Sunday, November 28, 2010

nafsu itu degil dengan Allah..

KISAH NAFSU YANG DEGIL PADA PERINTAH ALLAH

Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahwa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud :

"Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.

Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud :

"Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata,

"Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."

Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud :

"Wahai nafsu, mengadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud :

"Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

"Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."

Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?".

Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, " Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."

Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahwa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa.

Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahwa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan menjadi musnah.


p/s : hendaklah kita menahan nafsu dari semua perkara..dosa yang kita lakukan, semuanya kerana akal yang telah dikaburi nafsu....

so...kita enjoyy...opsssss...salah tu..so..kita kawal nafsu seboleh-bolehnya...okeyy...sayang semua..http://www.emocutez.com

4 comments:

Aq Waeda,,, said...

good info,,bru tau pasl ni,,
btl2,,,,kita kena pandai kawal nafsu,,,lg2 yg pompuan ni,,,shopping la,,makan la,,mcm2,,,weeeeeeeee
(termasuk sy):))

azwa_amani said...

waeda : perempuan kan banyak nafsu...yang penting beringat ye yang...amani pun kadg2 ternafsu banyak jugak..eiyy...cam jahat jer perkataam tu kan..bukan mcm..memng jahat pun...heheheh :)

wan or sean said...

tol2...sy pnh dgr..
nafsu la paling degil...
dicampak ke neraka selam 100 thn..
still ckp..
aq adalah aq..ko adalah ko..
ish2..mmg degi....
nak copy le x..wat peringatan pada sy ni..
nafsu bnyk menguasai diri sendiri.........

azwa_amani said...

wan ; amek laaaa ok je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...