adalag 1 proses belajar...ada paham??...hehehe..

dalam menjadi insan yang cemerlang..kita perlu ada interaksi yang baik...cemerlang bukan sahaja bijak dan genius, tapi pandai berhubung dengan org lain...dan ini ade tips menjadi insan cemerlang....okeyy..selamat beramal..

Orang yang cemerlang ialah orang yang hebat dalam pergaulan dan ramai kawan. Tiada kejayaan sebenar tercetus secara bersendirian. Kita amat memerlukan bantuan, teguran dan penglibatan orang lain untuk mengorak langkah menuju kejayaan. Pakar motivasi tanah air, Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah telah menyenaraikan faktor-faktor yang boleh meransang kehebatan dalam pergaulan.

Antara faktor yang menyebabkan kita mudah berinteraksi dengan orang lain dan orang lain mudah tertarik dengan kita ialah:

1. Jaga solat dan lakukan ibadah khusus dan umum yang lain.

2. Sentiasa bersangka baik dengan semua orang (walaupun kita perlu berwaspada setiap masa).

3. Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling kita.

4. Banyakkan bersedekah, sama ada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan.

5. Sentiasa memperbanyakkan sabar. Cuba mencari 1001 sebab sebelum kita memarahi seseorang.

6. Sentiasa ceria apabila bertemu dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.

7. Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang-menyayangi antara satu sama lain.

8. Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan membuatkan orang lain mual terhadap kita.

9. Amalkan sunnah-sunnah harian setiap masa dan insya-Allah orang lain akan tertarik kepada kita.

10. Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan bila diri mengingati mati.

11. Sentiasa syukur dan redha di atas pemberian Tuhan.

12. Sentiasa memberi salam atau ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.

13. Pamerkan simpati kepada individu-individu yang memerlukan simpati dan perhatian.

14. Jadilah pendengar dan kawan yang setia.

15. Sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan keburukan dan kelemahan orang lain.

16. Sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan iringi perpisahan dengan doa.


Bagi menarik perhatian orang lain untuk mendekati kita, maka kita sendiri perlu memperbaiki diri dan kelemahan kita. Orang yang mengasihi dirinya tidak akan melakukan kegiatan yang boleh mensabotaj serta memudaratkan dirinya. Setiap tindak tanduknya akan dilakukan secara berhikmah dan memikirkan perasaan orang lain. Ingatlah pesanan seorang sarjana:

Orang tidak kisah setakat mana anda tahu (berilmu), sehinggalah mereka tahu yang anda kisah terhadap mereka”.

Susah x nak jadi org yg cemerlang?????..xkan…errmmm..jadinyerr…amalkanlah apa yang dah dituntut dalam islam….islam itukan indah………..ana Cuma nak ingatkan…kadangkala, mulut dan kata-kata kita nie mampu melukakan hati org…jadinya, jagalah kata-kata kita, kalau salah cakap boleh timbul fitnah..org yg banyak cakap tu, makin banyak salah nyerr…jadi..bercakap bila perlu……kalau boleh, xyahlah dok mencarut2 kat org even kita tengah marah…cuba kalau marah tu kan…sebut benda yg baik…contohnya..

Situasi remaja sekarang : “ bodoh betul lah, dia tu.”

Perlu amalkan : “astghfirullah, semoga dia berubah “

Prinsip ana : bahasa melambangkan diri . baik bahas ayang digunakan, baiklah pembawaan dirinya.

Semoga mendapat sesuatu di BICARA AMANI…insyaAllah….

Daaa…nak study n slide untuk mengajar besok..sambil2 jengah blog korg yg best,,,okeyy…salam..



p/s : ana sedang merindui seseorang..mood x berapa nak stabil...ase nak nagis...(T_T)

3 comments:

di sebalik wajahku.. said...

semoga Awin diberkati ALLAH!

wan or sean said...

tq2......kne ingt3

azwa amani said...

kak atie : aminnnnnn

wan : welcme fren...same2 kita berhengat yerr..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...